V-snaar of multiriem
We hebben het allemaal wel eens gehoord, een gierend geluid onder de motorkap van een wegrijdende auto. Oei, een slippende V-snaar. Wat te doen?
Wat is een V-snaar of multiriem?
Een V-snaar is een riem die door de krukas van de motor wordt aangedreven en op zijn beurt de dynamo en de waterpomp aandrijft. Tegenwoordig hebben alle auto’s stuurbekrachtiging, en de meeste airco en spreken we eerder van een multiriem dan van een V-snaar, omdat hij ook de pomp van de stuurbekrachtiging en de aircopomp aandrijft. De V-snaar of multiriem wordt op spanning gehouden door middel van één of meer spanrollen.
Wat is het verschil tussen de V-snaar en Multiriem?
De V-snaar heeft een V-vormig uiterlijk. De multiriem is breder. Hij ligt wat ingewikkelder geplaatst dan de V-snaar. Logisch, want hij moet meer onderdelen aandrijven.
Hoe ga ik er mee om en hoe onderhoud ik het?
Het kan geen kwaad regelmatig de spanning van de V-snaar of multiriem te controleren. Als je hem ongeveer 1 centimeter kunt indrukken, is de spanning goed. Verder kun je bekijken of hij slijtageplekken vertoont. Zitten er scheurtjes in of rafeltjes aan? Dan moet hij vervangen worden.
Let op! Verwar de multiriem niet met de distributieriem! De distributieriem wordt beschermd achter een afdekkap en drijft weer andere componenten aan.
De V-snaar piept, hoe komt dat?
Een V-snaar of multiriem is een bewegend onderdeel en dus gevoelig voor slijtage. Hij kan uitrekken of scheurtjes gaan vertonen. Als hij te slap staat, kunnen dynamo, waterpomp, stuurbekrachtiging en airco onvoldoende aangedreven worden. Ook geleiders of spanrollen zijn aan slijtage onderhevig. Als de multiriem of V-snaar gaat slippen, hoor je dat aan een jankend geluid.
Wat kost een nieuwe V-snaar of multiriem?
De dealer hoort bij een onderhoudsbeurt de V-snaar of multiriem preventief te controleren. Als hij slijtage vertoont, zal hij hem vervangen. Vaak is het dan ook aan te bevelen de spanrol(len) en geleiderol(len) te vervangen.
Een nieuwe V-snaar of multiriem is er al vanaf zo'n € 40. De prijzen variëren vanzelfsprekend per model. Montage duurt gemiddeld een half uur, dus circa € 40 (afhankelijk van het uurtarief dat jouw garage rekent).
Wat kan ik zelf?
Een ouderwetse V-snaar, die alleen dynamo en waterpomp aandrijft, kun je met het juiste gereedschap en wat handigheid zelf vervangen. Je moet dan de dynamo losdraaien en iets terugschuiven, waardoor er meer speling op de V-snaar komt. Je kunt hem dan verwijderen en een nieuwe monteren. Vervolgens zet je de dynamo weer terug in de oorspronkelijke stand en draait hem vast. Vervangen van een multiriem kun je beter aan de garage overlaten.
Wat mag je qua levensduur verwachten?
Bij normaal gebruik en onderhoud mag je van de multiriem verwachten dat deze ten minste 5 jaar of 120.000 km meegaat. Het gebruik van de auto is eigenlijk nauwelijks van invloed op de levensduur. Na 120.000 km of 5 jaar moet je er rekening mee houden dat je het moet laten vervangen. De minimale levensduur van een onderdeel speelt een rol bij de vraag of je de kosten eventueel kunt claimen van de verkoper/reparateur.
Vervangend vervoer nodig?
Staat je auto voor langere tijd bij de garage en heb je vervangend vervoer nodig? Dan kun je bij ANWB terecht voor een huurauto via onze partner Sunny Cars. Als ANWB-lid ontvang je ledenvoordeel op het huren van een auto.