BMW iX1 opladen
Alles over het opladen van de BMW iX1
BMW heeft een heel arsenaal aan elektrische crossovers en SUV’s en de iX1 is daarvan de kleinste. Met 4,5 meter is het echter nog steeds een flinke en behoorlijk ruime familieauto. Er zijn twee uitvoeringen, de iX1 xDrive20 en de iX1 xDrive30, waarbij de eerste alleen een elektromotor op de voorwielen heeft en de xDrive30 vierwielaandrijving dankzij twee motoren. Beide uitvoeringen hebben hetzelfde 65 kWh grote accupakket.
Batterijpakketten BMW iX1
Batterijpakket | Actieradius in de praktijk | Actieradius per kWh |
---|---|---|
65 kWh (xDrive20) | 390 km | 6,0 km |
65 kWh (xDrive30) | 380 km | 5,8 km |
Hoelang duurt het opladen van een BMW iX1?
Afhankelijk van de uitvoering en de manier van laden duurt het opladen van de BMW iX1 tussen de 29 minuten (snelladen van 10-80%) en ruim 33 uur (stopcontact van 0 naar 100%). Aan een standaard 11 kW openbare laadpaal is dat maximaal 7 uur
De BMW iX1 kan aan een normaal laadpunt, thuis of publiek, met maximaal 11 kW laden. Optioneel kan de BMW iX1 met een 22 kW-lader worden uitgerust. Aan een geschikt oplaadpunt kun je dan in maximaal 3,5 uur de accu volledig opladen. Dit is vooral interessant als je een 22 kW laadpaal bij jou in de straat hebt staan of als je zelf een 3x 32A aansluiting thuis hebt of kunt aanleggen.
Een BMW iX1 kan met maximaal 130 kW per uur snelladen en gebruikt daar een Combo-stekker (CCS) voor. Bidirectioneel laden behoort nog niet tot de mogelijkheden van de BMW iX1.
Aansluiting | Max. laadsnelheid | Laadtijd |
---|---|---|
Stopcontact | 2.3 kW | 33 uur en 15 minuten |
Normale laadpas | 11 kW | 7 uur |
22 kW laadpunt* | 22 kW | 3 uur en 30 minuten |
Snelladen | 130 kW | 29 minuten |
*Optionele uitrusting
Wat kost het opladen van een BMW iX1?
Wat het opladen van een elektrische auto kost is afhankelijk van de manier waarop je oplaadt. Doe je dat aan een publieke laadpaal of bij een snellader, dan speelt ook de prijsstelling van de aanbieder van de betreffende laadpaal en de tarieven van je laadpas een rol.
Ben je in de gelegenheid om thuis op te laden zijn er verschillende scenario’s mogelijk: met een vast of variabel energiecontract, dynamisch energiecontract met zonnepanelen of zonder en slim laden. We gaan in de rekenvoorbeelden voor thuisladen verder uit van de € 0,40 per kWh (uit het prijsplafond van 2023) voor energiecontracten, een laadpaal aan huis met een maximaal laadvermogen van 11kW, 15.000 kilometer per jaar en 10 zonnepanelen. We houden ook rekening met een laadverlies van 15%.
65 kWh batterij:
Aantal laadsessies per jaar: 40
Type | Gem. kosten per laadsessie | Kosten per jaar |
---|---|---|
Vast of variabel | € 29,90 | € 1.196,- |
Vast of variabel met zonnepanelen | € 28,28 | € 1.131,08 |
Vast of variabel met zonnepanelen en slim laden | € 27,24 | € 1.089,78 |
Dynamisch | € 20,59 | € 823,80 |
Dynamisch met zonnepanelen | € 19,60 | € 783,93 |
Dynamisch, zonnepanelen en slim laden | € 17,29 | € 691,74 |
Slim Laden met ANWB
Met een dynamisch energietarief, zoals dat van ANWB Energie kan je extra besparen op je energiekosten, maar als de stroomtarieven vanaf 2 uur ’s nachts voordelig zijn wil je daar niet je wekker voor hoeven zetten. Daarom is er ANWB Slim Laden; jij zet de auto aan je laadpunt thuis, geeft aan wanneer je jouw auto weer opgeladen nodig hebt en de app kiest automatisch de groenste én goedkoopste uren om op te laden. Dat kan ook je eigen zonnestroom zijn.
Deel deze pagina