Allseasonbanden test: 235/55 R17
De allseasonbanden testresultaten 2020 voor deze bandenmaat op een rij
Hier vind je alle testresultaten van de allseasonbandentest 2020 in de maat 235/55 R17. Deze bandenmaat vinden we vooral onder middenklasse SUV’s maar ook wel onder MPV’s, luxe sedans, bestelauto’s of personenbusjes. Wij kozen als testauto de Ford Kuga.
Prestaties op droog wegdek
Van de zomerbanden scoorden 9 van de 12 geteste banden op droog wegdek een “goed”. In dezelfde bandenmaat, onder dezelfde omstandigheden en met dezelfde testauto scoort niet één van de allseasonbanden goed op droog. Twee banden, de Bidgestone Weather Control A005 en de Michelin CrossClimate + hebben slechts lichte tekortkomingen op rijeigenschappen (maar scoren wel goed op veiligheid en remmen). Bij de tekortkomingen gaat het om te weinig precisie. Vanwege een licht elastisch en sponzig reageren van de achteras loopt de testauto niet mooi rechtuit en verliest de berijder een beetje het gevoel met de auto. Er zijn dan ook steeds kleine stuurcorrecties nodig, eigenlijk niet alleen bij rechtuitrijden maar ook in een bocht omdat de loop van de bocht niet nauwkeurig genoeg gevolgd wordt. Autorijden wordt zo oncomfortabel en vermoeiend. Bij een plotselinge uitwijkmanoeuvre (noodsituatie) bieden deze 2 banden wel een goede veiligheid. Ze laten zich goed beheersen en stabiliseren de auto snel en gepast.
De andere 5 banden kunnen op droog niet overtuigen en scoren geen voldoende. Te weinig precisie is hier nog te zwak uitgedrukt, de banden werken sponzig en stuurcommando’s worden vertraagd uitgevoerd. Bij plotselinge uitwijkmanoeuvres is echt een goede reactie en voertuigbeheersing van de bestuurder vereist. Er is weinig grip en dat leidt al snel tot onder- en overstuur. Bij hoge temperaturen zitten deze allseasonbanden al heel snel aan de grens van wat er nog aan krachten overgedragen kan worden.
Remweg op droog asfalt
Heeft een goede zomerband in deze maat bij 100 km/u genoeg aan een remweg van 37 meter en het gemiddelde van de door ons geteste zomerbanden in deze maat 38,9 meter, de beste allseasonband op dit onderdeel (de Michelin) staat pas na 43,5 meter stil. Uniroyal scoorde het minst met een remweg van 51,6. Volgens onze maatstaven valt deze score nog in de Ø-categorie, ofwel voldoende. Toch zijn dit al duidelijke tekortkomingen die je moet compenseren door het aanpassen van je rijstijl.
Hoe groot de verschillen zijn wordt ook duidelijk als we naar de snelheid kijken die de testauto nog heeft op het punt waarop diezelfde testauto met een goede zomerband tot stilstand is gekomen. In het geval van de Michelin is dat 38,7 km/u, de testauto met Uniroyal-banden rijdt op dat moment zelfs nog 53,2 km/u! De overige geste allseaonsbanden vallen daar dus tussenin. Dat zou dus, in een noodsituatie de snelheid kunnen zijn waarmee je op een (op tijd stilstaande) voorligger klapt.
Prestaties op nat wegdek
Op nat wegdek steekt de Bridgestone met kop en schouders boven het testveld uit. Vooral qua remweg, wegligging en zijdelingse grip is deze band een klasse beter dan de rest. De band laat zich precies sturen en heeft onder alle omstandigheden genoeg reserves.
Alle andere banden hebben lichte tekortkomingen op nat, maar scoren nog wel ruim voldoende. Als we naar de remprestaties kijken dan zien we dat de allseasonbanden hier niet slechter scoren dan de zomerbanden, in tegenstelling tot de teleurstellende resultaten op droog asfalt. De Bridgestone doet het zelfs beter dan de beste zomerband uit onze test. Ook de minste allseasonband op dit testonderdeel, de Nokian, scoort nog steeds ruim voldoende. We hebben zomerbanden getest met een langere remwag op nat wegdek dan deze Nokian.
Sneeuw en ijs
Op sneeuw komt geen enkele all sesonband in deze test in de buurt van de prestaties van een goede winterband. De beste allseasonbanden op sneeuw zitten op het niveau van de mindere winterbanden. Dit beeld zien we op alle sneeuwdisciplines terug, zowel bij wegrijden en tractie metingen als bij remmen, handling, zijdelingse grip en sturen.
Zeker op het uitgezette handling parcours, waar juist de combinatie van alle disciplines heel belangrijk is, valt dit op. Hoe goed versnelt en remt een band, hoe precies laat hij zich sturen en hoe kan hij langs- en zijdelingse krachten verbinden dwz op de rijbaan overbrengen. Dit alles lukt de Continental AllSeasonContact nog als beste. Ook de Nokian en de Uniroyal scoren op sneeuw een voldoende. Een kleine onvoldoende is er voor de Goodyear en de Michelin. De Bridgestone en de Vredestein halen een dikke onvoldoende. Deze banden veroorzaken vroeg en sterk onderstuur, het is moeilijk de testauto goed te plaatsen en de remweg is lang.
Op ijs vinden we geen grote verschillen tussen de allseasonbanden onderling en eigenlijk ook niet tussen allseasonbanden en winterbanden. Het niveau van de beste winterband op ijs ligt wel duidelijkhoger dan de beste allseasonband, maar een gemiddelde winterband onderscheid zich op ijs nauwelijks van de gemiddelde geteste allseasonband.
Verbruik en slijtage
Op verbruik vinden we in deze bandenmaat redelijk grote verschillen. Tussen de beste (Continental AllSeasonContact) en de minste (Vredestein Quatrac pro) zit ruim 5,5%, wat bij deze maat en dit segment auto neerkomt op bijna 0,5 L/100 km. Over 10.000 km heb je het dan over 50 liter brandstof, redelijk grote verschillen dus. Overigens is het niet zo dat de Vredestein nou zoveel minder is dan de rest, het is eerder de Continental die zoveel beter is dan de rest.
Ook op slijtvastheid, een uniek en voor kopers vaak belangrijk onderdeel van onze test, zien we wel duidelijk verschillen, maar alle banden halen hier een goed niveau. Beste uit de test is de Michelin, de te verwachten levensduur van deze band ligt boven de 60.000 km
Conclusie
Bij de verschillende geteste banden liggen de tekortkomingen of zwaktes op verschillende condities. Bij de Continental, de Nokian en de Uniroyal is dat op droog wegdek, onder zomerse omstandigheden. Op nat wegdek en op sneeuw scoren deze drie ruim voldoende. Ook de Goodyear zit aan deze kant van het spectrum, al zijn de prestaties op sneeuw hier duidelijk minder.
Aan de andere kant van het spectrum vinden we de Michelin en de Bridgestone. Dit zijn eigenlijk verkapte zomerbanden met wat winterse eigenschappen. Deze banden zijn beter geschikt als juist de zomerse eigenschappen jouw prioriteit hebben. Bij de Bridgestone moet je een beetje tussen de regels doorlezen. Op droog wegdek onder zomerse omstandigheden is maar net een “goed” gemist en op nat wegdek is deze band heel overtuigend, goed tot zeer goed. Op sneeuw zijn de prestaties, vergeleken met winterbanden, niet goed. Je kunt nog met de auto thuiskomen als je door sneeuw overvallen bent maar je moet het niet gaan opzoeken. Als het kan moet je de auto maar laten staan als er sneeuw ligt. Wel geldt hier dat, zeker voor Nederland met maar weinig sneeuw en vlakke wegen, dit een veel betere en veiliger optie is dan zomerbanden in de winter. Hetzelfde geldt voor de Michelin met net wat andere accenten. Op nat wat minder dan de Bridgestone, op sneeuw juist wat beter.
Bij de Vredestein vinden we zwaktes op zowel droog wegdek (zomer) als op sneeuw (winter). Hiermee lijkt de doelgroep voor deze band beperkt.
Samengevat, wie zowel in de zomer als in de winter het beste wil kan niet om de combinatie van zomer- en winterbanden heen. Allseasonbanden blijven een compromis met zowel in de zomer als in de winter duidelijke tekortkomingen ten opzichte van de echte specialisten. Voor zowel de zomer- als de wintervakantie met de auto adviseren we dan ook zomer- respectievelijk winterbanden. Mensen die geen banden willen wisselen en anders het gehele jaar met zomer- (of winterbanden) blijven rijden nemen een veiligheidsrisico. In dat geval ben je met een keuze voor allseasonbanden duidelijk beter en veiliger uit.
Tips allseasonbanden in de maat 235/55 R 17
- Afhankelijk van rijstijl en gebruiksomstandigheden een afweging maken of allseasonbanden (een compromis met tekortkomingen) volstaan of dat toch aparte sets van zomer- en winterbanden een verstandiger keus is.
- Hou er rekening mee dat, ondanks de montage van allseasonbanden, het jaarlijks wisselen van de wielen van voor naar achter zinvol is. Zo kun je ervoor zorgen dat alle 4 de banden gelijkmatig slijten. Zonder het wisselen van positie slijten de banden op de aangedreven as sneller. Daarnaast reduceer je zo het zogenaamde cuppen ( zaagtandslijtage), dat geluid en comfort negatief beïnvloed.
- Net als bij winterbanden geldt voor allseasonbanden (tenminste als met de auto op sneeuw gereden wordt) het advies de banden te vervangen als de profieldiepte onder de 4 mm zit
- Allseasonbanden werken beter onder kleinere auto’s. Ze passen dus beter bij een kleinere (tweede) auto en bij een behoudende rijstijl dan bij een grote auto of een uitgesproken sportieve auto, bandenmaat of rijstijl. Als je al weet dat weinig grip of vaag sturen onder zomerse omstandigheden je irriteert begin er dan maar niet aan.
- Onder Nederlandse omstandigheden (vlakke wegen, relatief weinig sneeuwdagen) volstaan de meeste allseasonbanden om ook in de winter veilig te kunnen rijden.
- Kijk naar de resultaten tabel met in het achterhoofd de eigen verwachtingen en eisen aan een band. Sommige allseasonbanden zijn vooral winters georiënteerd, andere juist zomers.