Zo maak je een goede proefrit
Ben je op zoek naar een andere auto? Maak voor aanschaf dan eerst een uitgebreide proefrit! Met deze checklist vertellen we je hoe je dat doet en waar je op moet letten bij het proefrijden in een nieuwe of gebruikte auto.
Als je serieuze interesse in een nieuwe of gebruikte auto hebt, maak dan een uitgebreide proefrit. Ervaar en voel of de auto bij je past. Alleen zo kom je erachter of de auto fijn rijdt, jij en je passagiers prettig zitten en of de auto voldoende ruimte en comfort biedt.
Proefrit maken: waar moet je op letten?
Koop je een gebruikte auto, dan is er meer waar je op moet letten. Bij een nieuwe auto mag je er vanuit gaan dat de techniek in orde is (en zo niet, dan biedt de fabrieksgarantie uitkomst). Maar bij een gebruikte auto maak je de proefrit ook om te onderzoeken of de auto technisch nog in goede staat is en geen veel voorkomende mankementen heeft. Je kunt dan weliswaar niet ín de motor kijken, maar met wat handige tips kun je wel een heel aardig beeld krijgen van de algehele staat van de auto.
Checklist voor het maken van een proefrit
We hebben een handige checklist voor het maken van een proefrit voor je klaar staan.
Bekijk hieronder een video over hoe je een proefrit maakt met een occasion en lees de aanvullende tips.
Let op: in de video spreken we over de NAP (Nationale Auto Pas). Deze bestaat niet meer. Op de website van het RDW kan je eenvoudig controleren of de kilometerstand logisch is.
Voor de proefrit
- Voor de proefrit wil de verkoper jouw rijbewijs zien. Hij maakt een kopie en de adresgegevens worden gecheckt. Dat lijkt onsympathiek, maar er zijn helaas mensen die de proefritauto na drie jaar nog niet hebben teruggebracht. Het formulier dat je moet tekenen, dekt de verkoper in tegen bekeuringen.
- Zitten er al krassen op de auto? Zorg ervoor dat deze dan ook worden genoteerd op dit formulier, dit voorkomt problemen met de verkoper achteraf.
- Is de auto verzekerd? Check hiervoor de groene kaart of kijk vooraf op de site van RDW. Ga nooit (proef)rijden in een onverzekerde auto. Een garage- of dealerbedrijf heeft vaak alle voorraadauto's via een eigen verzekering gedekt. In dat geval moeten bij de proefrit groene handelaarskentekenplaten gemonteerd zijn aan de voor- en achterzijde.
- Klopt de laatst genoteerde kilometerstand? Maak ook een inschatting of de kilometerstand realistisch is. Een auto van vijf jaar oud met maar 10.000 kilometer op de teller is vreemd. Op de website van het RDW controleer je eenvoudig of de kilometerstand van de auto logisch is. Ook de onderhoudsboekjes zijn hiervoor een goede graadmeter.
- Als je niet bekend bent met de omgeving, kun je de verkoper vragen een route in te stellen in het navigatiesysteem.
Tijdens de proefrit
- Bekijk of de instap en zitpositie prettig voor jou en je passagiers zijn.
- Zitten er regelmatig kinderen op de achterbank? Neem ze dan mee tijdens de proefrit en kijk ook of zij goed in de auto zitten. Heb jij voldoende zicht met een volle achterbank en kan het kinderstoeltje makkelijk geplaatst worden? Vergeet ook niet om te checken of de kinderwagen of rollator makkelijk in de kofferbak past.
- Kies een route die zowel door de stad, binnendoor als over de snelweg voert. Alleen dan weet je of je auto onder alle omstandigheden aan je wensen voldoet. Is hij stil genoeg op de snelweg of comfortabel genoeg over klinkers in de stad?
- Wanneer je een rotonde tegenkomt, maak dan een aantal extra rondjes. Tikje gas erbij, gas loslaten. Dan voel je goed hoe de auto zich gedraagt. Helt hij niet te veel over en bieden de stoelen voldoende zijdelingse steun?
- Parkeer de auto in en kijk hoe dat gaat. Heb je voldoende overzicht? Achteruit inparkeren is tenslotte een dagelijks ritueel.
- Maak je een proefrit in een auto met een digitaal multi-media systeem (zoals Apple Carplay of Android Auto)? Speel hier even mee (als je stilstaat uiteraard). Kun je ermee overweg en zitten alle bedieningen op een logische plek?
- Als de auto een ingebouwd navigatiesysteem heeft, controleer dan voor aankoop of het systeem up-to-date is en of er eventuele updates verkrijgbaar zijn.
- Als je een tweedehands elektrische auto op het oog hebt, dan is een proefrit minstens zo belangrijk. Vooral de staat van het accupakket is erg belangrijk. Maak bij voorkeur een lange proefrit, waarbij je een afstand en route rijdt die vergelijkbaar is met het geplande gebruik van de elektrische auto. Bij sommige garages of dealers kun je ook een State of Health-rapport van je accu opvragen, daarin staat hoeveel procent van de oorspronkelijke capaciteit de accu nog heeft.
Hoe lang mag een proefrit duren?
Neem voor een proefrit echt de tijd. Trek er gerust een uurtje voor uit, dat is absoluut niet erg of vreemd. Pak daarbij ook zeker een stuk snelweg mee. Bekijk de occasion verder aandachtig en controleer alle functies op hun werking. Zo kun je een goed oordeel over de auto vellen. Het is tenslotte geen pakje boter wat je koopt.
Na de proefrit
Na de proefrit wil de verkoper weten hoe de auto is bevallen. Vertel hem wat je bevalt aan de auto en vertel ook wat is tegengevallen. Misschien dat er oplossingen zijn.
Natuurlijk wil de verkoper het liefst dat je meteen een besluit neemt, maar laat je niet opjagen. Zeg gewoon dat je nog meer auto's wilt proefrijden voor je een definitieve keuze maakt. Je bent niets verplicht!
Bevalt de auto en wil je wel gelijk tot actie overgaan? Zo onderhandel je over de prijs van een occasion.
Extra zekerheid? Laat de auto keuren
Een uitgebreide proefrit geeft je een redelijk beeld van een auto, maar zegt natuurlijk niet alles. Wil je meer zekerheid? Laat dan een occasionkeuring uitvoeren. Een onafhankelijke specialist geeft je dan inzicht in de staat van de auto.
Keuring met ledenvoordeel
Wist je dat je als ANWB-lid extra voordelig een occasionkeuring kunt laten uitvoeren bij DEKRA? Dat scheelt in de portemonnee.