Subsidie op elektrische auto’s: dit waren de voorwaarden
Deze regelingen golden tot het einde van 2024
Wanneer je tot het einde van 2024 een volledig elektrische auto nieuw of tweedehands kocht, kon je aanspraak maken op subsidie. Ook het private leasen van een elektrische auto viel onder de subsidieregeling. Lees hier terug hoe die regelingen luidden en welke voorwaarden er golden.
Subsidiepot: op = op!
Tot het einde van 2024 kon je subsidie aanvragen via de website van de overheid. De subsidiepot had een maximum en op was op. Dat gold zowel voor het potje voor de aanschaf of lease van nieuwe als gebruikte elektrische auto's.
Voorwaarden voor subsidie op een elektrische auto:
- De auto is volledig elektrisch (dus geen plug-in hybride).
- De auto is aangeschaft of de leaseovereenkomst is afgesloten door een particulier en staat als personenauto geregistreerd op het kentekenbewijs (J).
- De auto is aangeschaft of de leaseovereenkomst is afgesloten in het jaar waarin subsidie wordt aangevraagd. Voor het laatste jaar dat de subsidie van kracht was, gold dat de overeenkomst op of na 1 januari 2024 moest zijn afgesloten. Er moest op dat moment bovendien voldoende subsidiebudget beschikbaar zijn, want op = op.
- De auto staat minimaal 3 jaar onafgebroken op naam van de aanvrager. Voor private lease is dit 4 jaar.
- De elektrische auto heeft een actieradius van minimaal 120 kilometer.
- De catalogusprijs van de elektrische auto is minimaal € 12.000 en maximaal € 45.000.
Subsidie tweedehands elektrische auto’s
Voor subsidie op een tweedehands elektrische auto golden dezelfde voorwaarden. Als je een tweedehands elektrische auto kocht, was er één aanvullende voorwaarde: deze moest gekocht zijn bij een autobedrijf. Elektrische occasions die afkomstig waren van een particuliere verkoper, vielen buiten de boot.
Catalogusprijs: hoe zit dat?
De catalogusprijs is de officiële nieuwprijs van een auto inclusief btw, bpm en door de fabrikant of importeur aangebrachte opties en accessoires. Om aanspraak te maken op subsidie, moest de cataloguswaarde tussen de € 12.000 en € 45.000 liggen. Een auto met een catalogusprijs van € 47.000, waarop je bij aanschaf een korting had gekregen van € 3.000, kwam dus niet in aanmerking voor subsidie.
Verschil consumentenprijs en catalogusprijs
Voor een aantal modellen elektrische auto's was de catalogusprijs ('fiscale waarde') onder de subsidiegrens van € 45.000, maar lag de 'consumentenprijs' (aanschafprijs) net boven die grens. Die auto's kwamen dus wel in aanmerking voor de aanschafsubsidie.
Catalogusprijs van een tweedehands elektrische auto
De catalogusprijs van een occasion kun je opzoeken via het kentekenregister van de RDW. Je vindt deze gegevens onder het kopje 'fiscaal'.
Subsidiebedragen
In 2024 was het subsidiebedrag voor nieuwe elektrische auto's € 2.950. Voor een tweedehands elektrische auto was dat € 2.000. 2024 was het laatste jaar waarin je voor beide categorieën subsidie kon aanvragen; daarna was er geen subsidie meer mogelijk.
Werd de auto eerder verkocht of het leasecontract eerder beëindigd? Dan moest de subsidie naar rato worden terugbetaald. Kocht of leasete je binnen deze termijn een andere elektrische auto die in aanmerking kwam voor aanschafsubsidie en bleef deze de rest van de periode in bezit, dan gold een uitzondering.
Subsidie alleen voor particulieren
De subsidieregeling was alleen bedoeld voor particulieren. De elektrische auto moest dus op naam van een natuurlijk persoon geregistreerd staan en mocht alleen worden ingebracht als privévermogen. Simpel gezegd: ondernemers konden geen gebruik maken van deze subsidieregeling én tegelijkertijd ook zakelijk aanspraak maken op financiële voordelen. Ook werknemers die via hun werkgever een elektrische auto leasten en daarvoor minder bijtelling betaalden, kwamen niet in aanmerking voor deze aanschafsubsidie.
Particulieren die via een private leaseconstructie elektrisch gingen rijden, konden daarentegen wél subsidie ontvangen. Zij kregen het bedrag gedurende vier jaar in gelijke maandelijkse delen uitbetaald.