Waarom een elektrische auto geluid maakt
En waarom dat anders klinkt dan een brandstofauto
Stille auto’s zijn fijn, maar kunnen gevaarlijk zijn voor andere verkeerdeelnemers. Je hoort ze immers niet of nauwelijks aankomen. Daarom moeten elektrische auto’s bij lage snelheden verplicht geluid maken. Zo hoor je ze aankomen en word je als voetganger of fietser niet compleet verrast. Daarnaast is het een belangrijke hulp voor mensen met een visuele beperking.
Met name in drukke omgevingen, zoals de stad, hoor je een fluisterstille elektrische auto veel minder goed aankomen. Met alle gevaren van dien. Vandaar dat de Europese Unie van fabrikanten eist dat alle nieuwe elektrische auto’s sinds juli 2021 - ook hybride auto’s die deels elektrisch kunnen rijden - een duidelijk hoorbaar en continu geluid moeten maken bij snelheden tot 20 km/u.
Aan dit geluid zijn natuurlijk wat eisen gesteld om te voorkomen dat een fabrikant zijn EV-bolide het jankende V10-geluid van een supersportwagen meegeeft. Het geluid moet, op 2 meter afstand gemeten, minimaal 56 en maximaal 75 dB(A) zijn. 56 dB(A) staat gelijk aan het geluid van een voorbij rijdende brandstofauto - of een koelkast die aanslaat. 75 dB(A) is te vergelijken met het geluid van een föhn.
Dat de grens bij 20 km/u ligt, komt omdat banden vanaf die snelheid zoveel afrolgeluid maken dat je de elektrische auto ook hoort zonder kunstmatig geluid. Boven de 50 km/u verschilt het geluid van een elektrische auto en een brandstofversie amper. Ook bij het achteruit rijden moet een elektrische auto geluid maken om omstanders te attenderen op zijn aanwezigheid.
Ruimteschip op vier wielen
Wat voor geluid de auto precies moet maken, is niet vastgelegd. Aan de hand van het geluid moet je wel kunnen horen uit welke richting de auto komt en of deze vaart meerdert of mindert. Ook moet je een inschatting van de snelheid kunnen maken en maken de auto's geluid bij het achteruit rijden, soms met piepjes à la vrachtwagen.
De meeste fabrikanten kiezen voor een science fiction-achtig geluid, een gezoem dat nog het meeste doet denken aan ruimteschepen uit Star Wars en Star Trek. Er zijn merken die er een hele muziekproductie van maken om het lekker te laten klinken. Zo huurt BMW componist Hans Zimmer in (o.a. maker van filmmuziek Pirates of the Carribbean, Gladiator etc.) en mixt Fiat voor de 500e het geluid van de menselijke stem met een stuk muziek uit een film van de Italiaanse filmmaker Frederico Fellini.
Kunstmatig geluid
Over kunstmatig geluid gesproken: het komt tegenwoordig vaker voor dat je je auto (brandstof én elektrisch) via de luidsprekers van de audio-installatie een extra sportief geluid kunt meegeven. Bij sommige elektrische auto’s kun je zelfs kiezen voor het geluid van een klassieke sportwagen of een Formule 1-wagen over de speakers. Dat lijkt een gimmick, maar toch kan zo’n kunstmatig geluid ook praktisch zijn: met een zeer stille auto kun je ongemerkt steeds harder gaan rijden, een snelheidsafhankelijk geluid kan daarvoor waarschuwen.