Opladen bij de supermarkt? Dat is dan 144 euro!
Let op, ook aan Nederlandse laadpaal steeds vaker blokkeertarief
Stel je voor: je krijgt de afrekening van je laadsessies van afgelopen maand. Je schrikt je rot! Een laadbeurt kost opeens een veelvoud van het normale bedrag, omdat er niet alleen voor de stroom, maar ook per minuut is afgerekend. Dit noemen we een blokkeertarief en dit kom je bij steeds meer Nederlandse laadpalen tegen.
Donderdag 22 februari 2024, 14:25
Normaal gesproken betaal je bij een laadpaal voor elke geladen kilowattuur, net zoals je bij de pomp afrekent voor elke getankte liter benzine of diesel. Het kan echter voorkomen dat je bij een laadpaal een tweede, tijdsgebonden tarief betaalt bovenop de stroomprijs: het zogenaamde blokkeertarief. Ben je langer dan een bepaalde tijd aan het laden, dan betaal je een bedrag per minuut dat je de laadpaal bezet houdt. Het idee daarachter is sympathiek, het moet voorkomen dat laadpalen onnodig lang bezet zijn. Niets zo vervelend als je wil laden dan dat de laadpaal bezet is door een auto waarvan de accu al vol is.
Blokkeertarieven gebruikelijk in Duitsland en Oostenrijk
Wie wel eens met zijn elektrische auto naar Duitsland of Oostenrijk is geweest kent het blokkeertarief ongetwijfeld. Daar is zo’n Standzeitzuschlag of Blockiergebühr heel gebruikelijk. Doorgaans gaat dat blokkeertarief in na vier of vijf uur aan een gewone laadpaal en na één uur aan een snellaadpaal. Vaak betaal je een dubbeltje per minuut en regelmatig wordt een maximum gehanteerd van drie uur. Je betaalt dan dus maximaal 18 euro aan blokkeertarief bovenop de werkelijke laadkosten. Zo’n maximum van drie uur is echter alles behalve vanzelfsprekend, als je niet oplet kan het voorkomen dat de meter vrolijk blijft doortikken. Zeker als het tarief per minuut ook nog eens een stuk hoger ligt dan die 10 cent kan dat voor nare verrassingen zorgen..
Vier keer laden voor 500 euro
Dat ondervond ook Peter Jansen en niet eens in Duitsland, maar gewoon in Nederland. Bij de Lidl in Kaatsheuvel, een supermarktketen waar je niet eens zo heel lang geleden gratis kon laden, kreeg Peter voor een viertal laadsessies rekeningen tussen de 108,57 en 144,42 euro gepresenteerd. Aan de hoeveelheid geladen kWh’s zal het niet gelegen hebben, Peter heeft niet eens een volledig elektrische auto, maar een plug-in hybride met een 12 kWh accupakket. “En mijn vrouw heeft de auto steeds netjes van de lader gehaald toen deze na 4 uur vol was, we zijn zeker geen laadpaalklevers”, aldus Peter. In totaal bedroeg de rekening 498,09 euro voor 43,73 kWh, omgerekend 11,39 euro per kilowattuur!
Kijken we naar de tarieven van de betreffende laadpaal, dan zien we dat er geen 11,39 euro, maar een evengoed stevige 66,6 cent per kWh gerekend wordt. Daarnaast gaat er al na 40 minuten een blokkeertarief in van liefst 54,6 cent per minuut! Daar komt nog bij dat er geen maximum blokkeertarief gehanteerd wordt en de meter dus lekker blijft doorlopen. We begrijpen dat een supermarktketen haar laadpunten graag voor zoveel mogelijk klanten beschikbaar stelt, maar zowel de limiet van 40 minuten (flinke weekboodschappen kunnen eenvoudig meer tijd in beslag nemen), als de hoogte van het tarief verwacht je niet bij een prijsbewuste supermarktketen als de Lidl.
Extra zuur is nog dat Peter en zijn vrouw vooraf nog in de app gecontroleerd hebben wat de tarieven bij de betreffende laadpaal zijn. “Er stond dat je hier gratis kon laden. Later bleek dat er op die locatie twee laders getoond worden in de app. Die met de juiste, hoge tarieven en deze gratis laadpaal. In werkelijkheid is er echter maar één laadpunt: die met de hoge tarieven.” Navraag leert dat het laadpunt bij de Lidl is overgenomen en dat de oorspronkelijke exploitant de paal niet heeft afgemeld. “Voortaan start ik laadsessies via de app en niet meer met de laadpas, zo weet ik zeker dat ik bij de juiste paal sta”, besluit Peter.
Goed gedrag niet beloond
Ook Paul Paulissen kwam voor een nare verrassing te staan na een bezoek aan Resort Fort Beemster. “We gingen er gezellig wat eten en ik besloot toch een paar wijntjes te drinken. Ik dacht verstandig te zijn en een taxi te bellen. De volgende ochtend heb ik mijn auto weer opgehaald. En toen zag ik een paar weken later in de app dat deze laadsessie ruim 135 euro heeft gekost.” Hoewel bij deze laadpaal het blokkeertarief pas na 4 uur in gaat en ‘slechts’ 13,4 cent per minuut bedraagt, zit er geen maximum aan. Een volle nacht aan de laadpaal loopt dus evengoed flink in de papieren en dat vind Paul vreemd. “Het is er afgelegen en het resort is ’s nachts gesloten. Het is niet alsof de laadpaal dan door iemand anders gebruikt zou zijn.”
Lidl heeft inmiddels naar aanleiding van vragen van ANWB in een reactie laten weten dat de tijdslimiet is ingevoerd omdat er misbruik werd gemaakt van hun laders en ze graag zoveel mogelijk klanten willen laten laden. Tegelijkertijd zien ze in dat het huidige blokkeertarief te extreem is en hebben daarom besloten hier per 1 maart mee te stoppen. Klanten bij wie dit blokkeertarief in rekening is gebracht kunnen zich melden bij Lidl en krijgen deze kosten vergoed. Zo ook Paul Paulissen. Resort Fort Beemster heeft nog niet gereageerd op onze vragen.
Steeds vaker blokkeertarieven in Nederland
Blokkeertarieven worden steeds gebruikelijker in Nederland en bovenstaande voorbeelden laten duidelijk zien waarom het helaas belangrijk is om vooraf te checken welke tarieven gehanteerd worden bij een laadpaal. Vooral de manier waarop het blokkeertarief gebruikt wordt verschilt veel per aanbieder. Zo hanteert Shell bij gewone Nederlandse laadpalen van Road (E-Flux) en EVBox bijvoorbeeld een tarief van 5 cent per minuut na 4 uur laden, met een max van 12 euro per sessie. Allego rekent per 1 maart 2024 25 cent per uur bovenop de werkelijke laadkosten, maar doet dat al vanaf het moment dat de auto is aangesloten. Ook is er geen maximumtarief. Opletten dus!
Dit vindt de ANWB
De ANWB is niet in alle gevallen tegen een blokkeertarief. Er zijn immers veel meer elektrische auto’s dan publieke oplaadpunten en een blokkeertarief kan een doeltreffend middel zijn om laadpaalkleven tegen te gaan. Tegelijkertijd vindt de ANWB wel dat het tijdsbestek waarna dit blokkeertarief in gaat en de hoogte ervan in verhouding moeten zijn met het beoogde gebruik van de paal en locatie. Daarnaast zien we graag dat het blokkeertarief gemaximeerd wordt op 3 uur en zou het goed zijn om gebruikers via een bord of sticker op de paal te informeren over dit blokkertarief.
Heb jij ook een ANWB Laadpas en wil je niet voor verrassingen komen te staan? Kijk dan voordat je een laadsessie start altijd even in de ANWB Laadpas app voor de juiste tarieven!
Deel deze pagina