Een auto importeren? Dit moet je weten en regelen
Hoe haal je een auto uit het buitenland en hoe herken je een importauto?
Het kopen van een importauto kan aantrekkelijk zijn vanwege de lagere prijzen. Met name een auto importeren uit Duitsland is populair. Maar: het is minder makkelijk dan het misschien lijkt. In dit artikel legen we je uit waar je allemaal rekening mee moet houden als je overweegt om een auto te importeren.
Is een auto importeren echt goedkoper?
Eerst even dit. Een importauto is vaak een stuk lager in prijs, maar houd er rekening mee dat daar nog kosten bovenop komen. Reken dus uit of je onderaan de streep echt voordeliger uit bent. En is het prijsverschil niet zo groot, overweeg dan ook of dit voor jou opweegt tegen de risico’s en nadelen.
Rekenvoorbeeld
We geven een voorbeeld. Op zoek naar een stoere stationwagen stuitten we in Zweden op een nette Volvo uit 2003 met 100.000 kilometer op de teller. De vraagprijs bedraagt € 6500. Een vergelijkbare uitvoering kost in Nederland zo’n € 13.000. Snel verdiend, zou je zeggen.
Maar: dat prijsverschil kun je niet zomaar in je zak steken. Reis je zelf naar Zweden, dan ben je voor de benodigde vliegtickets, bootovertochten, hotelovernachtingen en brandstof al snel zo’n € 600 kwijt. Daar komen nog de kosten voor een verzekering (€ 85), de verschuldigde BPM (€ 360), een RDW-keuring (€ 104,40) en de kentekenplaten (ca. € 50) bij. Met die bijkomende kosten betaal je voor deze Volvo dus geen € 6500, maar € 7700.
De risico’s en nadelen van een auto importeren
Een auto importeren kent wat haken en ogen. We zetten ze voor je op een rij.
Bij een buitenlandse occasion is de historie niet altijd goed na te trekken (geen NAP). Daardoor weet je nooit helemaal zeker wat je precies koopt.
Aantal eigenaren
In een advertentie staat vaak dat de auto van de eerste eigenaar is, maar dit is nauwelijks te checken. Er zijn sites, bijvoorbeeld de RDW, die na het invoeren van het kentekennummer de Nederlandse historie laat zien. De buitenlandse historie is meestal onbekend. De ANWB krijgt echter vaak vragen of er websites bestaan waar je de internationale historie van een auto aan de hand van VIN-nummer kunt achterhalen. Helaas zijn er bij de ANWB geen sites bekend die een complete historie (onderhoud en schade worden vrijwel nergens geregistreerd) kunnen achterhalen.
Kilometerstand
Of de kilometerstand is teruggedraaid, is alleen te checken als de importauto uit België komt. Voor overige landen is dit nauwelijks te controleren. Controleer dan de tellerstand aan de hand van extra documenten, zoals het onderhoudsboekje en de keuringsformulieren. De risico’s van een teruggedraaide tellerstand is dat je te veel voor de auto betaalt. Ook kan het onderhoud te laat worden uitgevoerd, denk aan een distributieriem die na 100.000 kilometer vervangen moet worden.
Schadeverleden
Wil je weten of de importauto een grote schade heeft gehad? Controleer dan de BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen via de RDW. Na het invoeren van het kenteken kun je onder het tabje ‘fiscaal’ de BPM checken. Koop je een importauto met een catalogusprijs van enkele tienduizenden euro’s en betreft de BPM-waarde slechts enkele honderden euro’s? Dan weet je bijna zeker dat de auto met grote schade is ingevoerd.
Zelf een auto importeren of laten importeren door bedrijven kan nadelige gevolgen hebben voor je rechtspositie. Als consument ben je ten aanzien van een consumentenkoop in Nederland doorgaans beter af dan in een andere EU-lidstaat. Op grond van EU-wetgeving heb je, als je een nieuwe auto van een handelaar koopt, in ieder geval recht op twee jaar wettelijke garantie. Bij een tweedehands auto kan de garantietermijn worden verlaagd tot één jaar. In Nederland gelden deze termijnen niet.
Bij het importeren van een auto komt een hoop kijken. Het vinden van de gewenste auto vrij eenvoudig. Maar dan stap twee: telefoneren of mailen. En stap drie: kijken en proefrijden. Dat vereist enige talenkennis en organisatietalent.
Verder is de administratieve afhandeling bij de import (of eigenlijk: de export) van een auto per land nogal verschillend en niet overal even gemakkelijk. Importeer je bijvoorbeeld een speciale, oude Amerikaanse sportauto uit de Verenigde Staten, dan moet die in een container worden verscheept en in de haven worden ingeklaard. Wil je dit zelf regelen, houd er dan rekening mee dat het behoorlijk wat tijd kost.
Er zijn ook gespecialiseerde bedrijven die hulp bieden en zelfs de complete afhandeling verzorgen. Wat die service precies omvat, verschilt per aanbieder. Daar hangt uiteraard een prijskaartje aan, maar het kan veel rompslomp schelen.
Wil je jouw importauto weer verkopen, houd dan rekening met het feit dat een auto zonder Nationale Autopas check (NAP check) lastiger te verkopen is. Ook zijn importauto’s – vanwege het ontbreken van de historie, de onduidelijkheid over juiste kilometrage et cetera – minder geliefd bij het inruilen. Hierdoor kan de restwaarde lager zijn dan die van een origineel Nederlands exemplaar.
Auto importeren uit Duitsland
Een auto importeren uit Duitsland is populair omdat het 'dichtbij' is. Maar: vergeet niet dat Duitsland heel groot is. Je rijdt vaak niet zomaar even heen en weer. Plus je loopt het risico om voor niets af te reizen als de auto niet overeen blijkt te komen met de advertentie. Zoek daarom vooraf al een paar mogelijke alternatieven in de buurt.
Hier moet je op letten als je een importauto op het oog hebt
- Koop bij voorkeur bij een merkdealer.
- Je kunt niet altijd het complete verleden van een importauto controleren. Wees dus extra kritisch tijdens de proefrit. Houd daarbij rekening met deze aandachtspunten.
- Check of de specificaties niet afwijken van de Nederlandse versies.
- Laat eventueel een aankoopkeuring doen op de importauto. Zo loop je minder risico’s op een miskoop.
- Bij importauto’s is soms geen kogeldruk of aanhangermassa geregistreerd. Vaak is het dan niet mogelijk om legaal iets te trekken of om een drager te monteren. Als dit voor jou belangrijk is, kijk dan of dit vermeld wordt op het kentekenbewijs.
- Het interieur en exterieur zeggen veel over de staat van de auto. Zitten er vlekken in de bekleding, slijtplekken op het dashboard, is het rubber op de pedalen versleten? Zijn er delen overgespoten van de auto? Let op de kleine dingen. Hiermee kun je al veel over de auto te weten komen.
- Is de auto in kwestie een stuk goedkoper dan de gangbare (buitenlandse) marktprijs? Misschien heb je een gelukje, maar vrijwel altijd heeft die lage prijs een reden. Als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat meestal ook.
- Importeer je een auto uit landen die geen lid zijn van de EU, dan moet je invoerrechten betalen.
- Voor een nieuwe auto ben je BTW verschuldigd, voor een gebruikte auto niet. Een auto is gebruikt wanneer hij meer dan 6.000 kilometer heeft gereden en bovendien meer dan een halfjaar op kenteken staat.
Koopcontract opstellen
Heb je je droomauto gevonden en wil je ‘m importeren? Zorg dan dat er een deugdelijk, officieel koopcontract wordt opgemaakt door de verkoper.
- Volledige NAW-gegevens van zowel verkoper als koper
- Merk, model, uitvoering / type
- Chassisnummer
- Officiële kilometerstand
- De datum van eerste toelating (Erstzulassung)
- Betreft het een schadeauto of geen schadeauto (Unfallfrei)
- De gebreken aan de importauto
- Vervaldatum HU/AU (de Duitse APK)
- De overeengekomen en gespecificeerde garantie
- De garantie, het schadeverleden en of het een ex-lease of -huurauto betreft
Wat je niet wilt zien in het aankoopcontract van de importauto:
- Dat de auto via een particulier wordt verkocht (hierdoor vervalt de garantie)
- ‘De auto heeft voor zover bekend geen (zichtbare) beschadigingen’
- Afgelezen (dus niet de werkelijke) kilometerstand
Importauto zelf ophalen: kan dat?
Wil je de auto zelf ophalen in het buitenland? In veel gevallen kan dit niet, aangezien er geen kenteken meer op de auto aanwezig is. Het originele kenteken is tenslotte komen te vervallen bij export. En zonder geldig kenteken mag je niet op de openbare weg rijden. Vraag je een tijdelijk kenteken aan, dan is dat vaak alleen geldig in het land van aankoop en niet vanzelfsprekend in andere landen. Zoek dit van tevoren dus goed uit.
Let op: rijd je op een buitenlands kenteken terug naar Nederland, dan heb je geen recht op pechhulp van de Wegenwacht.
Importauto laten ophalen
Een andere optie is om de auto op te (laten) halen met een autoambulance. In dat geval hoeft de auto geen kenteken te hebben.
Buitenlands kenteken omzetten naar Nederlands kenteken
Is de auto eenmaal op Nederlandse bodem, dan zijn er nog een paar stappen nodig om het buitenlandse kenteken om te zetten naar een Nederlands kenteken.
1. Auto laten identificeren of keuren
Laat eerst een keuring/kentekenonderzoek bij de RDW. Heeft de auto nog een geldige keuring uit het land van herkomst, dan wordt deze overgenomen en is een volledige keuring (APK) dus niet nodig. Op de website van de RDW lees je wat je mee moet nemen en waar je rekening mee moet houden.
Let op: als de auto niet door de RDW-keuring komt, betekent dat extra kosten.
2. BPM aangeven en betalen
Vervolgens doe je belastingaangifte voor de verschuldigde rest-BPM. Op de website van de belastingdienst kun je berekenen hoeveel BPM je nog moet afdragen. Zodra je de belastingaanslag ontvangt, betaal je deze direct.
3. Kentekenplaten laten maken
Ongeveer een week nadat je de BPM hebt betaald, ontvang je het Nederlandse kenteken. Hiermee kun je kentekenplaten laten maken. De aanslag motorrijtuigenbelasting komt daarna automatisch.
4. De auto verzekeren
Zodra de auto een Nederlands kenteken heeft, moet je 'm direct verzekeren. Dit moet je zelf regelen. Ook via de ANWB kun je een autoverzekering afsluiten.
Veelgestelde vragen over importauto's
Bij een importauto let je in eerste instantie op de DET (datum eerste toelating op de weg) en de eerste datum afgifte van het Nederlandse kenteken. Deze informatie vind je op het kentekenbewijs of op de RDW-website. Als de eerste afgifte van een Nederlands kenteken later heeft plaatsgevonden dat de DET, is het waarschijnlijk een importauto. Ook als de kentekenplaat afgedekt is of ontbreekt in de advertentie, dan kun je er bijna van uitgaan dat de aangeboden auto een importauto is. Je kunt ook via de ANWB Koerslijst checken of een auto wel of geen importauto is.
De door jouw gekochte auto blijkt een importauto te zijn. Als je dat had geweten, dan had je de auto niet gekocht. Dat kan betekenen dat er sprake is van dwaling. In dat geval kan de koper de koopovereenkomst vernietigen. Je moet dan wel kunnen bewijzen dat je de koop niet had gesloten als je de juiste informatie had gehad. Ook moet de dwaling verwijtbaar zijn aan de verkoper. Of moet je kunnen aantonen dat jullie beiden van verkeerde informatie uitgingen, maar dat je uitgebreid eigen onderzoek hebt gedaan.
Kom je er met de verkoper niet uit, dan kan het geschil alleen aan de Geschillencommissie Voertuigen worden voorgelegd als de verkoper daarbij is aangesloten. Anders moet je naar de rechter. Ook voor dekking van rechtsbijstandverzekeringen geldt vaak de eis dat het geschil aan de Geschillencommissie moet kunnen worden voorgelegd. Lees dit na in de polisvoorwaarden.