Wat is een APK keuring?
De Algemene Periodieke Keuring (APK) is een in Europa wettelijk verplichte keuring. Tijdens de keuring beoordeelt een keurmeester je auto op verkeersveiligheid, milieu en registratie. Welke eisen worden gesteld voor de APK en hoe bereid ik mijn auto daarop voor? We leggen het je uit.
Waarom een APK keuring?
Een APK keuring voorkomt dat er gevaarlijke situaties ontstaan met voertuigen die te onveilig zijn om nog aan het verkeer deel te nemen. Bovendien beschermen we op deze manier het milieu: auto’s en bussen die teveel schadelijke stoffen uitstoten, worden afgekeurd.
Waar wordt op gecontroleerd tijdens een APK keuring?
Bij de APK wordt een auto beoordeeld op de volgende onderdelen:
- de verkeersveiligheid (remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie)
- het milieu (uitstoot van uitlaatgassen)
- de registratie (de kilometerstand, het voertuigbewijs, identificatienummer en de gebruikte brandstof)
Ook hybride en elektrische auto’s worden APK gekeurd. De tests zijn hetzelfde als bij auto's die op benzine, diesel of gas rijden, alleen wordt bij dit soort voertuigen ook gekeken naar (de onderdelen van) de elektrische aandrijflijn.
Brandstof- en elektriciteitsverbruik uitlezen
Is jouw auto van 2021 of later? Dan wordt ook het brandstof- en elektriciteitsverbruik van je auto uitgelezen tijdens de APK. Het doel hiervan is dat de EU zicht in het daadwerkelijke brandstof- en energieverbruik van voertuigen krijgt. Goed om te weten: je mag dit als eigenaar van de auto weigeren. Volledig elektrische auto’s zijn voor deze meting vrijgesteld.
De APK biedt geen garantie!
Let op: de APK is een momentopname en geeft een beeld van de technische staat van een auto op het moment van de keuring. Een geldige APK is dus geen garantie dat je de rest van het jaar veilig met de auto kunt blijven doorrijden.
Wijzigingen APK wetgeving
Per 20 mei 2018 zijn er een aantal wijzigingen doorgevoerd in de APK wetgeving:
Sinds mei 2018 wordt er gecontroleerd op overmatige lekkage van vloeistoffen (uitgezonderd water) en de werking van controlesystemen voor airbags, gordelspanners, bandenspanning (TPMS), elektronische stuurbekrachtiging en –remsystemen en stabiliteit- en antiblokkeersystemen.
Bij auto’s met een kentekendatum vanaf 2018 betekent dit dat het voertuig wordt afgekeurd als bijvoorbeeld een controlelampje voor de airbag blijft branden, wat tot extra kosten kan leiden. Bij auto’s met een kentekendatum tot en met 31 december 2017 resulteert dit in een reparatieadviespunt. Dat betekent dat de auto wel goedgekeurd wordt, maar dat er een aantekening op het APK rapport komt.
Eén wijziging vraagt de uitdrukkelijke aandacht van dieselrijders. In de APK wordt gecontroleerd op de aanwezigheid van een roetfilter. Dieselauto’s worden door fabrikanten van een roetfilter voorzien om aan de Europese emissie-eisen te voldoen, maar deze worden regelmatig verwijderd of buiten werking gesteld. Dit wordt soms gedaan bij chip-tuning of om onderhoudskosten uit te sparen.
Het roetfilter is sinds 2011 verplicht op nieuwe dieselauto’s. Auto’s van vóór 2011 kunnen ook een roetfilter hebben. Op zich mag deze wel verwijderd worden zonder dat dit gevolgen heeft voor de APK. Wel moet dit bij de RDW gemeld worden, omdat dit een wijziging in de constructie betreft.
Aanwezigheid roetfilter in koopcontract
Vanwege de APK-regels is het van belang om een roetfilter te hebben. Voorkom hoge kosten bij een toekomstige APK en let bij de aankoop van een gebruikte dieselauto op de aanwezigheid en de werking ervan. Een gebruikte auto, die met BOVAG garantie wordt gekocht, moet aan de wettelijke eisen voldoen.
Veel garagebedrijven beschikken niet over dure meetapparatuur en kunnen ook niet met zekerheid zeggen of er een goed werkend filter onder de auto zit. Daarmee houdt de aankoop van een dieselauto vooralsnog een zeker risico in. De kans op een verwijderd of kapot roetfilter wordt geschat op 5 tot 7 procent.
De ANWB adviseert haar leden die een dieselauto willen aanschaffen om te vragen naar een werkend roetfilter en de bevestiging van de werking hiervan in het koopcontract op te laten nemen. Kan of wil een garagebedrijf dit niet in het koopcontract opnemen, heroverweeg dan of je daar dan wel een auto wilt kopen. Vervanging van het roetfilter is niet goedkoop. Reken op een bedrag van minimaal € 1.000. Als het nog gereinigd kan worden, bedragen de kosten circa € 500.
Wat moet je meenemen naar een APK keuring?
Alleen de auto. Het belangrijkste identificatiemiddel is het chassisnummer in combinatie met de kentekenplaat. Sinds 2010 is het niet meer nodig om deel 1 van het kentekenbewijs mee te brengen wanneer je een auto laat keuren. Ook het keuringsrapport van de vorige keer mag thuisblijven. Je kunt zelfs de buurvrouw met de auto sturen wanneer het even niet uitkomt!
Hoe bereid ik mijn auto voor op een APK keuring?
Een auto kan op verschillende punten worden afgekeurd. Een aantal zaken kun je vooraf zelf nalopen:
- De banden: zijn je banden nog op spanning en zit er voldoende profiel op? De banden op spanning brengen kan voor een habbekrats bij het pompstation. Schaf je voor de keuring nieuwe banden aan, dan kun je zelf bepalen waar je ze koopt (en voor hoeveel).
- De verlichting: werkt alle verlichting naar behoren? Controleer ook de kentekenverlichting. Bij sommige auto’s kun je zelf de lampen vervangen.
- De ruitenwissers: ruitenwissers die strepen trekken, moeten vervangen worden. Weet je dat vooraf, dan kun je zelf nog op zoek naar een goedkoop setje wisserbladen.
- De vloeistoffen: zit er nog genoeg koel- en ruitenwisservloeistof in de auto? Controleer ook meteen het oliepeil. Als de garage dat moet doen, kost dat extra.
APK met ledenvoordeel
Wist je dat je als ANWB-lid ledenvoordeel krijgt op een APK keuring bij Kwikfit? Dat is fijn voor de portemonnee!
Verkopen na APK-keuring
Komt je auto niet door de APK-keuring heen en heeft repareren voor jou geen zin meer? Dan is het misschien tijd dat je gaat nadenken over het verkopen van je auto. Ook daarvoor kun je terecht bij de ANWB.
Deel deze pagina