Opel Corsa-e opladen
Alles over het opladen van de Opel Corsa-e
De Opel Corsa gaat alle generaties mee, maar sinds 2019 is er ook een volledige elektrische variant: de Opel Corsa-e. Je vindt hier alles wat je moet weten over het opladen met de Opel Corsa-e.
Batterijpakket Opel Corsa-e
De Opel Corsa-e (2019) wordt geleverd met een batterijpakket van 50 kWh. Goed voor een praktijkactieradius van ca. 315 kilometer. Per kWh is dat 6,3 km.
Opel behoort net als Peugeot tot Stellantis en daardoor hebben de Opel Corsa-e en de Peugeot e-208 hetzelfde batterijpakket. Hetzelfde geldt voor de batterij van de Peugeot e-2008 en Opel Mokka-e.
Hoelang duurt het opladen van een Opel Corsa-e?
Het opladen van een Opel Corsa-e duurt tussen de 26 minuten (snelladen) en 23 uur en 45 minuten (stopcontact). Aan een normale laadpaal is dat maximaal 5 uur.
Aanvankelijk kon de instapversie van de Corsa-e met maximaal 7.4 kW laden. De 11 kW onboardlader was optioneel. Het huidige model van de Opel Corsa-e laadt in alle uitvoeringen met maximaal 11 kW aan een normale laadpaal. Iedere elektrische auto heeft ook een stekker waarmee je aan een normaal stopcontact kan opladen. Daarmee laad je 2.3 kWh op in één uur. Een Opel Corsa-e kan verder met maximaal 100 kWh per uur snelladen. Om te kunnen DC-snelladen heeft de Corsa-e een Combo-aansluiting (CCS). De Corsa-e kan (nog) niet bidirectioneel laden.
Aansluiting | Max. laadsnelheid | Laadtijd |
---|---|---|
Stopcontact | 2.3 kW | 23 uur en 45 minuten |
3 fase 25A | 11 kW | 5 uur |
Snelladen (10-80%) | 100 kW | 26 minuten |
Wat kost het opladen van een Opel Corsa-e?
Wat het opladen van een elektrische auto kost is afhankelijk van de manier waarop je oplaadt. Doe je dat aan een publieke laadpaal of bij een snellader, dan speelt ook de prijsstelling van de aanbieder van de betreffende laadpaal en de tarieven van je laadpas een rol.
Ben je in de gelegenheid om thuis op te laden zijn er verschillende scenario’s mogelijk: met een vast of variabel energiecontract, dynamisch energiecontract met zonnepanelen of zonder en slim laden. We gaan in de rekenvoorbeelden voor thuisladen verder uit van de € 0,40 per kWh (uit het prijsplafond van 2023) voor energiecontracten, een laadpaal aan huis met een maximaal laadvermogen van 11kW, 15.000 kilometer per jaar en 10 zonnepanelen. We houden ook rekening met een laadverlies van 15%.
Aantal laadsessies per jaar: 48
Type | Gemiddelde kosten per laadsessie | Kosten per jaar |
---|---|---|
Vast of variabel | € 23,00 | € 1.104,00 |
Vast of variabel met zonnepanelen | € 22,56 | € 1.082,88 |
Vast of variabel met zonnepanelen en slim laden | € 21,97 | € 1.054,56 |
Dynamisch | € 20,33 | € 975,84 |
Dynamisch met zonnepanelen | € 19,97 | € 958,56 |
Dynamisch met zonnepanelen en slim laden | € 8,13 | € 390,24 |
Slim Laden met ANWB
Met een dynamisch energietarief, zoals dat van ANWB Energie kan je extra besparen op je energiekosten, maar als de stroomtarieven vanaf 2 uur ’s nachts voordelig zijn wil je daar niet je wekker voor hoeven zetten. Daarom is er ANWB Slim Laden; jij zet de auto aan je laadpunt thuis, geeft aan wanneer je jouw auto weer opgeladen nodig hebt en de app kiest automatisch de groenste én goedkoopste uren om op te laden. Dat kan ook je eigen zonnestroom zijn.
Deel deze pagina