5 veel voorkomende en dure reparaties bij tweedehands auto's
Zo herken je ze
Als je een tweedehands auto koopt, dan wil je natuurlijk voorkomen dat je binnen een paar weken voor een grote, dure reparatie naar de garage moet. Maar als je geen autokenner bent, is het lastig om zo'n aankomende reparatie te herkennen. Waar moet je op letten? We geven je tips.
Wees alert op deze 5 dure reparaties
Veel mensen scannen een tweedehands auto op de meest zichtbare onderdelen zoals de banden, ruiten en lak. Logisch, maar het is eigenlijk veel belangrijker om te checken hoe de auto er onder de motorkap aan toe is. Dan moet je natuurlijk wel weten waar je op moet letten. Dit zijn de vijf meest voorkomende en duurste reparaties bij een occasion, en zo kun je herkennen dat ze eraan zitten te komen.
1. Een (bijna) versleten koppeling
Als je het koppelingspedaal laat opkomen, dan voel je op een gegeven moment dat hij 'pakt'. Zit dit moment waarop hij pakt helemaal bovenaan, dus vlak voor het punt waarop je het pedaal helemaal los (voet helemaal van het pedaal af) hebt? Dan is dat een indicatie dat de koppeling bijna versleten is.
Een andere test: rij in een wat hogere versnelling (4 of 5) met een laag toerental (2.000 rpm) en geef dan vol gas. Een bijna versleten koppeling gaat in die situatie slippen. Dat hoor en merk je: het toerental gaat wel omhoog, maar de snelheid van de auto neemt niet of nauwelijks toe.
2. Veel olieverbruik
Hoog olieverbruik valt vooraf lastig vast te stellen. Het is zorgwekkend wanneer er meer dan een liter per duizend kilometer moet worden bijgevuld, maar daar kom je pas na aanschaf achter. Een blauwe rookpluim uit de uitlaat is tijdens de proefrit vaak wel een alarmerend signaal. Hoge tellerstanden geven daarnaast meer risico op een verhoogd olieverbruik.
3. Slechtwerkend koelsysteem
Is de koelvloeistof in het reservoir niet helder van kleur, maar donker of modderkleurig? Dan is er een reden om wantrouwig te zijn. Er kan dan sprake zijn van een lekke cilinderkoppakking, met prijzig herstel als gevolg.
Controleer ook de werking van de kachel op heet en koud. En check of de temperatuurmeter niet buitensporig hoog staat ingesteld. Wees ook bedacht op alarmerende controlelampjes die ineens oplichten.
4. Een versleten distributieriem/-ketting
Een distributieketting gaat in principe een autoleven lang mee. Maar als de ketting een ratelend geluid maakt na een koude start, is die wellicht aan vervanging toe. Een distributieriem moet je om de zoveel jaar en/of kilometer vervangen. Kostbaar onderhoud: de autofabrikant geeft bijna altijd een interval aan die moet worden gevolgd. Vraag de verkoper of en wanneer de riem vervangen is. Als dit niet duidelijk is, geef dan aan dat de riem voor aankoop preventief vervangen moet worden. Leg dat ook vast in het koopcontract.
5. De (automatische) versnellingsbak
De conditie van de versnellingsbak is ook lastig vast te stellen. Bij een proefrit kun je controleren of de bak altijd soepel schakelt, zonder speling en vooral zonder bijgeluiden. Wanneer zulke geluiden verdwijnen bij het intrappen van de koppeling, dan kan dat duiden op inwendige slijtage. Een automaat moet nagenoeg ongemerkt op- en terugschakelen, ook wanneer je plots gaat versnellen.
Tip: kies voor een tweedehands auto met garantie
Garantie is natuurlijk de veiligste stok achter de deur. Dus speel je op safe, kies dan voor een occasion mét garantie. Deze garantie dekt de meeste (verborgen) gebreken voor de eerste 12 of 24 maanden. Het is gebruikelijk dat je voor BOVAG garantie in combinatie met een afleverpakket moet bijbetalen.
Tweedehands auto laten keuren
Wil je absoluut zeker weten dat je nieuwe tweedehands auto geen kat in de zak is? Laat dan - in overleg met de verkoper - een occasionkeuring (ook wel aankoopkeuring genoemd) uitvoeren voordat je de auto koopt. Mocht je toch achter een verborgen gebrek komen, dan heb je als koper een aantal rechten waar je op kunt terugvallen.
Occasionkeuring met ledenvoordeel
Ben je ANWB-lid? Dan krijg je ledenvoordeel op een occasionkeuring bij DEKRA. Dat is fijn voor de portemonnee!
Deel deze pagina