Wat is een goede kilometerstand voor een tweedehands auto?
In de wereld van tweedehands auto’s draait het om twee dingen: bouwjaar en kilometerstand. Dat laatste is voor veel mensen een ongrijpbaar iets. Wat zegt de kilometerstand nou eigenlijk over een tweedehands auto? Is 100.000 kilometer veel of weinig? En wanneer kun je grote reparaties verwachten? Onze auto-experts zetten het voor je op een rij.
Wat is belangrijker: bouwjaar of kilometerstand?
Kilometerstand en bouwjaar zijn het meest van invloed op de prijs van een gebruikte auto. Maar welke belangrijker is, hangt van het gebruik van de auto af.
Een auto heeft een gemiddelde levensduur van 300.000 kilometer. Als je daarvan uitgaat, dan kun je uitrekenen hoeveel jaar je nog vooruit kunt.
- Maak je niet veel kilometers? Dan kun je met een auto met 150.000 kilometer op de klok nog jaren vooruit. Een relatief jonge auto met een hoge kilometerstand is dan een prima optie om te overwegen.
- Ben je juist van plan om veel te gaan rijden? Dan is de kilometerstand belangrijker dan het bouwjaar.
Wat is een hoge kilometerstand voor een auto?
Hoe lang een motor meegaat, is sterk afhankelijk van het gebruik en onderhoud. Globaal kun je zeggen dat een benzinemotor 300.000 kilometer meegaat. En een dieselmotor 400.000.
Het is ook afhankelijk van het merk. Ga je op zoek naar auto’s met een kilometerstand van boven de 300.000? Dan kom je merken tegen als Mercedes, BMW, Volkswagen en Volvo. Hoewel de levensduur flink beïnvloed wordt door rijstijl en onderhoud, zijn dit merken met een lange adem. Datzelfde geldt voor Japanse merken. Vooral Toyota staat bekend als een merk dat auto’s bouwt die lang meegaan.
Welk onderhoud bij welke kilometerstand?
De motor is natuurlijk niet het enige wat slijt; veel onderdelen eromheen slijten ook. Hoe lang onderdelen meegaan, is sterk afhankelijk van meerdere dingen. De materiaalkeuze van de fabrikant, het onderhoud en hoe er met de auto gereden is. Grofweg is dit te zeggen:
- Distributieriem: tussen de 60.000 en 240.000 kilometer.
- Koppeling: afhankelijk van gebruik (wel/geen aanhanger) en rijstijl, gemiddeld tussen de 100.000 en 200.000 km.
- Uitlaat: afhankelijk van het gebruik (roest bij veel korte stukjes) en kwaliteit, niet van kilometerafstand. Reken in jaren.
- Accu: veroudert na verloop van tijd, vier tot vijf jaar.
- Banden: sterk afhankelijk van bandenmaat, auto en rijstijl. Gemiddeld 40.000 kilometer. Bij elektrische auto's vaak minder.
- Remblokken: sterk afhankelijk van de rijstijl. Gemiddeld 60.000 kilometer.
Onderhoud je de auto netjes volgens voorschrift? Dan is de kans groot dat je zonder heel hoge rekeningen de 150.000 kilometer haalt. Wel is het de vraag of een auto nog plezierig rijdt na 200.000 kilometer. Hoe zijn de schokdempers, draagarmrubbers en de bestuurdersstoel bijvoorbeeld? Let hier goed op als je een proefrit gaat maken.
Is een lage kilometerstand altijd beter?
Nee. Zo kan een auto die kleine ritjes rijdt en weinig kilometers op de teller heeft staan er slechter aan toe zijn dan een auto die vooral op de snelweg is gebruikt.
Dat komt doordat een motor het meest slijt als hij koud is. Pas na zo’n vijf kilometer komt een auto lekker op temperatuur.
Hoe kan je de kilometerstand controleren?
Sinds 1991 worden de kilometerstanden van alle auto’s bijgehouden. Er werd namelijk nogal eens gesjoemeld door kilometerstanden terug te draaien. De kilometerstand wordt iedere keer genoteerd als een auto voor reparatie of onderhoud bij de garage komt. Heb je een auto op het oog en wil je de kilometerstand controleren? Dat kan op de website van het RDW.
Op zoek naar een tweedehands auto?
Op het ANWB Occasionplatform vind je een overzicht van tweedehands auto's die op dit moment te koop staan. Mét richtprijzen uit de ANWB Koerslijst, maandelijkse kosten, autotests en bevindingen van de Wegenwacht.