Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wat is een APK keuring?

De Algemene Periodieke Keuring (APK) is een in Europa wettelijk verplichte keuring. Tijdens de keuring beoordeelt een keurmeester je auto op verkeersveiligheid, milieu en registratie. De APK is een momentopname en geeft een beeld van de technische staat van een auto op het moment van de keuring. Een geldige APK is dus geen garantie dat je de rest van het jaar veilig met de auto kunt blijven doorrijden. Welke eisen worden gesteld voor de APK en hoe bereid ik mijn auto daarop voor? Vind op deze pagina het antwoord en in deze video:


Waarom een APK keuring?

Een APK keuring voorkomt dat er gevaarlijke situaties ontstaan met voertuigen die te onveilig zijn om nog aan het verkeer deel te nemen. Bovendien beschermen we op deze manier het milieu: auto’s en bussen die teveel schadelijke stoffen uitstoten, worden afgekeurd.

Waar wordt op gecontroleerd tijdens een APK keuring?

Bij de APK wordt een auto beoordeeld op de volgende onderdelen:

  • de verkeersveiligheid (remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie)
  • het milieu (uitstoot van uitlaatgassen)
  • de registratie (de kilometerstand, het voertuigbewijs, identificatienummer en de gebruikte brandstof)

Ook hybride en elektrische auto’s worden APK gekeurd. De tests zijn hetzelfde als bij auto's die op benzine, diesel of gas rijden, alleen wordt bij dit soort voertuigen ook gekeken naar (de onderdelen van) de elektrische aandrijflijn.

Bekijk op de site van de RDW meer over de keuringseisen

Vanaf 2024: brandstof- en elektriciteitsverbruik uitlezen

Is jouw auto van 2021 of later? Dan wordt vanaf 1 januari 2024 ook het brandstof- en elektriciteitsverbruik van je auto uitgelezen tijdens de APK. Dit gebeurt vanwege nieuwe Europese regelgeving. Het doel hiervan is dat de EU zicht in het daadwerkelijke brandstof- en energieverbruik van voertuigen krijgt. Goed om te weten: je mag dit als eigenaar van de auto weigeren. Volledig elektrische auto’s zijn voor deze meting vrijgesteld. 

Wijzigingen APK wetgeving 20 mei 2018

Per 20 mei 2018 wordt gecontroleerd op overmatige lekkage van vloeistoffen (uitgezonderd water) en de werking van controlesystemen voor airbags, gordelspanners, bandenspanning (TPMS), elektronische stuurbekrachtiging en –remsystemen en stabiliteit- en antiblokkeersystemen.

Bij auto’s met een kentekendatum vanaf 2018 betekent dit dat het voertuig wordt afgekeurd als bijvoorbeeld een controlelampje voor de airbag blijft branden, wat tot extra kosten kan leiden. Bij auto’s met een kentekendatum tot en met 31 december 2017 resulteert dit in een reparatieadviespunt. Dat betekent dat de auto wel goedgekeurd wordt, maar dat er een aantekening op het APK rapport komt.

Dieselrijders opgelet: Roetfilter

Eén wijziging vraagt de uitdrukkelijke aandacht van dieselrijders. In de APK wordt gecontroleerd op de aanwezigheid van een roetfilter. Dieselauto’s worden door fabrikanten van een roetfilter voorzien om aan de Europese emissie-eisen te voldoen, maar deze worden regelmatig verwijderd of buiten werking gesteld. Dit wordt soms gedaan bij chip-tuning of om onderhoudskosten uit te sparen.

Het roetfilter is sinds 2011 verplicht op nieuwe dieselauto’s. Auto’s van vóór 2011 kunnen ook een roetfilter hebben. Op zich mag deze wel verwijderd worden zonder dat dit gevolgen heeft voor de APK. Wel moet dit bij de RDW gemeld worden, omdat dit een wijziging in de constructie betreft.

Aanwezigheid roetfilter in koopcontract

Vanwege de APK-regels is het van belang om een roetfilter te hebben. Voorkom hoge kosten bij een toekomstige APK en let bij de aankoop van een gebruikte dieselauto op de aanwezigheid en de werking ervan. Een gebruikte auto, die met BOVAG garantie wordt gekocht, moet aan de wettelijke eisen voldoen.

Veel garagebedrijven beschikken niet over dure meetapparatuur en kunnen ook niet met zekerheid zeggen of er een goed werkend filter onder de auto zit. Daarmee houdt de aankoop van een dieselauto vooralsnog een zeker risico in. De kans op een verwijderd of kapot roetfilter wordt geschat op 5 tot 7 procent.

De ANWB adviseert haar leden die een dieselauto willen aanschaffen om te vragen naar een werkend roetfilter en de bevestiging van de werking hiervan in het koopcontract op te laten nemen. Kan of wil een garagebedrijf dit niet in het koopcontract opnemen, heroverweeg dan of je daar dan wel een auto wilt kopen. Vervanging van het roetfilter is niet goedkoop. Reken op een bedrag van minimaal € 1.000. Als het nog gereinigd kan worden, bedragen de kosten circa € 500.

Wat moet je meenemen naar een APK keuring?

Alleen de auto. Het belangrijkste identificatiemiddel is het chassisnummer in combinatie met de kentekenplaat. Sinds 2010 is het niet meer nodig om deel 1 van het kentekenbewijs mee te brengen wanneer je een auto laat keuren. Ook het keuringsrapport van de vorige keer mag thuisblijven. Je kunt zelfs de buurvrouw met de auto sturen wanneer het even niet uitkomt!

Hoe bereid ik mijn auto voor op een APK keuring?

Een auto kan op verschillende punten worden afgekeurd. Een aantal zaken kun je vooraf zelf nalopen:

  • de banden
    Zijn je banden nog op spanning en zit er voldoende profiel op? De banden op spanning brengen kan voor een habbekrats bij het pompstation. Schaf je voor de keuring nieuwe banden aan, dan kun je zelf bepalen waar je ze koopt (en voor hoeveel).
  • de verlichting
    Werkt alle verlichting naar behoren? Controleer ook de kentekenverlichting. Bij sommige auto’s kun je zelf de lampen vervangen.
  • de ruitenwissers
    Ruitenwissers die strepen trekken, moeten vervangen worden. Weet je dat vooraf, dan kun je zelf nog op zoek naar een goedkoop setje wisserbladen.
  • de vloeistoffen
    Zit er nog genoeg koel- en ruitenwisservloeistof in de auto? Controleer ook meteen het oliepeil. Als de garage dat moet doen, kost dat extra.

APK keuringsrapport kwijt: wat nu?

Ben je het APK-keuringsrapport kwijtgeraakt, dan kun je voor € 16 een kopie aanvragen bij de Dienst Wegverkeer, dat kan bij een RDW-keuringsstation of bij een van de drie RDW-klantenbalies, of bij de garage waar de auto voor de laatste APK is afgemeld. Je krijgt de kopie direct mee. Vergeet niet het originele kentekenbewijs mee te brengen!

Nu10%korting
De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Veiligheidsartikelen 

Heb jij deze artikelen al in de auto liggen? Van gevarendriehoek tot noodhamer. Shop ze hier!

Huur je auto bij de ANWB 

Huur een auto bij de ANWB in binnen- en buitenland. Tegen aantrekkelijke all-in tarieven. Goed verzekerd en zonder eigen risico!