Toyota BZ4X opladen
Alles over het opladen van de Toyota BZ4X
Lange tijd mikte Toyota op hybride en waterstof, maar met de volledig elektrische BZ4X zijn de Japanners toch overstag gegaan. Je vindt hier alles wat je moet weten over het opladen met de Toyota BZ4X.
Batterijpakketten Toyota BZ4X
71.4 kWh is het batterijpakket van de Toyota BZ4X. Dat betekent een praktijkbereik van zo’n 365 kilometer. Ofwel; 1 kWh per 5,1 kilometer.
Hoe lang duurt opladen van een Toyota BZ4X?
Afhankelijk van de uitvoering en de manier van laden duurt het opladen van de Toyota BZ4X tussen de 27 minuten (snelladen) en bijna 55 uur (stopcontact). Aan een normale laadpaal is dat maximaal 7 uur.
Je kunt de Toyota BZ4X kopen met een onboard-lader van 6.6 kW en van 11 kW. De laadsnelheid bij normaal laden (AC) bij een laadpunt thuis of in het openbaar is daar dan op begrensd. Iedere elektrische auto heeft ook een stekker waarmee je aan een normaal stopcontact kan opladen. Daarmee laad je 2.3 kWh op in één uur.
Snelladen doet de Toyota BZ4X met behulp van de Combo-stekker (CCS) en met maximaal 147 kW per uur. Bidirectioneel laden is met de Toyota BZ4X mogelijk.
71.4 kW
Aansluiting | Max. laadsnelheid | Laadtijd |
---|---|---|
Stopcontact | 2.3 kW | 32 en 45 minuten |
Normale laadpaal | 3.7/11 kW | 20 uur en 30 minuten/7 uur |
Snelladen | 147 Kw | 32 minuten |
Wat kost opladen van een Toyota Toyota BZ4X?
Wat het opladen van een elektrische auto kost is afhankelijk van de manier waarop je oplaadt. Doe je dat aan een publieke laadpaal of bij een snellader, dan speelt ook de prijsstelling van de aanbieder van de betreffende laadpaal en de tarieven van je laadpas een rol.
Ben je in de gelegenheid om thuis op te laden zijn er verschillende scenario’s mogelijk: met een vast of variabel energiecontract, dynamisch energiecontract met zonnepanelen of zonder en slim laden. We gaan in de rekenvoorbeelden voor thuisladen verder uit van de € 0,40 per kWh (uit het prijsplafond van 2023) voor energiecontracten, een laadpaal aan huis met een maximaal laadvermogen van 11kW, 15.000 kilometer per jaar en 10 zonnepanelen. We houden ook rekening met een laadverlies van 15%.
71,4 kWh batterij
Aantal laadsessies per jaar: 42
Type | Gemiddelde kosten per laadsessie | Kosten per jaar |
---|---|---|
Vast of variabel | € 32,84 | € 1.379,45 |
Vast of variabel met zonnepanelen | € 31,06 | € 1.304,54 |
Vast of variabel met zonnepanelen en slim laden | € 30,08 | € 1.263,31 |
Dynamisch | € 22,62 | € 950,11 |
Dynamisch met zonnepanelen | € 21,53 | € 904,11 |
Dynamisch, zonnepanelen en slim laden | € 19,29 | € 810,11 |
Slim Laden met ANWB
Met een dynamisch energietarief, zoals dat van ANWB Energie kan je extra besparen op je energiekosten, maar als de stroomtarieven vanaf 2 uur ’s nachts voordelig zijn wil je daar niet je wekker voor hoeven zetten. Daarom is er ANWB Slim Laden; jij zet de auto aan je laadpunt thuis, geeft aan wanneer je jouw auto weer opgeladen nodig hebt en de app kiest automatisch de groenste én goedkoopste uren om op te laden. Dat kan ook je eigen zonnestroom zijn.
Deel deze pagina