Elektrische auto in de winter: zo voorkom je pech
Een elektrische auto functioneert eigenlijk het best als het tussen de 20 en de 25 graden is. Komt de temperatuur onder de 18 graden, dan kun je dit al merken in bijvoorbeeld je bereik. Bij vrieskou is de elektrische auto dan ook op zijn slechtst. En dat vergroot de kans op pech.
Veel voorkomende pechgevallen met elektrische auto's in de winter
Lage temperaturen vragen daarom extra aandacht van elektrische rijders. Met name voor de 12V-accu en natuurlijk het grote accupakket. Maar waar moet je nog meer op letten? En wat kun je doen om pech te voorkomen? Dit zijn de meest voorkomende pechgevallen met een elektrische auto in de winter.
1. Lege batterij
Lage temperaturen verminderen de capaciteit van de batterij en verkleinen daarmee de actieradius van je auto. Tel daarbij op de verwarming van de auto en de soms extreme weersomstandigheden die ook invloed hebben op de capaciteit van de batterij (of: grote accu). Deze kan door kou tot wel 30 procent afnemen.
Wat kun je doen om de actieradius in de winter zo groot mogelijk te houden? Verwarm je auto als hij nog aan de laadpaal staat zodat hij voor het opwarmen stroom uit de laadpaal gebruikt en niet van je batterijpakket. Je vertrekt dan niet alleen met een warme auto en een volle accu, ook de ruiten zijn gelijk ontdooid. Zet vervolgens de verwarming uit en gebruik alleen de stoelverwarming.
2. Vastgevroren kabel
Bij het laden vergrendelt een elektrische auto de laadkabel bij het laden. Stop je de laadsessie, dan geeft de auto de laadkabel automatisch vrij. Maar vooral bij vorst komt het weleens voor dat de automatische ontgrendeling hapert. Stel je voor: wil je net wegrijden in je voorverwarmde auto, krijg je de laadkabel niet los!
Je kunt dit voor zijn. Zorg dat er geen vocht langs de kabel de stekker in kan lopen. Laat daarom de kabel niet strak over de auto lopen, maar creëer een ‘druppellus’: een naar beneden gerichte lus als een halve maan. Mocht de kabel dan toch vastvriezen, is er een mechanische ontgrendeling. Check daarvoor het onderhoudsboekje van je elektrische auto.
3. Klapband of glijden
Als de temperatuur beneden de 8 graden komt, adviseren we ook bij een elektrische auto winterbanden. Deze banden hebben een zachtere rubbersamenstelling en een ander profiel, waardoor je een betere grip op de weg hebt. Krijg je een lekke band, dan mag je ook je zomerband als reservewiel gebruiken. Heb je die niet bij je, gebruik dan de reparatiekit om naar de dichtstbijzijnde garage te komen.
4. Problemen met de accu
Accu’s hebben met extreme kou altijd moeite. De 12V-accu van een elektrische auto is kleiner dan die van een brandstofauto, omdat hij geen startmotor hoeft aan te zetten. Starten is dus over het algemeen geen probleem. Maar door de kou kunnen wel elektronische functies uitvallen of kunnen zich storingen voordoen. In het ergste geval doet niets het meer. Laat de accu daarom voor de winter altijd even extra controleren.
Actieradius van een elektrische auto in de winter
Naast een grotere kans op pech merk je 's winters ook dat de actieradius van een elektrische auto kleiner is. Accu’s hebben een ideale bedrijfstemperatuur waarop ze het efficiëntst werken. Deze ligt op zo’n 21 graden. Vooral ónder die ideale temperatuur functioneert een accupakket minder optimaal. Hoe kouder het is, des te minder energie het accupakket kan leveren. Kan een bepaalde elektrische auto bijvoorbeeld 350 kilometer ver komen op een volle accu, dan kan dat bij vrieskou zomaar dalen naar 250 kilometer. Deze afname kan sterk verschillen per merk en model. Houd hier dus rekening mee. Zeker als je bijvoorbeeld op wintersport gaat met je elektrische auto.
Geconditioneerd accupakket
Tegenwoordig zijn veel elektrische auto’s echter voorzien van een geconditioneerd accupakket: de accu kan gekoeld of verwarmd worden. Dit kost weliswaar wat energie, maar door het beter presterende accupakket is er onderaan de streep sprake van een positief effect op de actieradius. De meeste nieuwe elektrische auto's kunnen bovendien vaak vooraf worden verwarmd via een app of door een tijd in te stellen. Doe dit vooral wanneer de auto aan de laadpaal hangt, dan gaat het niet ten koste van de actieradius.
Verwarming
Dat je in de winter minder ver komt op een enkele lading komt trouwens niet alleen door de accu, maar zeker ook door de verwarming van de auto. Sommige elektrische auto’s gebruiken een elektrische kachel om het interieur op te warmen, maar dit zijn grote elektriciteitsverbruikers. Veel elektrische auto’s zijn daarom tegenwoordig voorzien van een zuinigere warmtepomp.
Tip: de meeste elektrische auto’s hebben de optie om alleen de plek waar de bestuurder zit te verwarmen, lekker efficiënt wanneer je alleen in de auto zit! Denk daarnaast ook aan stoelverwarming, eveneens een zuinige manier om er toch warmpjes bij te zitten.
Pech met je EV? Bel de Wegenwacht
Winterpech met je elektrische auto? De Wegenwacht staat voor je klaar. Heb je nog geen Wegenwacht pakket? Bestel Wegenwacht Service en profiteer ook van de beste pechhulp.
Pechhulp in je woonplaats
Bij pechhulp denk je waarschijnlijk aan autopech onderweg. Maar wist je dat maar liefst 40% van de pechgevallen plaatsvindt in de eigen woonplaats? Vooral 's winters komt dit veel voor.
Heb je al een Wegenwacht pakket en wil je ook geholpen worden bij pech in je woonplaats? Check dan of Woonplaats Service in je pakket zit.