BMW i4 opladen
Alles over het opladen van de BMW i4
De BMW i4 is de volledig elektrische variant van de BMW 4 Serie, wat op haar beurt weer een sportief gelijnde variant is van de bekende BMW 3 Serie. Geen crossover of SUV dus, maar een fraaie vierdeurs coupe. Er is keuze uit een drietal motortypes, waaronder een razendsnelle M-versie met wel 544 pk. Het minst krachtige model is altijd gekoppeld aan een 70 kWh accu, de snellere versies hebben een 84 kW groot accupakket.
Batterijpakketten BMW i4
Er zijn twee verschillende accupakketten leverbaar voor de BMW i4, waarbij de grootste accu gebruikt wordt voor twee motorversies.
Batterijpakket | Actieradius in de praktijk | Actieradius per kWh |
---|---|---|
70 kWh (eDrive35) | 430 km | 6,1 km |
84 kWh (eDrive40) | 515 km | 6,1 km |
84 kWh (M50) | 450 km | 5,4 km |
Hoelang duurt het opladen van een BMW i4?
Afhankelijk van de uitvoering en de manier van laden duurt het opladen van de BMW i4 tussen de 27 minuten (snelladen van 10-80%) en ruim 41 uur (stopcontact van 0 naar 100%). Aan een standaard 11 kW openbare laadpaal is dat maximaal een kleine 9 uur.
De BMW i4 kan aan een normaal laadpunt, thuis of publiek, met maximaal 11 kW laden. De BMW i4 kan niet met een 22 kW-lader worden uitgerust.
Een BMW i4 kan met maximaal 180 kW (eDrive35) of 207 kW (eDrive40 en M50) per uur snelladen en gebruikt daar een Combo-stekker (CCS) voor. Bidirectioneel laden behoort nog niet tot de mogelijkheden van de BMW i4..
BMW i4 eDrive35 (70 kWh batterij)
Aansluiting | Max. laadsnelheid | Laadtijd |
---|---|---|
Stopcontact | 2.3 kW | 34 uur en 30 minuten |
Normale laadpaal | 11 kW | 7 uur en 15 minuten |
Snelladen | 180 kW | 31 minuten |
BMW i4 eDrive40 en M50 (84 kWh batterij)
Aansluiting | Max. laadsnelheid | Laadtijd |
---|---|---|
Stopcontact | 2.3 kW | 41 uur en 30 minuten |
Normale laadpaal | 11 kW | 8 uur en 45 minuten |
Snelladen | 207 kW | 27 minuten |
Wat kost het opladen van een BMW i4?
Wat het opladen van een elektrische auto kost is afhankelijk van de manier waarop je oplaadt. Doe je dat aan een publieke laadpaal of bij een snellader, dan speelt ook de prijsstelling van de aanbieder van de betreffende laadpaal en de tarieven van je laadpas een rol.
Ben je in de gelegenheid om thuis op te laden zijn er verschillende scenario’s mogelijk: met een vast of variabel energiecontract, dynamisch energiecontract met zonnepanelen of zonder en slim laden. We gaan in de rekenvoorbeelden voor thuisladen verder uit van de € 0,40 per kWh (uit het prijsplafond van 2023) voor energiecontracten, een laadpaal aan huis met een maximaal laadvermogen van 11kW, 15.000 kilometer per jaar en 10 zonnepanelen. We houden ook rekening met een laadverlies van 15%.
70 kWh batterij:
Aantal laadsessies per jaar: 36
Type | Gemiddelde kosten per laadsessie | Kosten per jaar |
---|---|---|
Vast of variabel | € 32,20 | € 1.159,20 |
Vast of variabel met zonnepanelen | € 30,45 | € 1.096,26 |
Vast of variabel met zonnepanelen en slim laden | € 29,46 | € 1.060,44 |
Dynamisch | € 22,18 | € 798,42 |
Dynamisch met zonnepanelen | € 21,10 | € 759,76 |
Dynamisch, zonnepanelen en slim laden | € 18,85 | € 678,50 |
84 kWh batterij:
Aantal laadsessies per jaar: 34
Type | Gemiddelde kosten per laadsessie | Kosten per jaar |
---|---|---|
Vast of variabel | € 38,64 | € 1.313,76 |
Vast of variabel met zonnepanelen | € 36,54 | € 1.242,37 |
Vast of variabel met zonnepanelen en slim laden | € 35,71 | € 1.214,11 |
Dynamisch | € 26,61 | € 904,77 |
Dynamisch met zonnepanelen | € 25,32 | € 860,94 |
Dynamisch, zonnepanelen en slim laden | € 23,34 | € 793,40 |
Slim Laden met ANWB
Met een dynamisch energietarief, zoals dat van ANWB Energie kan je extra besparen op je energiekosten, maar als de stroomtarieven vanaf 2 uur ’s nachts voordelig zijn wil je daar niet je wekker voor hoeven zetten. Daarom is er ANWB Slim Laden; jij zet de auto aan je laadpunt thuis, geeft aan wanneer je jouw auto weer opgeladen nodig hebt en de app kiest automatisch de groenste én goedkoopste uren om op te laden. Dat kan ook je eigen zonnestroom zijn.
Deel deze pagina