Audi E-tron opladen
Alles over het opladen van de Audi E-tron
De Audi e-tron is in 2018 geïntroduceerd als de eerste 100% elektrische Audi en is direct een succes geworden. De elektrische SUV biedt een goede actieradius, ruime keuze qua opties en uitvoeringen en de ruimte die je van een Audi SUV kunt verwachten. Dit alles maakt dat het een heuse leasetopper geworden is! Je vindt hier alles wat je moet weten over het opladen met de Audi e-Tron.
Batterijpakketten Audi E-tron
De Audi E-Tron kent een overzichtelijk aanbod aan batterijpakketten. Beide accupakketten vind je ook terug op occasions van de Audi E-Tron
Batterijpakket | Actieradius in de praktijk | Actieradius per kWh |
---|---|---|
71 kWh | 300 km | 4,2 km |
95 kWh | 420 km | 4,4 km |
Hoelang duurt het opladen van een Audi E-tron?
Afhankelijk van de uitvoering en de manier van laden duurt het opladen van een Audi E-tron tussen de 25 minuten (snelladen) en 44 uur en 15 minuten (stopcontact). Aan een normale laadpaal is dat maximaal 9 uur en 15 minuten.
Aan een normale laadpaal, thuis of onderweg, laadt de Audi E-Tron met maximaal 11 kW. Iedere elektrische auto heeft ook een stekker waarmee je aan een normaal stopcontact kan opladen. Daarmee laad je 2.3 kWh op in één uur. Snelladen doet de E-Tron met maximaal 120 kW. Voor snelladen gebruik je een Combo-aansluiting (CCS). Bidirectioneel laden kan de Audi helaas (nog) niet.
71 kWh batterij:
Aansluiting | Max. laadsnelheid | Laadtijd |
---|---|---|
Stopcontact | 2.3 kW | 33 uur en 15 minuten |
3 fase 25A | 11 kW | 7 uur |
Snelladen (10-80%) | 120 kW | 25 minuten |
95 kWh batterij:
Aansluiting | Max. laadsnelheid | Laadtijd |
---|---|---|
Stopcontact | 2.3 kW | 44 uur en 15 minuten |
3 fase 25A | 11 kW | 9 uur en 15 minuten |
Snelladen (10-80%) | 155 kW | 26 minuten |
Wat kost het opladen van een Audi E-tron?
Wat het opladen van een elektrische auto kost is afhankelijk van de manier waarop je oplaadt. Doe je dat aan een publieke laadpaal of bij een snellader, dan speelt ook de prijsstelling van de aanbieder van de betreffende laadpaal en de tarieven van je laadpas een rol.
Ben je in de gelegenheid om thuis op te laden zijn er verschillende scenario’s mogelijk: met een vast of variabel energiecontract, dynamisch energiecontract met zonnepanelen of zonder en slim laden. We gaan in de rekenvoorbeelden voor thuisladen verder uit van de € 0,40 per kWh (uit het prijsplafond van 2023) voor energiecontracten, een laadpaal aan huis met een maximaal laadvermogen van 11kW, 15.000 kilometer per jaar en 10 zonnepanelen. We houden ook rekening met een laadverlies van 15%.
71 kWh batterij:
Aantal laadsessies per jaar: 51
Type | Gemiddelde kosten per laadsessie | Kosten per jaar |
---|---|---|
Vast of variabel | € 32,66 | € 1.665,66 |
Vast of variabel met zonnepanelen | € 32,07 | € 1.635,57 |
Vast of variabel met zonnepanelen en slim laden | € 31,63 | € 1.613,13 |
Dynamisch | € 28,88 | € 1.472,88 |
Dynamisch met zonnepanelen | € 28,40 | € 1.448,40 |
Dynamisch met zonnepanelen en slim laden | € 14,99 | € 764,49 |
95 kWh batterij:
Aantal laadsessies per jaar: 36
Type | Gemiddelde kosten per laadsessie | Kosten per jaar |
---|---|---|
Vast of variabel | € 43,70 | € 1.573,20 |
Vast of variabel met zonnepanelen | € 42,96 | € 1.546,56 |
Vast of variabel met zonnepanelen en slim laden | € 42,67 | € 1.536,12 |
Dynamisch | € 38,66 | € 1.391,76 |
Dynamisch met zonnepanelen | € 38,06 | € 1.370,16 |
Dynamisch met zonnepanelen en slim laden | € 24,88 | € 895,68 |
Slim Laden met ANWB
Met een dynamisch energietarief, zoals dat van ANWB Energie kan je extra besparen op je energiekosten, maar als de stroomtarieven vanaf 2 uur ’s nachts voordelig zijn wil je daar niet je wekker voor hoeven zetten. Daarom is er ANWB Slim Laden; jij zet de auto aan je laadpunt thuis, geeft aan wanneer je jouw auto weer opgeladen nodig hebt en de app kiest automatisch de groenste én goedkoopste uren om op te laden. Dat kan ook je eigen zonnestroom zijn.
Deel deze pagina