Veelgestelde vragen
Hieronder vind je antwoord op de veelgestelde vragen over Laadpassen.
Top 5 vragen
Heb je je laadpas na vijf werkdagen nog steeds niet ontvangen? Dan kan er iets mis zijn gegaan. Vaak is er een fout gemaakt bij het invoeren van je adres, waardoor de laadpas naar het verkeerde adres is gestuurd. Ook kan het bij de bezorging of het verpakken van jouw laadpas fout zijn gegaan. Neem gerust even contact met ons op, dan zorgen we ervoor dat je een nieuwe laadpas krijgt!
Is er een tarief ingesteld op jouw thuislaadpunt? Gebruik de ANWB Laadpas dan niet om een laadsessie te starten.
Als je dit wel doet, ontvangt ANWB namelijk een rekening van de beheerder van jouw laadpunt, en die kosten brengen we bij jou in rekening. Het goede nieuws is dat je hetzelfde bedrag vergoed krijgt via de beheerder van jouw laadpunt. Ontvang je die vergoeding niet of klopt het bedrag niet? Neem dan contact op met de beheerder van je laadpunt.
In de app kun je eenvoudig een extra laadpas aanvragen. Kies in het menu “Laadpassen”, klik op het gele plusje en volg de stappen.
Het tarief kan per laadpaalaanbieder en zelfs per laadpunt verschillen. In de ANWB Laadpas app zie je in één oogopslag bij iedere laadpaal het actuele tarief. In de buurt, op je route of bij je bestemming. Zo helpen we je de voordeligste plekken om te laden te vinden.
Net als in Nederland verschillen de tarieven per laadpunt. Maar de verschillen zijn in het buitenland wel groter dan je gewend bent in Nederland. Wees er van bewust dat er ook sprake kan zijn van een tijdtarief of een blokkeertarief of een combinatie. In de app vind je altijd het actuele tarief waarmee jij met jouw ANWB Laadpas kunt laden.
MijnLaden-omgeving en app
Je kunt inloggen met je e-mailadres en het door jou gekozen wachtwoord. Indien je je wachtwoord bent vergeten, ga je naar het inlogscherm en klik je op ‘wachtwoord vergeten’. Je ontvangt dan direct een e-mail en kunt daarmee een nieuw wachtwoord aanmaken.
Het koppelen van de ANWB laadpas doe je door in de app van Fastned bij 'Betaalmethodes' voor 'laadpas' te kiezen. Daar kun je vervolgens je laadpasnummer invoeren. De betaling van de laadsessies bij Fastned verloopt na deze koppeling via de ANWB Laadpas.
Het laadabonnement geeft geen recht op pechhulp aan je auto, maar is puur bedoeld voor het opladen van de auto. Voor pechhulp dien je een lidmaatschap met Wegenwacht Services af te sluiten.
Als je geen gebruik meer wilt maken van je laadpas, ga dan in de app naar het menu (drie streepjes rechtsbovenin).
Een gratis abonnement kun je altijd en per direct opzeggen. Als je een laadpas met abonnement hebt dan kan je het contract op ieder moment opzeggen met een opzegtermijn van één maand. De opzegtermijn gaat in vanaf de 1e van de volgende maand.
Herroepingsrecht
Wil je annuleren binnen de wettelijke bedenktijd van 14 werkdagen? Neem dan telefonisch contact met ons op via 088 - 269 22 66.
Je kunt zelf je adres wijzigen in de MijnLaden-omgeving of de app. Ga hiervoor naar het menu en klik op “Persoonlijke informatie”. Let op: de adresgegevens in je MijnLaden-omgeving zijn niet gekoppeld met de adresbestanden van de ANWB. Dat betekent dat als je adres wijzigt, je dit op twee plekken moet aanpassen: in de Mijn ANWB omgeving en in je MijnLaden-omgeving.
Je e-mailadres zelf wijzigen in de ANWB Laadpas app is niet mogelijk. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op via 088 269 22 66.
Heb je een thuislaadpunt dat in de ANWB app staat waardoor het lijkt dat iedereen er kan laden? Meld dit dan als probleem in de app en we verwijderen je laadpaal zo snel mogelijk. Ga naar jouw laadpunt in de app en klik op 3 puntjes linksonder. Kies vervolgens “meld probleem”. Let op: wij verwijderen in dit geval jouw laadpunt uit onze app maar waarschijnlijk komt je laadpunt alsnog terug in apps van andere aanbieders. Hiervoor moet je de instellingen van je laadpaal wijzigingen naar “privé”. Dit kun je laten aanpassen door de leverancier van je laadpunt, of in de mijnomgeving van je eigen laadpunt.
Laden en betalen
Als je kiest voor een abonnement dan ga je het abonnementstarief betalen vanaf het moment dat je de laadpas geactiveerd hebt in de app. Als de laadpas nog onderweg is of nog niet geactiveerd, worden er nog geen kosten in rekening gebracht. Wel zo eerlijk!
Ja, de ANWB laadpas werkt ook in het buitenland op de meeste laadpunten. Per land kunnen er verschillen zijn in dekking of specifieke tips. De laadpas werkt bij alle laadpunten die je in de app kunt vinden. Je ziet ook direct de tarieven terug in de app.
Met de ANWB Laadpas weet je van tevoren wat je betaalt. In Nederland betaal je een starttarief van € 0,34 en verder de tarieven die van toepassing zijn op het door jou gekozen laadpunt. De actuele tarieven kun je altijd terugvinden in de app.
Let op: de verschillen tussen tarieven van laadpalen kunnen groot zijn, het kan lonen om even goed te kijken of er een goedkoper laadpunt in de buurt is. In het buitenland geldt bovendien dat er een blokkeer of tijdtarief van toepassing kan zijn. Je gaat dan direct of na een bepaalde periode (bijvoorbeeld 3 uur) een tarief per minuut betalen. Indien dit het geval is dan kun je dit altijd terugvinden in de app.
In de MijnLaden-omgeving en de app kun je je laadtransacties en je facturen inzien. Het bedrag op je factuur is gelijk aan het bedrag dat geïncasseerd wordt. Klopt er iets niet aan je factuur of het bedrag dat is afgeschreven, neem dat contact op. Dit kan telefonisch, via whatsapp of via email.
Heeft de automatische incasso voor je laadpasfactuur niet plaatsgevonden of heb je gestorneerd? Dan ontvang je na 5 werkdagen een e-mail met de mogelijkheid om alsnog via iDeal te betalen. Handmatig overschrijven is helaas niet mogelijk.
Het kan soms enige tijd duren voordat de eerste laadtransacties zichtbaar zijn. Ook kan het voorkomen dat het wat langer duurt voordat een (buitenlandse) transactie zichtbaar is in je laadgeschiedenis.
Een overzicht van je laadsessies kun je vinden in je app en de MijnLaden-omgeving.
Ja. Als je laadt bij een gratis laadpaal, bijvoorbeeld bij een supermarkt, dan betaal je ook met de ANWB Laadpas € 0,-. Wij krijgen van de aanbieder van de gratis laadpaal (CPO) door dat de laadtransactie gratis is en berekenen dan ook geen kosten aan je door.
Ja, de laadpas is ook geschikt voor Tesla rijders. Met behulp van je laadpas kun je bij openbare laadpunten gewoon laden. Bij Tesla (snel)laders werkt de laadpas niet. Je kunt daar altijd laden met je Tesla, want daar is geen laadpas voor nodig.
Heb je een gratis laadpas en wil je liever een abonnement of andersom? Ga dan in het menu van de app naar abonnementen. Indien je per maand vaker laadt dan 12 keer dan ben je goedkoper uit met een abonnement.
Je kunt je facturen altijd terugvinden door in te loggen op Mijn ANWB Laden. Log in met dezelfde accountgegevens als voor de app. Al je laadsessies en een handig maandoverzicht zijn ook terugvinden in de app. Ga hiervoor in het menu naar “laadgeschiedenis”.
Is er een tarief ingesteld op jouw thuislaadpunt? Gebruik de ANWB Laadpas dan niet om een laadsessie te starten.
Als je dit wel doet, ontvangt ANWB namelijk een rekening van de beheerder van jouw laadpunt, en die kosten brengen we bij jou in rekening. Het goede nieuws is dat je hetzelfde bedrag vergoed krijgt via de beheerder van jouw laadpunt. Ontvang je die vergoeding niet of klopt het bedrag niet? Neem dan contact op met de beheerder van je laadpunt.
Laden in het buitenland
Net als in Nederland verschillen de tarieven per laadpunt. Maar de verschillen zijn in het buitenland wel groter dan je gewend bent in Nederland. Wees er van bewust dat er ook sprake kan zijn van een tijdtarief of een blokkeertarief of een combinatie. In de app vind je altijd het actuele tarief waarmee jij met jouw ANWB Laadpas kunt laden.
De ANWB Laadpas werkt bij meer dan 80% van de publieke (snel)laadpalen in het buitenland. Laden in het buitenland werkt in principe hetzelfde als in Nederland. Als de laadpaal in de app zichtbaar is kan je gebruik maken van dat laadpunt.
Een blokkeertarief wordt door laadpaalexloitanten gebruikt om te voorkomen dat een laadpaal onnodig bezet blijft. Bij een blokkeertarief wordt na een bepaalde periode, meestal drie of vier uur, een tarief per minuut toegepast. In de eerste uren geldt enkel het kWh-tarief. Controleer altijd de actuele tarieven in de ANWB Laadpas app zodat je niet voor verassingen komt te staan.
Algemeen
Ja, je kunt ook als zakelijke klant een laadpas aanvragen. Je ontvangt dan je facturen op naam van het opgegeven bedrijf.
Wanneer je laadpas is gestolen of je deze bent verloren, dan kun je deze blokkeren in de app. Ga hiervoor in het menu naar "Laadpassen" en klik op de drie puntjes rechtbovenin de laadpas die je wilt blokkeren. Wil je direct een nieuwe laadpas bestellen? Klik dan in de app op het plusje.
Wanneer je laadpas kapot is, dan kun je deze blokkeren en verwijderen in de app. Ga hiervoor in het menu naar "Laadpassen" en klik op de drie puntjes rechtbovenin de laadpas die je wilt blokkeren. Wil je direct een nieuwe laadpas bestellen? Klik dan in de app op het plusje.
Houd rekening met een gemiddelde levertijd van vijf werkdagen na ontvangst van je bestelbevestiging.
Het is wel mogelijk om een ANWB Laadpas aan te vragen als je in het buitenland woont. Echter is het verzenden van de ANWB Laadpas alleen mogelijk naar een adres in Nederland.
Het kan voorkomen dat de laadpas niet goed bezorgd is. Je hoeft je in dat geval geen zorgen te maken dat iemand anders dan op jouw kosten laadt. De laadpas moet namelijk eerst geactiveerd worden door jou. Om snel een nieuwe laadpas te ontvangen kun je het beste een nieuwe aanvragen in de app. Kies in het menu “Laadpassen”, klik op het gele plusje en volg de stappen.
Je kunt contact opnemen met vragen over de ANWB Laadpas kan op onderstaande manieren:
Telefoonnummer:
088 - 269 22 66
WhatsApp:
+31 882 692 222
Openingstijden:
Maandag, dinsdag en woensdag 8:30 tot 18:00
Donderdag: 8:30 tot 16:00
Vrijdag: 8:30 tot 17:00