Koppel je Tesla met de ANWB Slim laden app
Om gebruik te kunnen maken van ANWB Slim Laden is een verbinding met jouw Tesla nodig. Hiervoor maken we gebruik van je bestaande Tesla-account. Wij leggen je stap voor stap uit hoe dat werkt!
Het koppelen van je Tesla met ANWB Slim Laden gebeurt in twee stappen:
- Toegang verlenen: Dit stelt ev.energy (de leverancier van de technologie die we gebruiken) om een verbinding met je Tesla te maken, in staat om op een veilige manier specifieke gegevens van je Tesla te verkrijgen, zoals batterijpercentage, laadgegevens en laadlocatie en deze aan ANWB Slim Laden te bezorgen.
- Virtuele sleutel verlenen: Dit stelt ANWB Slim Laden in staat om veilig gegevens van je voertuig te ontvangen met minimale impact op je batterij.
Stap 1: toegang verlenen
Wanneer je een Tesla wilt koppelen of wanneer je wordt gevraagd om je voertuig opnieuw te verbinden, volg dan deze instructies om de ANWB Slim Laden app toegang te geven tot de vereiste gegevens van je Tesla.
- Druk, als de pop-up in de ANWB Slim Laden app verschijnt op 'Doorgaan'. Wil je je een nieuwe Tesla verbinden met de app, dan vind je deze optie onder instellingen > voertuig > voeg nieuwe auto toe > Tesla.
- Druk op 'Toegang verlenen' om naar het volgende scherm te gaan. Dit geeft ANWB Slim Laden via onze leverancier ev.energy de noodzakelijke machtigingen om toegang te krijgen tot de vereiste voertuiggegevens.
- Druk op 'Selecteer Alles' als er gevraagd wordt of je toegang verleent tot je Tesla account. Druk vervolgens op 'Doorgaan' om door te gaan.
- Op het volgende scherm wordt je gevraagd om je Tesla-inloggegevens in te voeren.
- Wanneer je wordt gevraagd om ev.energy toegang te geven tot je Tesla-account, selecteer dan alle vereiste machtigingen en tik op 'Toestaan'.
Dit proces kan enkele minuten duren, aangezien het systeem je machtigingen bijwerkt. Je keert terug naar het scherm 'Verbind je Tesla' om door te gaan met stap 2 van het installatieproces.
Let op: Als je niet alle vereiste machtigingen hebt geselecteerd, wordt je gevraagd hetzelfde proces opnieuw te doorlopen om de ontbrekende machtigingen toe te voegen. Let op: als je niet alle vereiste machtigingen hebt verleend, kun je de volgende stappen niet voltooien.
Stap 2: virtuele sleutel verlenen
Nu je ANWB Slim Laden toestemming hebt gegeven om toegang te krijgen tot je voertuiggegevens, wordt je gevraagd je voertuig te koppelen.
- Start het koppelen in de ANWB Slim Laden app: Druk op 'Koppel je voertuig' om het proces te starten. Volg de gegeven instructies.
- Gebruik de Tesla app: Je wordt nu gevraagd of je toegang voor derden tot je voertuig wilt autoriseren. Druk op 'Goedkeuren' om door te gaan.
- Mogelijke foutmelding: Als je de melding 'Kan voertuig niet delen' krijgt: gebruik dan je sleutelkaart om toegang tot derden te autoriseren. Hiervoor moet je ín je voertuig zitten.
- Voltooi de installatie: Je kunt nu doorgaan met slim laden voor dit voertuig. Als je voertuig succesvol is gekoppeld, zal je een scherm zien met een succesbericht.
- Herhaal voor meerdere voertuigen: Als je meer dan één Tesla bezit, volg dan dezelfde stappen voor elk voertuig. Je kunt een ander voertuig selecteren in de ANWB Slim Laden app.
Je kunt je voertuig(en) ook op elk moment koppelen via deze link.
Veel voorkomende struikelblokken
- Niet alle noodzakelijke toegangen zijn verleend : Zorg ervoor dat alle vereiste machtigingen zijn verleend. Start het proces opnieuw indien nodig.
- Koppelvertragingen: Controleer of de Tesla-app is bijgewerkt en je voertuig online is. Het kan tot 1 uur duren voordat de juiste status in de ANWB Slim Laden app wordt weergegeven. Als je voertuig niet bereikbaar is (bijvoorbeeld omdat je auto in een ondergrondse parkeergarages staat), probeer het dan later opnieuw wanneer je voertuig een stabiele internetverbinding heeft.
Veelgestelde vragen
Waarom moet ik mijn Tesla opnieuw koppelen?
Je moet de auto opnieuw koppelen zodat je toegang blijft hebben tot de geoptimaliseerde laadschema's en de volledige app-functionaliteit te behouden.
Wat is een virtuele sleutel en waarom is het belangrijk?
Een virtuele sleutel stelt ons in staat om op een veilige manier gegevens van je auto te ontvangen. Door ev.energy te authenticeren als een vertrouwde derde partij, maakt de Virtuele Sleutel een veilige en naadloze verbinding mogelijk.
Waarom wordt er gevraagd om Multi-Factor Authenticatie (MFA)?
MFA is een beveiligingsfunctie van Tesla. Als MFA nog niet is ingeschakeld, kun je dit doen via het instellingenmenu van je Tesla-account. Zodra MFA is ingeschakeld, kun je verder gaan.
Wat is een virtuele sleutel precies?
Een virtuele sleutel stelt ons in staat om op een veilige manier gegevens, zoals de laadstatus, het batterijpercentage en meer, van je auto te ontvangen. De virtuele sleutel zorgt ervoor dat deze gegevens automatisch worden verstuurd wanneer de auto online is, bijvoorbeeld tijdens het rijden of opladen. Dit voorkomt dat de auto constant moet worden "gewekt" wanneer deze offline is, waardoor slim laden energie-efficiënter wordt.
Door ev.energy te authenticeren als een vertrouwde derde partij, maakt de Virtuele Sleutel een veilige en naadloze verbinding mogelijk. Je kunt de Virtuele Sleutel op elk moment rechtstreeks vanuit je Tesla verwijderen, waardoor je altijd de volledige controle behoudt over wie toegang heeft tot de gegevens van je auto.
Wat gebeurt er als ik geen virtuele sleutel verleen?
Zonder een geldige virtuele sleutel kan ANWB Slim Laden je auto niet slim laden.
Mijn Tesla is van voor 2021 en heeft geen virtuele sleutel
Oudere Tesla S en X-modellen van voor 2021 kunnen geen Virtuele Sleutel verlenen. Deze voertuigen kunnen communiceren met ANWB Slim Laden zonder virtuele sleutel.
Hoe kan ik de virtuele sleutel verwijderen en de toegang van ANWB Slim Laden intrekken?
Je kunt de toegang van ANWB Slim Laden op elk moment intrekken via het Tesla-portaal. Deze link brengt je direct naar de betreffende pagina. Je moet eerst inloggen met je Tesla-accountgegevens.
Je kunt deze pagina ook terugvinden door de volgende stappen te volgen:
- Log in op je Tesla-account in het Tesla-portaal.
- Ga naar het tabblad Profielinstellingen binnen de accountinstellingen.
- Selecteer "Apps van derden" en klik op "Beheren". Je moet mogelijk een tweede keer inloggen.
- Kies tenslotte "Toegang verwijderen".
Dit verbreekt de toegang van ANWB Slim Laden en onze leverancier ev.energy en stopt de gegevensuitwisseling. Je kunt de auto op elk moment opnieuw koppelen door het installatieproces opnieuw te volgen.
Wat moet ik doen als het niet lukt om mijn Tesla te koppelen?
- Controleer of je de laatste versie van de Tesla-app gebruikt; als dit niet het geval is, download dan de laatste versie.
- Zorg ervoor dat je voertuig online is.
- Start het proces opnieuw in de Slim Laden app
Wat moet ik doen als ik de machtigingen heb verleend, maar het koppelen lukt niet?
Gelieve de toegang van ev.energy (de leverancier die we gebruiken om een verbinding met je Tesla tot stand te brengen) via de "Apps van derden" in het Tesla-portaal te verwijderen en probeer het daarna opnieuw.
Wat gebeurt er als mijn Tesla offline is wanneer ik probeer deze te koppelen?
Koppelen kan alleen als je Tesla online is. Zorg ervoor dat het voertuig verbonden is met Wi-Fi of een sterk mobiel signaal heeft. Als de auto in slaapstand staat, maak het voertuig dan wakker door bijvoorbeeld de airconditioning in te schakelen of andere functies in de auto te gebruiken.
Ik ben niet de eigenaar van mijn Tesla, of ik lease mijn voertuig
Zelfs als je niet de officiële eigenaar van je Tesla bent, kun je nog steeds een virtuele sleutel verlenen. Wel moet je in de auto zitten en de sleutelkaart gebruiken om de virtuele sleutel te kunnen verlenen.
Wat als ik meerdere Tesla's bezit?
Herhaal het koppelproces voor elke auto die je met de ANWB Slim Laden app wilt laden. Zorg ervoor dat de auto die je wilt koppelen, geopend is in de Tesla app voordat je deze toevoegt aan de ANWB Slim Laden app. Je kunt de open auto in de Tesla app wijzigen door naar links of rechts te vegen.
Wat als ik meerdere Tesla accounts heb?
Gebruik de primaire Tesla account voor elke auto die je wilt koppelen tijdens het koppelen van je Tesla.
Welke controle heeft ANWB Slim Laden over mijn voertuig?
ANWB Slim Laden beheert alleen laadgerelateerde functies. Als je Slim Laden aan zet, zullen we het laden optimaliseren door start-stopopdrachten te sturen of het laadschema aan te passen.
Tot welke gegevens heeft ANWB Slim Laden toegang?
Wanneer je ANWB Slim Laden toegang heeft tot je Tesla-account, word je gevraagd om te selecteren welke informatie je met ons via onze leverancier ev.energy wilt delen. Hoewel je toegang tot verplichte informatie moet geven, zal ANWB Slim Laden de volledige omvang van deze machtigingen niet gebruiken en alleen de toegang gebruiken om de data uit te lezen die we nodig hebben om onze dienst te leveren.
1. Voertuiginformatie (verplicht)
Toegang tot voertuiginformatie inclusief live gegevens van je voertuig: laadstatus, batterijcapaciteit en kilometerstand. Deze informatie wordt gebruikt om het energieverbruik te bepalen en de besparingen van slim laden te berekenen.
2. Voertuiglocatie (verplicht)
Toegang tot de exacte locatie van je auto, zodat we weten of je thuis of onderweg aan het laden bent. Met andere woorden of we al dan niet moeten tussen komen bij het laden.
3. Laadbeheer van voertuigen (verplicht)
Toegang tot het laadbeheer van je voertuig, inclusief laadgeschiedenis, laadlocaties en opdrachten voor het plannen, starten en stoppen van laden
4. Informatie over energieproducten (niet verplicht)
5. Opdrachten voor energieproducten (niet verplicht)
6. Voertuigopdrachten (niet verplicht)
7. Profielinformatie (niet verplicht)
Waarom heeft ANWB Slim Laden mijn locatie nodig?
Locatiegegevens worden uitsluitend tijdens laadsessies gebruikt om onderscheid te maken tussen thuis- en onderweg laden. Dit stelt ons in staat te bepalen of we wel of niet moeten tussenkomen tijdens het laden, aangezien ANWB Slim Laden niet zal ingrijpen als je onderweg aan het laden bent.
Hoe worden mijn gegevens verzameld?
De ANWB Slim laden app verzamelt persoonsgegevens en gegevens over jouw voertuig (en mogelijk oplader). In het privacy statement vind je terug welke informatie er verzamelt wordt en voor welk doeleinde, en bovendien hoe lang de informatie wordt verzamelt. Bekijk eventueel ook ons privacy statement.
Meer antwoorden op vragen over de ANWB Slim Laden app lees je hier. Staat jouw vraag over de ANWB Slim Laden app nergens tussen? Neem dan contact op via slimladen@anwb.nl.