Multitest elektrische crossovers tot 50 mille
22 september 2023 Vierhonderd kilometer rijbereik en maximaal € 50.000: welke van deze 9 EV’s moet je hebben?
Op zoek naar een volledig elektrische crossover van maximaal € 50.000? Pas wanneer je niét in een auto van Elon Musk wilt rijden, wordt het lastig.
Ga direct naar: Tesla Model Y | Kia Niro EV | Nissan Ariya | Skoda Enyaq iV 60 | Toyota bZ4X 2WD | Aiways U5 | BYD Atto 3 | MG ZS EV Long Range | Smart #1
Tesla Model Y: niet te kloppen
347 pk, 1.600 kg trekgewicht, WLTP 455 km, vanaf € 46.990 / € 639 per maand
De Model Y is momenteel de best verkochte elektrische auto van Europa. Hij wordt hier tegenwoordig zelfs geproduceerd: sinds 2022 rolt dit type Tesla van de fabrieksband in Berlijn. Met een lengte van 4,75 meter is de van oorsprong Amerikaanse EV de grootste crossover die je voor deze bedragen kunt kopen.
Dat vertaalt zich in een overdadige binnenruimte, waarbij de reguliere kofferbak achterin en de opbergruimte voorin samen goed zijn voor maximaal 2.100 liter bagage. Dan stuurt de Tesla ook nog eens als een skelter, met een directheid die we alleen van computerspelletjes kennen. Die kun je trouwens spelen op het infotainmentscherm, waarbij het stuurwiel als ‘controller’ dient!
Verbluffend zuinig
Met hetzelfde gemak tover je de Model Y om tot een karaokebar. Of maak je van het display een schildersezel, waarop de kinderen kunnen tekenen tijdens een laadstop. Niet dat je die vaak zult maken, want de Tesla springt verbluffend zuinig om met energie. Met het door ons gereden basismodel kun je in de dagelijkse praktijk tot wel 450 kilometer ver komen op een lading stroom. En áls je dan een keer moet laden, gebeurt dat in een oogwenk. Zulke eigenschappen maakten van de Model Y al een geduchte concurrent. Maar sinds Tesla de prijs tot wel € 12.000 heeft laten zakken, is de crossover in dit segment simpelweg onoverwinnelijk.
Zaken die je wilt weten naar aanleiding van deze test
Is het een terreinauto of een ruimtewagen? Bij modellen waarbij jij je dat kunt afvragen, spreken we van een crossover. Het aanbod volledig elektrische exemplaren valt in de prijscategorie tussen de € 40- en € 50.000 ronduit overweldigend te noemen. Er komen er ook steeds meer bij. Maar wanneer je selecteert op een rijbereik van 400 kilometer of meer, wordt de spoeling al dunner. Ten tijden van het uitvoeren van deze vergelijkende test voldeden er negen nieuwe elektrische auto’s aan de door ons gestelde criteria.
Particuliere kopers die interesse hebben in een nieuwe elektrische auto, komen in aanmerking voor een overheidssubsidie van € 2.950. Mits het model van hun keuze niet meer kost dan € 45.000. In het geval van de door ons gereden crossovers kun je bij zes van de negen testkandidaten aanspraak maken op die bonus. Het gaat om de Aiways U5, BYD Atto 3, Kia Niro EV, MG ZS EV, Skoda Enyaq iV en Smart #1.
EV’s zijn matige caravantrekkers. De Smart #1 en de Tesla Model Y kunnen nog het beste met een caravan overweg, met een maximaal trekgewicht van 1.600 kilogram. De Aiways U5 komt tot 1.500 stuks, maar de BYD mag dan weer helemaal niks trekken. De overige deelnemers trekken tussen de 750 en 1.000 kilogram; genoeg voor een vouwwagen.
Geeft deze elektrische auto’s zelf laadstops aan tijdens een lange rit? Dat zochten we uit door een verre bestemming in het navigatiesysteem in te voeren. Vier van de negen testkandidaten vertellen je dan automatisch waar je onderweg het beste kunt laden: de Kia, Nissan, Skoda en Tesla. Aiways heeft überhaupt geen navigatie aan boord: daarvoor gebruik je volgens de fabrikant beter jouw smartphone, die je op het infotainmentsysteem kunt aansluiten.
Zoals te doen gebruikelijk hebben we met dit negental onze vaste verbruiksronde verreden, die ons over een gevarieerde route van het ANWB hoofdkantoor in Den Haag naar Lelystad Airport en weer terug voert. De Tesla verbruikte daarbij de minste stroom, maar ook de Toyota, Kia, BYD en Skoda toonden zich uitzonderlijk zuinig.
1. Tesla (12,5 kWh per 100 kilometer)
2. Toyota (13,4 kWh per 100 kilometer)
3. Kia (13,9 kWh per 100 kilometer)
4. BYD (14 kWh per 100 kilometer)
5. Skoda (14,5 kWh per 100 kilometer)
6. Smart (15,7 kWh per 100 kilometer)
7. MG (15,9 kWh per 100 kilometer)
8. Nissan (16,6 kWh per 100 kilometer)
9. Aiways (17,6 kWh per 100 kilometer)
Sinds 2019 verschijnen er alsmaar meer elektrische auto’s van Chinese makelij op de Nederlandse markt. In de door ons beproefde prijscategorie kun je inmiddels voor vier verschillende exemplaren terecht, maar welk merk daadwerkelijk als ‘Chinees’ mag worden bestempeld, is voer voor discussie. Het hoofdkantoor van MG staat immers in Groot-Brittannië, dat van Smart in Duitsland. De laatste fabrikant is nog voor de helft eigendom van Mercedes-Benz, dat ooit met het eigenwijze automerk is begonnen. Aangezien de Aiways, BYD, MG en Smart allemaal in China worden vervaardigd en het benodigde kapitaal daar sowieso vandaan komt, spreken wij van vier Chinese deelnemers aan dit vergelijk.
Een van onze testonderdelen is de Scandinavische elandproef. In die contreien wil er nog wel eens een eland de weg oversteken. Snel uitwijken kan dan je leven redden. Tenminste: zolang de auto daarbij ook adequaat reageert. We onderwierpen de negen kandidaten aan deze veeleisende test, die waardevolle informatie geeft over de afstemming van het onderstel, het stuurgedrag en de aanvullende veiligheidsuitrusting. Grote verassing bleek de Smart #1, die de proef op de hoogste snelheid wist af te leggen. De MG ZS EV scoort het minst goed, vanwege zijn bewegelijke carrosserie. Daardoor raakt de crossover snel uit balans en wordt dan onbestuurbaar. De Toyota beweegt ook flink, maar gaat toch succesvol tussen de pylonen door, met dank aan zijn prima afgestemde rijhulpsystemen.
Kia Niro EV: u vraagt, wij draaien
204 pk, 750 kg trekgewicht, WLTP 460 km, vanaf € 38.995 / € 559 per maand
De eerste generatie van de elektrische Niro groeide uit tot een publiekslieveling, maar feilloos was de gezinswagen niet. De Kia kon bijvoorbeeld geen caravan trekken en z’n eigenaren misten opbergruimte voorin de auto. Die euvels zijn bij de nieuwste Niro verholpen. Nou ja, min of meer: het trekgewicht valt met 750 kilogram alsnog bescheiden uit.
De EV is wel in staat om stroom terug te leveren: je kunt op twee verschillende plekken een elektronisch apparaat op de crossover aansluiten. En dan zijn er slimme vondsten als een klimaatcontrole die desgewenst alleen de bestuurder koel of warm houdt en speciale flippers aan het stuur, waarmee je zelf de mate van regeneratie kunt bepalen.
Langer aan de laadpaal
Mede daardoor is de Kia ontzettend zuinig en dat is maar goed ook, want de maximale laadsnelheid bedraagt slechts 72 kW. Daardoor sta je een stuk langer aan de snellaadpaal dan bij de concurrentie. Een bewuste keuze, want de fabrikant wilde de Niro niet duurder maken dan noodzakelijk. Saillant genoeg hebben de Koreanen wel de optie laten vervallen om ‘m te bestellen met een kleiner – en dus goedkoper – batterijpakket. Dat maakt de door ons gereden testversie tot een van de duurste auto’s uit dit vergelijk.
Nissan Ariya 63 kWh: ontluikende liefde
217 pk, 750 kg trekgewicht, WLTP 404 km, vanaf € 47.990 / € 649 per maand
Toen Nissan vorig jaar de Ariya introduceerde, waren we bij de ANWB niet direct enthousiast. Voor zo’n grote auto vonden we ‘m maar krap van binnen en de grote wielen zorgden in combinatie met het flinke batterijpakket voor een stoterig weggedrag. Voor deze segmenttest vaardigde de importeur echter een andere uitvoering af. Eentje zonder glazen dak en met een kleinere set accu’s.
Het maakt een wereld van verschil: ditmaal ervoeren we de crossover juist als comfortabel en ruim. Fijne stoelen maken de beleving af: alsof je in een limousine onderweg bent. Verliefd op het interieur van de Nissan waren we al: de Japanners zijn er in geslaagd om de bedieningsknoppen te verwerken in de dashboardbekleding. Je moet het zien om het te geloven, maar het resultaat is prachtig.
Haaks op de koets
Er is meer om van te houden: de kofferbak is aangenaam groot en de achterdeuren openen haaks op de koets, waardoor in- en uitstappen een peulenschil wordt. Maar ondanks die kwaliteiten prijst ook de Nissan zichzelf uit de markt: van dit negental draagt hij de hoogste vanafprijs. Bovendien springt de Ariya weinig spaarzaam met stroom om. Liefde kent geen grenzen? Je kunt ook overdrijven.
Skoda Enyaq iV 60: met de hakken over de sloot
180 pk, 1.000 kg trekgewicht, WLTP 397 km, vanaf € 44.990 / € 569 per maand
De in deze test vermelde vanafprijs van de Enyaq iV geldt maar voor een gelimiteerd aantal exemplaren, zodat de Skoda op papier toch in aanmerking komt voor de voor nieuwe EV’s geldende overheidssubsidie. Normaliter schurkt het prijskaartje echter dicht langs de door ons gehanteerde bovengrens.
Voor dat geld krijg je geen extra spulletjes: wie binnen dit deelnemersveld voor de Skoda kiest, moet het juist met mínder opsmuk stellen. Zo houdt de cruise control geen rekening met je voorganger en is er achterin geen stroompunt voor de telefoon of spelcomputer van de kinderen. Dat maakt de Skoda goed met een overvloedige binnenruimte, zowel voor de passagiers als hun bagage.
Onvermoede voordelen
Verder voelt de Enyaq iV nog als een brandstofauto. Dat bedoelen we als compliment: waar andere testauto’s wat uitleg behoefden, reden we zo met de Skoda weg. Dat de voordeligste versie over een kleine batterij beschikt, brengt onvermoede voordelen met zich mee: de loebas belandde ermee in de gunstigste regionen van onze verbruikstest. Het is jammer dat de bediening van de cruise control ongelukkig zit weggestopt achter het stuur: de fabrikant staat doorgaans juist bekend om zijn handigheidjes, zoals een paraplu in de deur en een ruitenkrabber in de kofferklep.
Private lease onze testkandidaten bij de ANWB
Private lease is een goed alternatief voor een auto kopen. Je leaset een nieuwe auto of occasion privé, tegen een vast bedrag per maand. In veel gevallen ben je met private lease in vergelijking tot kopen zelfs goedkoper uit. Ook bij de ANWB kun je terecht voor het privé leasen van je nieuwe auto of occasion.
ANWB Private Lease biedt het merendeel van de elektrische crossovers uit deze segmenttest aan; alleen de Aiways en Smart zijn momenteel niet verkrijgbaar. Private lease via de ANWB is inclusief behoud en opbouw van schadevrije jaren, heldere contractvoorwaarden, flexibele leasecontracten en uiteraard met de vertrouwde Wegenwacht Service.
Toyota bZ4X 2WD: overvloedige garantie (incl. kleine lettertjes)
204 pk, 750 kg trekgewicht, WLTP 503 km, vanaf € 47.090 / € 699 per maand
De eerste volledig elektrische Toyota komt met maar liefst tien jaar of 300.000 kilometer fabrieksgarantie op het benodigde batterijpakket. Ook wat het de auto zelf aangaat, zijn de Japanners scheutig: die termijn bedraagt tien jaar of 200.000 kilometer. De garantie is overdraagbaar, maar er zit een addertje onder het gras: je moet jouw bZ4X dan wel bij de officiële dealer laten onderhouden.
Hoewel de importeur afgelopen zomer een prijsverlaging van een paar duizend euro doorvoerde, is de crossover onverminderd kostbaar: onze testauto is de duurste van het stel. Behalve een riante garantietermijn krijg je daar ook een uitgebreide aanvullende veiligheidsuitrusting voor terug, al waren we niet gecharmeerd van de werking van de vermoeidheidsherkenning. Die klinkt wel heel erg dwingend: heb je maar één hand op het stuur, dan word je gemaand rechtop te gaan zitten.
Schutterskoepel
Rijden doet de Toyota als de beste: hij plakt aan de weg. Reden dat -ie tot op hoge snelheid onze uitwijkproef wist te doorstaan. Daarnaast springt de bZ4X spaarzaam met stroom om. De zitpositie is echter smaakgevoelig: je waant je achter het stuur in een soort schutterskoepel en daar moet je van houden. Ook hoor je aan boord het nodige banden- en windgeruis en schittert een dashboardkastje door afwezigheid. En dat zijn allemaal zaken, die niet onder garantie kunnen worden verholpen.
Aiways U5: best onhandig
204 pk, 1.500 kg trekgewicht, WLTP 400 km, vanaf € 44.850 / € 579 per maand*
Waar merken als Kia en Toyota al decennialang bestaan, schieten Chinese autofabrikanten als paddenstoelen uit de grond. Aiways begon in 2017, maar ze hebben daar al goed in de gaten waar Europeanen gevoelig voor zijn: veel voor weinig. En dus koop je met de U5 een lel van een crossover, voor een bescheiden prijs. De EV is ook nog eens modern vormgegeven. Er zit geen lijn te veel in het ontwerp, maar dat geldt ook voor het interieur.
Bedieningsknoppen ontbreken: zelfs het open dak moet vanuit het infotainmentscherm worden aangestuurd. Op de plek waar je normaal de bediening verwacht – boven de binnenspiegel - zit een SOS-knop: oppassen geblazen dus! Bij zijn Nederlandse marktintroductie nam het opladen van de U5 tot wel 18 uur in beslag aan een regulier laadpunt. Na een tussentijdse opfrisbeurt gaat dat gelukkig een stuk sneller, maar de laadaansluiting zit nog altijd onhandig ‘op zijn kant’ aan de voorzijde van de Aiways gemonteerd.
Geen pretje op de linkerbaan
Verder hebben we kritiek op het deinerige rijgedrag en de aanvullende veiligheidsuitrusting. De adaptieve cruise control laat de snelheid eerst met tientallen kilometers terugvallen, voordat er met de beoogde inhaalmanoeuvre wordt begonnen. Geen pretje op de linkerbaan! Zo leren ze bij Aiways dat Europeanen weliswaar graag voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, maar dan wel een kwartje terug verwachten.
BYD Atto 3: batterijen van eigen bodem
204 pk, geen trekgewicht, WLTP 420 km, vanaf € 38.990 / € 509 per maand
Nog zo’n nieuwkomer uit de Volksrepubliek is BYD, dat in ons land wordt gevoerd door dezelfde importeur die ook de belangen van Toyota behartigt. Dat geeft vertrouwen, net als de garantietermijn van 8 jaar of 200.000 kilometer op het benodigde batterijpakket. Dat maken ze bij BYD dan ook zelf en daar hebben ze al tientallen jaren ervaring mee.
De accu’s van de Atto 3 zijn zo geconstrueerd, dat ze niet alleen veiliger moeten zijn, maar ook minder ruimte innemen. Wie langer is dan gemiddeld, merkt daar op de achterbank alleen weinig van: de hoofdruimte valt daar tegen. De BYD bleek tijdens onze actieradiusproef - waarbij we binnendoor van Lelystad naar Den Haag reden en over de snelweg weer terug – verrassend zuinig.
Roteerbaar infotainment
Ook waren we te spreken over het design van de Atto 3, maar dan alleen aan de buitenzijde: het binnenste van de crossover is met touwtjes als deurvakken en een roteerbaar infotainmentscherm niet ieders smaak. De BYD rijdt er niet minder om, al had de achterwielophanging vriendelijker gedempt mogen zijn: nu ‘klapt’ de Atto 3 over korte oneffenheden. Bovendien jaagt de rijwind ongenadig langs de buitenspiegels, wat een vervelend gehoor is. Het maakt, dat de batterijbouwer annex autofabrikant genoegen moet nemen met een plekje in de achterhoede.
Op zoek naar een occasion?
Op anwb.nl vind je een actueel occasionaanbod, verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB-koerslijst en de ANWB autotest inclusief de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Aiways U5, Kia Niro EV, MG ZS EV, Nissan Ariya, Skoda Enyaq iV, Tesla Model Y en Toyota bZ4X.
MG ZS EV Long Range: moderne klassieker
177 pk, 500 kilogram trekgewicht, WLTP 440 km, vanaf € 35.885 / € 469 per maand
In zekere zin zijn Aiways en BYD schatplichtig aan MG, dat vanuit China als eerste de oversteek naar Europa waagde. Dat was in 2019 en het model waarmee ze dat deden – de ZS EV – wordt hier onverminderd verkocht. Met een vanafprijs van net geen 36 mille is het een van de voordeligste elektrische gezinswagens op de markt, al krijg je voor het geadverteerde bedrag een kleine batterij en een beperkte laadmogelijkheid.
Het maakt weinig uit, want ook al koop je het meest luxeuze exemplaar, dan nog ben je duizenden euro’s goedkoper uit dan bij de concurrentie op deze pagina’s. Verfijnd is de ZS EV misschien niet, maar wie een betrouwbare auto zoekt om van A naar B mee te reizen, heeft een goede aan de crossover. Je moet alleen niet te lang zijn, want dan pas je niet fatsoenlijk achter het stuur.
Radio tandje harder
Verder is het raadzaam de radio onderweg een tandje harder te zetten, want anders hoor je nadrukkelijk de rijwind en de banden. De ZS EV is gebaseerd op een conventionele benzineauto, die alweer zes jaar oud is. Dat merk je aan hoe de auto er uit ziet, maar ook aan de bescheiden aanvullende veiligheidsuitrusting. Daarentegen kun je met de MG wel jouw huishoudelijke apparaten van stroom voorzien. Het is dus een moderne klassieker.
Smart #1: verrassing!
272 pk, 1.600 kg trekgewicht, WLTP 420 km, vanaf € 42.395 / € 593 per maand
Bij vergelijkingen als deze stuit je altijd op een verrassing. Neem Smart. Dat leidde een noodlijdend bestaan, waardoor moederbedrijf Mercedes-Benz recentelijk de helft van de aandelen verkocht aan het Chinese Geely (inmiddels ook eigenaar van Lotus, Polestar en Volvo). Onder invloed van de Chinezen werd het grondbeginsel van het merk – kleine stadsautootjes bouwen – overboord gegooid.
De #1 is het eerste wapenfeit onder nieuw bewind en de volledig elektrische gezinswagen blijkt een schot in de roos. Hoewel het nog altijd de kleinste is van het deelnemersveld, vindt een gezin gemakkelijk een plek aan boord. De achterbank is verschuifbaar, zodat je kunt kiezen of je grote mensen of meer spullen wilt meenemen. Verder kan er een fatsoenlijke caravan achter de auto, want de #1 heeft samen met de Tesla het hoogste trekgewicht van het stel: 1.600 kilogram.
Stroompedaal van elastiek
Tijdens onze uitwijkproef bleef de Smart tot 65 kilometer per uur het ingegeven spoor volgen: iets wat alleen de Toyota hem nadeed. En dan biedt de eigenwijze crossover ook nog eens de meeste standaarduitrusting, tegen een scherpe prijs! Het is alleen jammer dat het stroompedaal van elastiek lijkt, de rijhulpsystemen met je worstelen om het stuur en de brede middenconsole lange bestuurders parten speelt. Anders had de Smart misschien wel gewonnen (zolang de Model Y niet meedeed).
Lees meer over elektrisch rijden.