Nissan ARIYA opladen
Alles over het opladen van de Nissan ARIYA
Waar Nissan er met hun eerste elektrische auto snel bij was, heeft een tweede volwaardige elektrische personenauto lang op zich laten wachten. Die kwam er in de vorm van de crossover luisterend naar de naam: Nissan ARIYA. Je vindt hier alles wat je moet weten over het opladen met de Nissan ARIYA.
Batterijpakketten Nissan ARIYA
De Nissan ARIYA kent twee verschillende batterijpakketten:
Batterijpakket | Actieradius in de praktijk | Actieradius per kWh |
---|---|---|
63 kWh | 325 km | 5,1 km |
87 kWh | 440 km | 5,0 km |
Hoelang duur het opladen van een Nissan ARIYA?
Afhankelijk van de uitvoering en de manier van laden duurt het opladen van een Nissan ARIYA tussen de 31 minuten (snelladen) en 44 uur en 30 minuten (stopcontact). Aan een normale laadpaal is dat maximaal 13 uur.
De Nissan ARIYA is verkrijgbaar met een 7.4 kW of 22 kW (standaard bij de 87 kWh-uitvoering) onboardlader. Daarop is de laadsnelheid per uur bij normaal laden dan begrensd. Iedere elektrische auto heeft ook een stekker waarmee je aan een normaal stopcontact kan opladen. Daarmee laad je 2.3 kWh op in één uur.
Een Nissan ARIYA kan wel met maximaal 130 kWh per uur snelladen. In tegenstelling tot de Nissan LEAF en Nissan E-NV200 is de ARIYA niet voorzien van een ChaDeMo-aansluiting, maar van een Combo-stekker (CCS) voor snelladen en ook niet geschikt voor bidirectioneel laden.
63 kWh batterij:
Aansluiting | Max. laadsnelheid | Laadtijd |
---|---|---|
Stopcontact | 2.3 kW | 32 uur en 15 minuten |
3 fase 25A | 5.8/17 kW | 13 uur/4 uur en 30 minuten |
Snelladen (10-80%) | 46 kWh | 31 minuten |
87 kWh batterij:
Aansluiting | Max. laadsnelheid | Laadtijd |
---|---|---|
Stopcontact | 2.3 kW | 44 uur en 30 minuten |
3 fase 25A | 17 kW | 12 uur en 45 minuten/8uur |
Snelladen (10-80%) | 130 kW | 35 minuten |
Wat kost het opladen van een Nissan Ariya?
Wat het opladen van een elektrische auto kost is afhankelijk van de manier waarop je oplaadt. Doe je dat aan een publieke laadpaal of bij een snellader, dan speelt ook de prijsstelling van de aanbieder van de betreffende laadpaal en de tarieven van je laadpas een rol.
Ben je in de gelegenheid om thuis op te laden zijn er verschillende scenario’s mogelijk: met een vast of variabel energiecontract, dynamisch energiecontract met zonnepanelen of zonder en slim laden. We gaan in de rekenvoorbeelden voor thuisladen verder uit van de € 0,40 per kWh (uit het prijsplafond van 2023) voor energiecontracten, een laadpaal aan huis met een maximaal laadvermogen van 11kW, 15.000 kilometer per jaar en 10 zonnepanelen. We houden ook rekening met een laadverlies van 15%.
63 kWh batterij:
Aantal laadsessies per jaar: 47
Type | Gemiddelde kosten per laadsessie | Kosten per jaar |
---|---|---|
Vast of variabel | € 28,98 | € 1.362,06 |
Vast of variabel met zonnepanelen | € 28,46 | € 1.337,62 |
Vast of variabel met zonnepanelen en slim laden | € 27,95 | € 1.313,65 |
Dynamisch | € 25,62 | € 1.204,14 |
Dynamisch met zonnepanelen | € 25,20 | € 1.184,40 |
Dynamisch met zonnepanelen en slim laden | € 12,20 | € 573,40 |
87 kWh batterij:
Aantal laadsessies per jaar: 35
Type | Gemiddelde kosten per laadsessie | Kosten per jaar |
---|---|---|
Vast of variabel | € 40,02 | € 1.400,70 |
Vast of variabel met zonnepanelen | € 39,29 | € 1.375,15 |
Vast of variabel met zonnepanelen en slim laden | € 38,99 | € 1.364,65 |
Dynamisch | € 35,40 | € 1.239,00 |
Dynamisch met zonnepanelen | € 34,80 | € 1.218,00 |
Dynamisch met zonnepanelen en slim laden | € 21,53 | € 753,55 |
Slim Laden met ANWB
Met een dynamisch energietarief, zoals dat van ANWB Energie kan je extra besparen op je energiekosten, maar als de stroomtarieven vanaf 2 uur ’s nachts voordelig zijn wil je daar niet je wekker voor hoeven zetten. Daarom is er ANWB Slim Laden; jij zet de auto aan je laadpunt thuis, geeft aan wanneer je jouw auto weer opgeladen nodig hebt en de app kiest automatisch de groenste én goedkoopste uren om op te laden. Dat kan ook je eigen zonnestroom zijn.
Deel deze pagina