Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Subsidie op elektrische auto’s: alle voorwaarden op een rij

Wees er snel bij: vanaf 2025 is de regeling voorbij!

Wanneer je een volledig elektrische auto nieuw of tweedehands koopt, kun je tot het einde van 2024 aanspraak maken op subsidie. Ook het private leasen van een elektrische auto valt onder de subsidieregeling. Er zitten echter wel wat voorwaarden aan de regeling.

Subsidiepot: op = op!

Op de website van de overheid lees je meer over de subsidie. Ook kun je de subsidie via deze pagina aanvragen. Let wel op: de subsidiepot heeft een maximum en op = op. Zo is het potje voor de aanschaf of lease van nieuwe elektrische auto's inmiddels leeg.

Voorwaarden voor subsidie op een elektrische auto:

  • De auto is volledig elektrisch (dus geen plug-in hybride).
  • De auto is aangeschaft of de leaseovereenkomst is afgesloten door een particulier en staat als personenauto geregistreerd op het kentekenbewijs (J).
  • De auto is aangeschaft of de leaseovereenkomst is afgesloten in het jaar waarin subsidie wordt aangevraagd. Voor 2024 geldt dus dat de overeenkomst op of na 1 januari 2024 afgesloten is. Ook moet er nog subsidiebudget beschikbaar zijn, want op = op.
  • De auto staat minimaal 3 jaar onafgebroken op naam van de aanvrager. Voor private lease is dit 4 jaar.
  • De elektrische auto heeft een actieradius van minimaal 120 kilometer.
  • De catalogusprijs van de elektrische auto is minimaal € 12.000 en maximaal € 45.000.

Subsidie tweedehands elektrische auto’s

Voor subsidie op een tweedehands elektrische auto gelden dezelfde voorwaarden. Als je een tweedehands elektrische auto koopt, is er één aanvullende voorwaarden: deze moet gekocht zijn bij een autobedrijf. Elektrische occasions die van een particuliere verkoper gekocht zijn, vallen daarmee buiten de boot.

Catalogusprijs: hoe zit dat?

De catalogusprijs is de officiële nieuwprijs van een auto inclusief btw, bpm en door de fabrikant of importeur aangebrachte opties en accessoires. Om aanspraak te maken op subsidie, moet de cataloguswaarde tussen de € 12.000 en € 45.000 liggen. Een auto met een catalogusprijs van € 47.000, waarop je bij aanschaf een korting hebt gekregen van € 3.000, komt dus niet in aanmerking voor subsidie.

Op de overheidswebsite over de subsidieregeling staat een lijst met auto's die mogelijk in aanmerking komen voor subsidie.

Verschil consumentenprijs en catalogusprijs

Let op: Voor een aantal modellen elektrische auto's is de catalogusprijs ('fiscale waarde') onder de subsidiegrens van € 45.000, maar ligt de 'consumentenprijs' (aanschafprijs) net boven die grens. Die auto's komen dus wel in aanmerking voor de aanschafsubsidie. Eerder op deze pagina linken we naar een overzicht met elektrische auto's tot € 50.000. Kijk voor de modellen in het schemergebied tussen € 45.000 en € 50.000 goed naar catalogusprijs ('fiscale waarde') van het model en de specifieke uitvoering om te zien of je in aanmerking komt voor de aanschafsubsidie.

Catalogusprijs van een tweedehands elektrische auto

De catalogusprijs van een occasion kun je opzoeken via het kentekenregister van de RDW. Je vindt deze gegevens onder het kopje 'fiscaal'.

Subsidiebedragen

In 2024 was het subsidiebedrag voor nieuwe elektrische auto's € 2.950. Voor een tweedehands elektrische auto was dat € 2.000. 2024 is het laatste jaar waarin je voor beide categorieën subsidie kunt aanvragen; daarna is er geen subsidie meer mogelijk. 

Let op: Wordt de auto eerder verkocht of het leasecontract eerder beëindigd? Dan moet de subsidie naar rato worden terugbetaald. Koop of lease je binnen deze termijn een andere elektrische auto die in aanmerking zou komen voor aanschafsubsidie en blijft deze de rest van de periode in bezit, dan geldt een uitzondering.

Subsidie alleen voor particulieren

De subsidieregeling was alleen bedoeld voor particulieren. De elektrische auto moest dus op naam van een natuurlijk persoon geregistreerd staan en mocht alleen worden ingebracht als privévermogen. Simpel gezegd: ondernemers konden geen gebruik maken van deze subsidieregeling én tegelijkertijd ook zakelijk aanspraak maken op financiële voordelen. Ook werknemers die via hun werkgever een elektrische auto leasten en daarvoor minder bijtelling betaalden, kwamen niet in aanmerking voor deze aanschafsubsidie.

Particulieren die via een private leaseconstructie elektrisch gingen rijden, konden daarentegen wél subsidie ontvangen. Zij kregen het bedrag gedurende vier jaar in gelijke maandelijkse delen uitbetaald.

Subsidie elektrische auto aanvragen

Aanvragen van de subsidie kan nog tot het einde van 2024 via DigiD op de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Pechhulp voor je elektrische auto 

Ga ook met je elektrische auto goed voorbereid de weg op.

Je elektrische auto verzekeren 

Met de autoverzekering van de ANWB is ook je elektrische auto goed verzekerd. Bereken je premie.

Laadpas van ANWB 

De gratis ANWB-laadpas geeft je toegang tot alle openbare oplaadpunten in Nederland.

ANWB Laadpalen 

Kies de laadpaal die bij jouw situatie past, voor thuis en op het werk. Vraag gratis en vrijblijvend een offerte aan.