Welk onderhoud heeft een elektrische auto nodig?
Elektrische auto’s hebben de naam onderhoudsarm te zijn. Dit is grotendeels te danken aan de eenvoudigere aandrijfsystemen in vergelijking met verbrandingsmotoren. Maar betekent dit dat ze helemaal geen onderhoud of reparatie nodig hebben?
Onderhoud elektrische auto vs. brandstofauto
Elektrische auto’s moeten over het algemeen minder vaak naar de garage dan brandstofauto's. Dit komt doordat er in een elektrische auto veel minder complexe, draaiende delen zitten. Daarnaast worden sommige slijtagedelen minder zwaar belast. Zo heeft een elektrische auto geen koppeling, transmissie of uitlaat. Ook gebruikt een EV geen motorolie.
Een ander belangrijk aspect is dat remmen van een elektrische auto minder snel slijten, zolang je het regeneratief remmen gebruikt om energie terug te winnen tijdens het vaart minderen. De mechanische remmen kunnen wel geplaagd worden door roest. Laat de garage daar goed op controleren wanneer je jouw EV voor een beurtje brengt.
(Plug-in) hybrides
(Plug-in) hybrides zijn auto's met een verbrandings- én een elektromotor. Je kunt de batterij van zo'n auto opladen tijdens het rijden, maar in het geval van een plug-in hybride ook aan een laadpaal. Het is een misvatting om te denken dat deze motortypes minder regulier onderhoud behoeven, omdat de brandstofmotor niet altijd wordt ingezet. Ook wanneer de verbrandingsmotor minder hoeft te draaien, moet de krachtbron nog steeds met regelmaat worden nagezien.
Welk onderhoud heeft een elektrische auto nodig?
Een standaard onderhoudsbeurt voor een (semi) elektrische auto omvat het nakijken van de remmen, de banden, de ophanging en natuurlijk de elektrische systemen. Daarnaast worden vloeistoffen bijgevuld en filters gecontroleerd en vervangen wanneer nodig. Ook wordt soms bepaalde software van het voertuig bijgewerkt. Tegenwoordig gebeuren dergelijke software-updates 'over the air' (OTA) en hoeft jouw auto hiervoor niet speciaal naar de garage.
Wat kost onderhoud van een elektrische auto?
De kosten voor onderhoudsbeurten voor (semi) elektrische auto's variëren van € 150 tot € 500. Uiteraard is dit afhankelijk van wat er moet gebeuren en de eventuele extra's. Denk aan het vervangen van remvloeistof, remmen, banden of het controleren van de hoogspanningsbatterij.
Ook is de ene software-update de andere niet. De kosten voor de updates verschillen daarom. Factoren die meespelen, zijn de omvang van de update, het type fabrikant, welke auto en of de update optioneel is of verplicht.
Mogelijke dure reparaties
Elektrische auto's hebben veel minder voorgeschreven onderhoud, maar áls er iets defect raakt, is het vaak een kostbaar onderdeel. De elektromotor bijvoorbeeld, of de boordlader, hoogspanningskabels of connectoren. Ook het aircosysteem wordt vaak zwaarder belast, omdat hier ook de koeling van het accupakket mee wordt verzorgd. Zo’n reparatie loopt al snel in de duizenden euro’s.
Daarnaast hebben veel elektrische auto's deurhendels die in de deur verdwijnen en weer uitschuiven als je het portier wil openen. Deze staan erom bekend makkelijk kapot te gaan. Vervanging is duur: dat kost al snel zo'n € 600 tot € 1.000 per stuk.
En dan zijn er nog de hogere bandenkosten. Door het hoge gewicht, grote vermogen en het specifieke elektrisch rijgedrag (veelvuldige, snelle (micro)acceleraties en weer afremmen), slijten de banden sneller. Ook blijkt dat bij elektrische auto’s vaker een lekke band voorkomt.
Mogelijk komt dit door het gewicht van de auto of doordat de banden een lichtere samenstelling hebben (om zuiniger te rollen). Elektrische auto's hebben bovendien vaak een grote (en sportieve) bandenmaat. Al die zaken drijven de prijs van een setje nieuwe banden op.
Wanneer een onderhoudsbeurt?
Fabrikant en de dealer raden over het algemeen aan om elke 20.000 tot 30.000 kilometer of één keer per jaar een onderhoudsbeurt uit te voeren. Dit is afhankelijk van het merk en model van de auto. De onderhoudsinterval van jouw EV vind je terug in het (digitale) onderhoudsboekje van je auto.
Onderhoud vs. APK
Naast regulier onderhoud moeten elektrische auto's ook APK-gekeurd worden. De APK richt zich specifiek op de veiligheid en milieuprestaties van het voertuig. Dit moet doorgaans eens per twee jaar plaatsvinden voor elektrische auto's die ouder zijn dan vier jaar. Is de auto ouder dan acht jaar, dan moet dit jaarlijks gebeuren. Voor taxi's gelden andere regels.
Ben je ANWB-lid? Dan kun je je elektrische auto met ledenvoordeel laten keuren bij KwikFit.
Welk onderhoud kun je zelf doen?
Gelukkig kun je zelf een aantal onderhoudstaken uitvoeren om de levensduur van je elektrische auto te verlengen en kosten te besparen. Bijvoorbeeld:
- Verzorg de accu op de juiste manier
- Bijvullen van ruitensproeiervloeistof
- Vervangen van ruitenwissers
- Controleer de bandenspanning
- Controleren van de 12V-accu, vooral in de winter
- Check de staat van je laadkabel regelmatig op beschadigingen. En doe de beschermingskapjes op de connectoren, zodat ze stofvrij blijven
- Houd de ventilatieopeningen van de batterij vrij, zodat de batterij goed gekoeld blijft. Dat zorgt voor een langere levensduur
Verder kun je slijtage van je banden beperken door je rijgedrag aan te passen. Rijd bewust, accelereer niet te snel en zorg voor gecontroleerde one-pedal driving. Laat verder om de 10.000 kilometer de voor- en achterbanden wisselen. Zo zorg je voor een gelijkmatige slijtage van je wielen.
Hulp nodig? De Wegenwacht staat klaar
Zijn jij en je EV gestrand met pech, bijvoorbeeld vanwege een lekke band? Bel gerust de Wegenwacht. We geven je gratis advies en mocht het nodig zijn, dan komt één van onze Wegenwachten langs.
Heb je nog geen Wegenwacht pakket? Bestel Wegenwacht Service en profiteer ook van de beste pechhulp.
Pechhulp in je woonplaats
Bij pechhulp denk je waarschijnlijk aan autopech onderweg. Maar wist je dat maar liefst 40% van de pechgevallen plaatsvindt in de eigen woonplaats?
Heb je al een Wegenwacht pakket en wil je ook geholpen worden bij pech in je woonplaats? Check dan of Woonplaats Service in je pakket zit.