Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Intercooler

Betere prestaties dankzij intercooler

Aangezien vrijwel alle auto’s een turbomotor hebben, zit er meestal ook een intercooler onder de motorkap. Zoals het woord al aangeeft, gaat het om een koeler. Wat is de functie van de intercooler en hoe merk je dat er iets mee mis is?

Zeg je intercooler, dan zeg je turbo

Gaat het over een intercooler, dan gaat het automatisch ook over de turbo. Dat is een soort tweedelig slakkenhuis in de uitlaat met binnenin een schoepenrad. In de ene helft wordt dat rad aangedreven door de uitlaatgassen en in de andere helft van het ‘slakkenhuis’ zit de uitgaande helft van dat schoepenrad. Dat zuigt buitenlucht aan en blaast die – gecomprimeerd – de motor in. Omdat die lucht eerst wordt gecomprimeerd, heet het eigenlijk een turbocompressor. De turbo bewees vooral zijn dienst bij dieselmotoren, die zonder dat hulpje minder goed presteren. 

Van turbo naar intercooler

De lucht in de turbo wordt vanwege de hoge uitlaatgastemperatuur erg heet (tot 150 graden). En nu komt de intercooler in beeld. Vanuit de turbo gaat de lucht de intercooler in, die de lucht kouder maakt. Hierdoor kan er meer lucht de motor in en worden de prestaties nog beter. En daarmee hebben we dan de turbo intercooler.

Gevoelig onderdeel: de intercoolerslang

De lucht van de turbo naar de intercooler stroomt via een turbo- of intercoolerslang. Na verloop van jaren kan het gebeuren dat deze scheurt door de hitte en daarmee samenhangende uitdroging. Olielekkage via de turbo kan ook een oorzaak zijn; motorolie vreet het rubber van de intercoolerslang aan. Dat scheuren gaat gepaard met vermogensverlies en een sterk sissend geluid.

Waar zit de intercooler?

Heb je een auto met een turbomotor, dan is de kans groot dat er een intercooler op zit. Sommige auto’s hebben zelfs twee intercoolers. Vanwege hun koelende functie krijgen de intercoolers meestal een plek achter de voorbumper, waar ze veel hulp krijgen van de rijwind. Overigens zijn er ook merken die gebruikmaken van een vloeistofgekoelde (ook wel: watergekoelde) intercooler.

Niet verder rijden met kapotte intercooler

Behalve een gescheurde intercoolerslang, kun je ook te maken krijgen met een kapotte intercooler. Ook dan neemt het motorvermogen af. Andere symptomen zijn een verhoogd brandstofverbruik en veel rook uit de uitlaat. Omdat de intercooler zijn werk niet goed meer doet, komt er te weinig lucht in de motor en naar verhouding te veel brandstof. Dit kan schade veroorzaken aan de motor en aan de turbo. Niet verder rijden dus en zo snel mogelijk een nieuwe intercooler laten monteren.

Hulp nodig? De Wegenwacht staat klaar

Ben je gestrand met een kapotte intercooler? Ook dan staat de Wegenwacht voor je klaar.

Heb je nog geen Wegenwacht pakket? Bestel Wegenwacht Service en profiteer ook van de beste pechhulp.

Pechhulp in je woonplaats

Bij pechhulp denk je waarschijnlijk aan autopech onderweg. Maar wist je dat maar liefst 40% van de pechgevallen plaatsvindt in de eigen woonplaats? Denk bijvoorbeeld aan start- en accuproblemen.

Heb je al een Wegenwacht pakket en wil je ook geholpen worden bij pech in je woonplaats? Check dan of Woonplaats Service in je pakket zit.

De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Veiligheidsartikelen 

Heb jij deze artikelen al in de auto liggen? Van gevarendriehoek tot noodhamer. Shop ze hier!

Huur je auto bij de ANWB 

Huur een auto bij de ANWB in binnen- en buitenland. Tegen aantrekkelijke all-in tarieven. Goed verzekerd en zonder eigen risico!