Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Uitlaat

Als een motor draait, produceert hij warmte en uitlaatgassen. Maar wat is de functie van een uitlaat en wat als ie stuk gaat?

Wat is een uitlaat en wat doet ie?

Een uitlaat heeft meerdere functies. Hij voert niet alleen uitlaatgassen af, maar zorgt ook voor geluiddemping. De katalysator in de uitlaat zet schadelijke gassen om in minder schadelijke gassen. Bij dieselauto’s en heel moderne benzineauto’s bevat de uitlaat ook een roetfilter, dat schadelijke deeltjes opvangt en weer verbrandt.

Welke soorten uitlaten zijn er?

De standaard uitlaat is meestal gemaakt van gealuminiseerd staal. Die kun je bij de dealer laten monteren, maar ook universele autobedrijven hebben voor de meeste bekende merken uitlaten in voorraad. Een sportuitlaat oogt en klinkt vaak mooier dan een standaard type. Doordat hij wat minder tegendruk geeft, zorgt hij meestal voor iets betere prestaties. Een uitlaat van RVS (roestvrij staal) is duurder dan een standaard uitlaat, maar gaat veel langer mee.

Hoe lang gaat een uitlaat mee?

Hoe lang een uitlaat meegaat, is heel erg afhankelijk van het gebruik. Als een uitlaat heel vaak, en over de hele lengte warm wordt, gaat een uitlaat heel lang mee. Soms wel 10 jaar. Wanneer je de auto niet vaak en alleen kort gebruikt, zal de uitlaat veel eerder bezwijken, misschien al na vier of vijf jaar.

De uitlaat lekt, hoe komt dat?

Een uitlaat is een slijtageonderdeel en kan gaan roesten. Dit gebeurt meestal als eerst bij de einddemper. Gassen zijn daar al deels afgekoeld en zo kan condensvorming optreden. Door het roesten kunnen er uiteindelijk gaten ontstaan en gaat de uitlaat lekken. Dat hoor je snel genoeg aan het geluid. Verder kunnen de ophangrubbers door uitdroging scheuren en de ophangbeugels gaan roesten. Als die het begeven, kan de uitlaat afbreken.

Waar laat ik de uitlaat maken en wat kost dat?

Natuurlijk kan de dealer een nieuwe uitlaat monteren, maar er zijn ook genoeg universele autobedrijven waar je terecht kunt.

Het uitlaatsysteem bestaat uit verschillende delen. De kosten van een uitlaatdeel variëren sterk per merk en model auto. Als er kleine gaatjes in de uitlaat zitten, kunnen die soms nog gelast of dichtgesmeerd worden met een speciaal soort pasta. Voor montage van een hele uitlaat moet je op een uur werk rekenen. Vervangen van alleen de middelste of de einddemper kost ook ongeveer een uur. Natuurlijk moeten de onderdelen ook betaald worden. Prijzen variëren van €150,- tot  € 700,- voor een einddemper.

Wat kan ik zelf?

Voor het vervangen van de uitlaat is specialistisch gereedschap nodig, soms zelfs een snijbrander. Verder moet je over een brug beschikken. Laat het dus liever aan de specialist over.

Vervangend vervoer nodig?

Staat je auto voor langere tijd bij de garage vanwege een kapotte uitlaat en heb je vervangend vervoer nodig? Dan kun je bij ANWB terecht voor een huurauto via onze partner Sunny Cars. Als ANWB-lid ontvang je ledenvoordeel op het huren van een auto.

De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Veiligheidsartikelen 

Heb jij deze artikelen al in de auto liggen? Van gevarendriehoek tot noodhamer. Shop ze hier!

Huur je auto bij de ANWB 

Huur een auto bij de ANWB in binnen- en buitenland. Tegen aantrekkelijke all-in tarieven. Goed verzekerd en zonder eigen risico!