Met je elektrische auto op wintersport
Van laden tot routeplannen: hier moet je op letten
Met de elektrische auto op wintersport is geen probleem meer. Zeker niet als je de trip naar de sneeuw en de kou goed voorbereidt. We geven je praktische tips voor onderweg en op je bestemming.
Tips voor vertrek
Een goede voorbereiding is het halve werk, zeker als je met een elektrische auto op wintersport gaat.
1. Plan je route en laadstops
Plan je route van tevoren, zodat je weet waar je wel en niet kunt laden. Dat kan bijvoorbeeld met de ANWB Routeplanner voor elektrische auto’s. Je kunt instellen met welke auto je reist en hoe vol je batterij moet zijn bij aankomst. De route leidt je langs snellaadpalen van minimaal 43 kW.
Goed om te weten: sinds het voorjaar van 2022 kun je bij steeds meer Tesla Superchargers ook met een niet-Tesla laden.
2. Houd rekening met extra laadstops
De actieradius van je elektrische auto kan in koude omstandigheden tot wel 30 procent afnemen. En is je auto zwaar beladen? Ook dat heeft effect op de actieradius. Uit een praktijkproef van de Duitse zusterclub ADAC blijkt dat een dakkoffer zomaar 14% meer stroom kost. In de ANWB Routeplanner voor elektrische auto's kun je onder het kopje 'Batterij capaciteit' een lagere waarde invullen (bijvoorbeeld 80 of 90%). In dat geval zal de routeplanner rekening houden met een wat hoger verbruik en meer laadstops aanraden.
3. Check de laadmogelijkheden op je bestemming
Heb je ter plekke je auto nodig, of vrees je ‘leeg’ te arriveren? Zoek vooraf uit of je bij je accommodatie kunt laden. Vaak staat bij de hotelinformatie of er een oplaadmogelijkheid is. Is dat niet het geval? Check dan of er openbare laadfaciliteiten zijn in de omgeving van je verblijf. Dat kan bijvoorbeeld met de ANWB Onderweg app.
4. Neem meerdere laadpassen mee
Neem minimaal twee verschillende soorten laadpassen of ‘druppels’ mee. Kies bijvoorbeeld voor de ANWB laadpas en de Shell Recharge laadpas: deze combinatie biedt dekking bij een groot aantal Europese laadstations. Fastned, Allego en Ionity en de grote Duitse aanbieder EnBW accepteren vrijwel altijd Nederlandse laadpassen.
Goed om te weten: bij veel partijen kun je ook met creditcard of via een speciale app betalen. Maar dat laatste kost wel weer gedoe en tijd. Bij onder andere Fastned kun je ook met pin betalen.
Meer over laden op populaire wintersportbestemmingen
In Oostenrijk groeit het aantal snellaadstations, zowel direct aan de snelweg als erbuiten. Slechts weinig skidorpen zijn meer dan 50 kilometer verwijderd van het dichtstbijzijnde snellaadstation, waaronder een aantal Tesla-locaties.
Laadpassen werken in Duitsland bij alle grote aanbieders: EnBW, Ionity, Eon en Fastned. Ook kun je ‘gastladen’ bij veel Tesla Superchargers (zie tip 6 onderaan). Vlak voor de Oostenrijkse en Zwitserse grens tref je bij een aantal Raststätten grote snellaadstations aan.
Zwitserland is een droom voor iedereen die met een elektrische auto op wintersport gaat: langs de snelwegen staan snelladers bij vrijwel elk tankstation. Soms van meerdere aanbieders, zoals Ionity en de lokale aanbieder GoFast. Dan zijn er ook Rastplatzen (verzorgingsplaatsen zónder tankstation) met snelladers direct aan de snelweg en ‘gewone’ tankstations buiten de snelweg met geregeld een of twee snelladers. Zelden is de afstand tussen twee snellaadstations meer dan 30 kilometer. De afstand van de snelweg of doorgaande route naar een skigebied is zelden meer dan 40 kilometer retour, in een enkel geval zo’n 80 kilometer, zoals Gstaad of Zermatt.
Vormden de Italiaanse Alpen eerder een grote uitdaging voor wintersport met een elektrische auto, tegenwoordig is dit eenvoudiger. Inmiddels staan er ruim 700 snelladers in Italië, waarvan ruim 300 HPC snelladers. Zo'n 200 van deze laders staan bovendien in het noorden. Gastladen bij Tesla kan ook op steeds meer Tesla-laadstations.
Snelladen langs de snelwegen gaat in Frankrijk steeds beter. Vooral langs de Route du Soleil, de snelweg die je tot Lyon onderweg naar veel grotere Franse skigebieden volgt. Daarnaast heeft Tesla een aantal Superchargers opengesteld voor gastladers.
Wanneer je hooggelegen skistations als Tignes, Les Deux Alpes en Val Thorens op wil zoeken, is van te voren checken waar de (snal)laadstations liggen een aanrader. Op spitsdagen (bijvoorbeeld zaterdagen in de vakanties) kun je hier kleine laadfiles verwachten.
Het voordeel in Frankrijk: veel dorpen zijn autovrij, ter plekke hoef je vaak amper kilometers te maken. Ook zijn er steeds meer laders te vinden.
5. Neem je granny lader mee
Neem voor de zekerheid jouw granny lader mee. Dit is een laadkabel met een gewone 230 volt stekker. Laden hiermee gaat langzaam, maar dat is altijd beter dan niet kunnen laden in noodgevallen.
Handig: via de Onderweg app van de ANWB zie je voor elk laadpunt de benodigde aansluiting. Goed om te weten: de laadstekker Type 2, ook wel Mennekes-stekker genoemd, is door de Europese Unie aangewezen als de Europese standaard. Ook in Frankrijk en Italië zijn die, in tegenstelling tot een jaar of vijf geleden, gemeengoed.
6. Vertrek met een volle accu, maar laad hem niet steeds vol
Voordat je op weg gaat, zorg je ervoor dat de accu van je EV volledig is opgeladen. Dit geeft je een goede start en maximaliseert de actieradius. Onderweg kun je het beste laden tot de accu 80% vol is. Als je accu bijna vol is, dan gaat het laden namelijk steeds langzamer. Je bent dus sneller af om wat vaker tot 80 procent te laden dan om steeds te wachten tot je elektrische auto helemaal vol is. Stop je wat langer, bijvoorbeeld voor een lunch, dan kun je natuurlijk prima blijven laden, ook als je al voorbij die 80 procent bent.
7. Vignetten en een tolbadge
Afhankelijk van je bestemming heb je soms een milieuvignet nodig (ja, ook een elektrische auto heeft een milieusticker nodig!). Verdiep je er even in, want rijden zonder het juiste vignet kan een stevige boete opleveren. In de ANWB Reiswijzer lees je precies wat je voor elke wintersportbestemming nodig hebt.
Verder kan het handig zijn een tolbadge aan te schaffen. Dat scheelt veel tijd voor de tolpoortjes.
8. Winterbanden en sneeuwkettingen
Monteer winterbanden voor extra grip en veiligheid op besneeuwde en ijzige wegen. In wintersportlanden zijn die vaak verplicht onder winterse omstandigheden.
Zorg er ook voor dat je de lokale regels kent met betrekking tot het gebruik van sneeuwkettingen. Voor elektrische auto’s gelden voor wat betreft sneeuwkettingen precies dezelfde regels als voor brandstofauto’s.
9. Check je Wegenwacht pakket
Pech onderweg: je moet er niet aan denken. Helaas komt dit bij kou extra vaak voor. Daarom is het slim om voor vertrek te checken of je huidige Wegenwachtpakket ook pechhulp in het buitenland dekt.
Tips voor onderweg
Koffers ingepakt en accu volgeladen? Tijd om te vertrekken! Ook voor onderweg hebben we een aantal handige tips.
10. Wees voorzichtig met stroomvreters
De hoeveelheid stroom die een navigatiesysteem, een telefoonoplader of een tablet verbruiken, is te verwaarlozen. De echte stroomvreters zijn de verwarming, airconditioning en de achterruitverwarming. Je kunt je stroomverbruik verminderen door bijvoorbeeld het interieur van je auto al voor te verwarmen terwijl je nog aan de laadpaal staat. Bij veel modellen kan dit via een app op je smartphone. Niet alleen is je auto dan al lekker warm als je in stapt, ook hoef je je ramen niet meer te krabben. Zit je alleen of met z'n tweeën in de auto en heb je stoelverwarming? Deze verbruikt minder stroom dan verwarming van het gehele interieur.
11. Gebruik regeneratief remmen
Elektrische auto’s winnen energie terug als je afremt. Dat heet regeneratief remmen. De energie die vrijkomt bij afremmen op de motor wordt omgezet in stroom. Zet vooral in de bergen de regeneratie in de hoogste stand. Dat voorkomt niet alleen oververhitte remmen tijdens een afdaling, je wint ook nog behoorlijk wat stroom terug. Sommige EV’s hebben meerdere standen, andere alleen de B(rake)-stand op de automaat.
Tips voor op je bestemming
Eindelijk, je bent er! Ook op je bestemming zijn er nog wat dingen om rekening mee te houden.
12. Denk aan je snelheid
Zeker op de Duitse Autobahn is het verleidelijk om het stroompedaal wat dieper in tet rappen om de reis naar de sneeuw wat korter te maken. Bedenk alleen wel dat je auto flink meer verbruikt bij 130 km/u dan wanneer je 100 km/u blijft rijden, zeker wanneer je ook nog een dakkoffer bovenop hebt zitten. Daardoor verlies je een groot deel of zelfs al je tijdswinst weer omdat je vaker en langer moet laden.
13. Voorkom dat je laadkabel vastvriest
Zorg dat er geen vocht langs de kabel de stekker in kan lopen. Dan kan je laadkabel namelijk vastvriezen. Laat daarom de kabel niet strak over de auto lopen, maar creëer een ‘druppellus’: een naar beneden gerichte lus als een halve maan. Zorg ook dat je zowel de kabel als de laadaansluiting goed droogmaakt voordat je de kabel aansluit.
14. Blijf niet kleven, vervelend voor anderen én soms heel duur
Heb je je EV op de plaats van bestemming opgeladen en gebruik je hem vervolgens een week niet omdat je lekker op de ski’s staat, haal ‘m dan tijdig van de laadpaal. Zo kunnen anderen ook van het laadpunt gebruik maken. Daarnaast zijn in veel populaire wintersportlanden blokkeertarieven heel gewoon. Je betaalt dan (na verloop van bijvoorbeeld 4 uur laden) niet alleen voor de stroom, maar ook per minuut!
Liever een auto huren?
Heb je een elektrische auto, maar ga je toch liever met een brandstofauto op wintersport? Je kunt natuurlijk ook een auto huren.
Deel deze pagina