Allseasonbandentest 2024
Beste van twee werelden?
Het marktaandeel van all seasonbanden blijft groeien. Ook in de landen om ons heen wordt één band voor alle seizoenen steeds populairder. We zien nu dan ook dat producten sneller worden doorontwikkeld. Daarnaast zien we steeds meer aanbieders de markt betreden.
Hoog tijd om via een uitvoerige test weer eens de laatste stand der techniek te beoordelen. Als bandenmaat kozen wij voor 205/55 R16, dit is de meest verkochte bandenmaat. Deze bandenmaat komt veel voor onder de populaire middenklassers. Voorbeelden zijn de Audi A3, Citroën C4, Mini, Nissan Leaf, Peugeot 2008, Skoda Octavia en Toyota Corolla. Wij kozen als testauto de VW Golf VIII.
De eisen aan een band die het hele jaar gebruikt kan worden zijn hoog, door de zeer uiteenlopende condities. Op zomervakantie met een zwaar beladen auto en 50oC asfalttemperatuur. In de herfst met heel veel water op de weg keihard remmen voor een file. In de winter met temperaturen onder nul en sneeuw en hagel op de weg. Onder al deze omstandigheden moet een all seasonband te vertrouwen zijn en veiligheid en comfort bieden. In onze test beoordelen we in hoeverre de geteste banden daar in slagen.
De testresultaten
All seasonbanden worden steeds beter, die conclusie kunnen we wel trekken. Tegelijkertijd is het ook zo dat all seasonbanden op de afzonderlijke testonderdelen niet het niveau halen van de echte specialisten, dus zomerbanden in de zomer en winterbanden in de winter. Verder zien we dat er geen all seasonband is die zowel op het blok rijeigenschappen en veiligheid als op het blok milieu-eigenschappen goed scoort.
Goed op één van de twee en (ruim) voldoende op de ander komt wel voor. Er is dus zeker wel een goede keus te maken, maar het is belangrijk hierbij de eigen gebruiksomstandigheden en eisen aan een band goed in beeld te hebben. Wat vind ik nou echt belangrijk (dus waar moet de band goed scoren) en op welke onderdelen ben ik bereid tekortkomingen voor lief te nemen (en mag de band ook wel voldoende in plaats van goed scoren).
Van de 16 geteste banden eindigt er één met 4 sterren. Dat is een noviteit voor een all seasonband, het is voor het eerst dat een all season – de Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 - in onze test 4 sterren scoort. Deze band is goed en zeer aan te raden.
Een 4-sterren score is zeker mooi voor een all seasonband maar het is niet zo dat we helemaal geen aanmerkingen hebben op deze Goodyear Vector 4Seasons Gen-3. De band presteert goed op nat en op winters wegdek maar op droog wegdek, bij hoge zomerse temperaturen, heeft de band tekortkomingen (ten opzichte van een goed niveau). Dankzij een zeer goede slijtvastheid (zeer lange te verwachten levensduur) en andere prima milieu-eigenschappen wordt het cijfer op rijeigenschappen en veiligheid opgehaald. Het eindcijfer komt zodoende alsnog op “goed” uit en daarmee krijgt de band 4 sterren.
Op plek 2 eindigt de Pirelli Cinturato All Season SF2. Dit is de enige band uit de test die op het blok rijeigenschappen en veiligheid een “goed” scoort. Dat wil zeggen dat deze all seasonband (als enige) goed scoort op zowel droog wegdek, nat wegdek als winters wegdek. Dus goed in de zomer, de herfst, de winter en de lente. Deze band heeft echter duidelijke tekortkomingen op slijtvastheid. De te verwachten levensduur van de Pirelli komt uit op 33.000 km. Het gemiddelde van alle banden uit de test is 44.000 km, de beste op dit onderdeel (de Goodyear) komt uit op 60.700 km. Door de tekortkomingen op slijtvastheid eindigt de Pirelli op 3 sterren, maar voor mensen die niet zoveel kilometers maken is dit zeker een goede keus.
Op plek 3 eindigen ex aequo (met exact hetzelfde eindcijfer) met de Hankook Kingery 4S2 en de Michelin CrossClimate 2 nog twee premium merken. De Hankook is de voordeliger keus met ook een iets betere slijtvastheid. De Michelin is heel goed op sneeuw, een klasse beter dan de Hankook en beter dan alle andere banden die we kunnen aanraden. Ook op droog is de Michelin iets beter en hij is iets zuiniger. Op de overige onderdelen ontlopen ze elkaar niet of nauwelijks.
Plek 5, 6 en 7 zijn voor respectievelijk de Kumho Solus 4S HA32+, de Vredestein Quatrac en de Falken Euro All Season AS210. Deze banden behalen ook 3 sterren en kunnen we aanraden. Sterke punten van de Kumho zijn winters wegdek en slijtvastheid. De Vredestein is erg goed op milieu eigenschappen als slijtvastheid, verbruik en vrijkomende slijtagedeeltjes. Dit is ook, van alle banden die we kunnen aanraden, de band met de laagste kosten per kilometer. We kijken dan dus niet alleen naar aanschafprijs maar ook naar te verwachten levensduur in kilometers en naar het door de banden veroorzaakte brandstofverbruik. De Falken tenslotte is erg goed op nat wegdek.
Op plek 8 tot en met 14 vinden we 7 banden die eindigen op 2 sterren:
- Firestone Multiseason 2
- Sava All Weather
- Nankang Cross Seasons AW-6
- Toyo Celcius AS2
- Semperit AllSeason-Grip
- Uniroyal AllSeasonExpert 2
- Yokohama BluEarth-4S
Alle 7 presteren onvoldoende op droog wegdek bij hoge temperaturen. Deze banden zijn erg onnauwkeurig en vaag in de besturing waardoor er continu kleine stuurcorrecties nodig zijn. Dit is vooral vermoeiend en niet direct onveilig. Maar in noodsituaties raakt de auto snel in een slip en is dan heel moeilijk te beheersen. Op dat moment gaat het wel over veiligheid. Een goede band zal de auto in noodsituaties veel sneller stabiliseren en niet zo veel vragen van de bestuurder.
Helemaal onderaan vinden we nog de Kenda Kenetica 4S en de Infinity Ecofour die beiden op een testonderdeel ronduit slecht presteren. Met de Kenda is niet veilig op sneeuw te rijden, met de Infinity is het op nat wegdek volgens onze normen onveilig. Ondanks dat deze banden op sommige andere testonderdelen nog best aardig scoren, raden we deze banden af.
Conclusie
Banden zijn de afgelopen jaren aanmerkelijk duurder geworden. Ook de kosten van balanceren en monteren zijn gestegen. Net als de kosten voor het wisselen en opslaan van zomer- en winterbanden. All seasonbanden kunnen een goedkoper alternatief zijn maar let op dat er, zowel op rijeigenschappen en veiligheid als op milieu eigenschappen grote verschillen in prestaties zitten. En dan niet alleen tussen all seasonbanden enerzijds en de echte specialisten anderzijds maar ook tussen de all seasonbanden onderling.
In de test zien we dat de beste all seasonbanden onder winterse omstandigheden tot het niveau van winterbanden komen. Onder zomerse omstandigheden is dat echter niet het geval. Daar zien we nog heel duidelijk tekortkomingen ten opzichte van zomerbanden. Dat heeft te maken met een aangepaste rubbersamenstelling en het profiel. Voor all seasonbanden is hier sprake van een compromis omdat deze banden zowel bij hele lage temperaturen als bij hele hoge temperaturen hun werk moeten doen.
De juiste band voor jou kies je op basis van gebruiksomstandigheden, rijstijl en de auto waar ze onder komen. Heb je eenmaal een keuze voor all seasons of zomer- en winterbanden gemaakt dan kies je een goede band op basis van prestaties, niet op basis van prijs. Bekijk testresultaten met in het achterhoofd de eigen eisen aan en verwachtingen van een band. Voor mensen die maar 5.000 km per jaar rijden zal slijtvastheid een minder belangrijke rol spelen dan voor veelrijders. Voor sportieve rijders zullen juist de prestaties op droog wegdek prioriteit hebben. Voor mensen die niet met de auto op wintersport gaan is winters wegdek wat minder belangrijk (mits remmen op sneeuw maar ruim voldoende is).
Kies banden ook op basis testresultaten en doe geen concessies aan veiligheid. Er zijn zeker goedkope alternatieven op de markt die voldoende scoren en veilig zijn. Maar gebruik wel testresultaten om erachter te komen welke dat zijn. Pas op met zomaar de goedkoopste op internet. Wij hebben vaak genoeg banden in de test gehad die echt slecht scoren en onveilig zijn.
Tips bandenmaat 205/55 R16V
- Denk voor de bandenkoop na over rijstijl en gebruiksomstandigheden. Is stuurgevoel belangrijk en een band die een mooie bochtstraal aanhoudt, en ben jij zo iemand die het direct voelt als één band een iets te lage bandenspanning heeft, kies dan voor minimaal een goede score op rijeigenschappen droog. Valt het stuurgevoel je eigenlijk niet op en vind je vooral veiligheid in noodsituaties belangrijk, dan volstaat ook een voldoende score.
- Wie goede prestaties onder alle omstandigheden en op alle onderdelen wil, kan het beste kiezen voor zomer- en winterbanden.
- Wie lichte tekortkomingen (ten opzichte van een goed niveau) voor lief wil nemen op één of enkele testonderdelen, kan kiezen voor all seasonbanden. Kies een all seasonband met minimaal 3-sterren als eindoordeel.
- Wie een all season met optimale prestaties onder droge omstandigheden wil, moet de Michelin, Pirelli of Hankook hebben.
- Het liefst een all season met optimale prestaties op nat, kies dan voor de Goodyear, Pirelli of Falken.
- Heeft sneeuw prioriteit kies dan de Michelin of Goodyear.
- Zoek je een band met een lange levensduur? De Goodyear is op dit onderdeel een klasse apart.
- Voor wie prijs belangrijk is zolang het niet ten koste gaat van veiligheid, kan kiezen voor de Vredestein, of de Kumho.
- De meest duurzame band uit de test is de Goodyear. Daar achter komen dan de Michelin, de Hankook en de Vredestein en de Kumho.
- De Pirelli is de enige die goed gescoord heeft op zowel droog als nat als winters wegdek. Deze band heeft alleen een wat mindere slijtvastheid. Voor mensen die niet zoveel kilometers maken is dit een goede optie.
- Let er bij aanschaf op dat alle 4 de banden een vrijwel gelijke productiedatum (DOT code) hebben zodat ze dezelfde stand der techniek hebben.
- Koop geen nieuwe banden die ouder dan drie jaar zijn (DOT code geeft de productiedatum van een band aan in de code mm/jj dus 0623 in de ovale cirkel op de band staat voor productie in week 6 van 2023.
- Koop de nieuwste modellen om van technische doorontwikkeling te profiteren.
- Gebruik altijd vier banden van hetzelfde merk, model, type.
- Controleer regelmatig (minimaal eens per maand) de bandenspanning. Verhoog de spanning bij zware belading.
- Wissel de positie van de banden iedere 10 tot 15.000 km van voor naar achter om gelijkmatige slijtage te bevorderen. Zo gaan alle banden langer mee. Dus bij all seasonbanden vervalt wel de bandenwissel (zomer/winter) maar vergeet niet de banden (tijdens de jaarlijkse onderhoudsbeurt) wel van voor- naar achter te wisselen.
Waarom testen we banden?
Als je aan nieuwe banden toe bent, kun je niet eerst even een proefrit maken. En zelfs als dat zou kunnen, heb je daarmee niet het hele plaatje. Een zelfstandige beoordeling (of reviews) van aspecten als afrolgeluid of verbruik is nog wel mogelijk. Maar hoeveel grip er is in een noodsituatie op nat wegdek, wordt lastig. Het gevaar zit er in dat een te lange remweg of te weinig grip lang onopgemerkt blijft, totdat het in een noodsituatie ineens te laat is. Met onze bandentests kunnen we dit soort zaken wél in kaart brengen. Zo bieden we je advies en (keuze)hulp en proberen we je te beschermen tegen een (onveilige) miskoop.
Dit is hoe we testen
Voor onze bandentests kopen wij anoniem (net zoals een consument dat ook doet) een hele stapel banden. Hiermee kunnen we voorkomen dat we speciale of geprepareerde banden krijgen. Vervolgens testen wij uitvoerig onder alle mogelijke omstandigheden die je maar kunt tegenkomen. Zo bieden we je advies en (keuze)hulp en proberen we je te beschermen tegen een (onveilige) miskoop.
Veiligheid en milieueigenschappen
We beoordelen de rijeigenschappen en veiligheid van de banden op droog wegdek, op nat wegdek en op sneeuw en ijs. Daarnaast beoordelen we de milieueigenschappen van de banden. Het gaat dan om de slijtvastheid, de hoeveelheid vrijkomende slijtagedeeltjes (die als micro-plastics in het milieu terecht komen), het verbruik, de afrolgeluiden en hoe duurzaam de band geproduceerd wordt.
Waar en wanneer hebben we getest
De eigenschappen op droog wegdek hebben we in juli 2023 getest in Italië bij buitentemperaturen van 30oC (en asfalttemperaturen van 50oC) . Op nat wegdek hebben we getest in Duitsland september 2023, met temperaturen tussen de 10oC en 20oC. Winters wegdek is getest in Fins Lapland in december 2023 met temperaturen tussen de -5oC en -20oC.
De hele bekende premium merken met een groot marktaandeel, waar dus veel leden om vragen, worden vrijwel altijd getest. Verder vertegenwoordigen we het hele prijsspectrum – van premium aanbieder tot low budget-product – in de test. B-merken en low budget-producten worden gekozen op basis van de volgende criteria: laagste prijs op internet, aantal advertenties, vertegenwoordiging op vakbeurzen en overige marketing inspanningen en zoekvragen van consumenten/leden op de internetsites van de testpartners. Ook wordt er gekeken naar zaken als wanneer een bepaalde band voor het laatst getest is en of een band, sinds een vorige test, gewijzigd of gemodificeerd is.
Uniek aan onze test is dat alle testbanden worden gekocht bij bandenhandelaren. Zo voorkomen we dat we “geprepareerde of speciale” banden krijgen. De geteste banden zijn dus identiek aan de exemplaren die een consument ook koopt. Per geteste band kopen we - in drie fasen - minstens 32 exemplaren. Voor ieder testonderdeel wordt een nieuwe set gebruikt en we hebben extra sets achter de hand om te verifiëren of de kwaliteit van de series gekochte testbanden consistent is.
Wij testen het hele scala van prestaties van de band, onder alle mogelijke omstandigheden die u kunt tegenkomen. Voor all seasonbanden gaat het dan om rijeigenschappen (gedrag in dagelijks verkeer), veilig weggedrag (gedrag in noodsituaties) en remmen op droog wegdek. Op nat wegdek testen we remmen, aquaplaning (zowel bij rechtuit rijden als in bochten) en dan wegligging en zijdelingse grip zowel bij gewoon rijden als in noodsituaties. Op winters wegdek testen we remmen op sneeuw, tractie (wegrijden vanuit stilstand) op sneeuw, wegligging op sneeuw en remmen op ijs.
De slijtvastheid van een band (hoeveel kilometer gaat hij mee) valt onder de milieu aspecten. Daar hoort ook de hoeveelheid vrijkomende slijtage deeltjes bij (die als micro-plastics langs de kant van de weg achterblijven). Ook het gewicht en het verbruik van de band vallen onder het blok milieu eigenschappen net als de afrol geluiden. Tenslotte wordt gekeken naar hoe duurzaam en milieuvriendelijk de band geproduceerd is. Bevat de band geen schadelijke stoffen. Of zitten er bijvoorbeeld nog van die uitsteekseltjes of haartjes aan de band (residu van het productieproces) die verder geen functie hebben maar wel in het milieu terecht komen als ze niet voor uitlevering verwijderd worden.
Het eindoordeel in onze test wordt opgebouwd uit 70% van het blok rijeigenschappen en veiligheid en 30% van het blok milieu eigenschappen. Een band verdient alleen een goede eindbeoordeling als vastgesteld is dat alle eigenschappen van hoog niveau zijn. In de tabellen werken we met sterren, vier sterren is goed, die banden kunnen we zeer aanraden. Drie sterren is voldoende, die banden zijn veilig en aan te raden. Een band met 5 sterren (op alle onderdelen een zeer goed niveau) hadden we nog nooit in de test. Banden met minder dan 3 sterren raden we beperkt of niet aan.
We testen op afgesloten circuits alle prestaties van de band. Op droog wegdek wordt bijvoorbeeld de koersvastheid, de nauwkeurigheid van (en respons op) sturen en de gelijkmatigheid van sturen beoordeeld. Dan op hoge snelheid het gedrag bij spoorwisseling, achtereenvolgende bochten (slalom), het gedrag in het grensbereik van de banden, stabiliteit van de achteras en de bochtvastheid. Uiteraard ook de remweg en de noodstop vanaf 100 km/h.
Milieueigenschappen
De milieu-eigenschappen of eigenlijk de milieu-impact van banden wordt steeds belangrijker. We kijken in de test naar de slijtvastheid (hoeveel kilometer gaat de band mee) en naar het verbruik. Ook het gewicht van de band wordt beoordeeld. Een lichte band is een groot voordeel vanwege het verbruik, het materiaalgebruik en de productie. We beoordelen het afrolgeluid en de duurzaamheid bij de productie. Hieronder valt ook een analyse op schadelijke stoffen in de band die via slijtagedeeltjes in het milieu komen.
Slijtagedeeltjes van banden
We meten ook exact de hoeveelheid slijtagedeeltjes die in het milieu achterblijven. Dit wordt uitgedrukt in mg/km/t: milligram per kilometer per 1.000 kg voertuigmassa. Dit staat gelijk aan een gram per 1.000 km, wellicht beter voor te stellen om hoeveel deeltjes het gaat.
Slijtagedeeltjes ontstaan door het contact van de band met het wegdek en de op het wegdek liggende vervuiling (zand, stof, water). Ofwel tyre and road wear particles afgekort 'TRWP'. In onze test beoordelen we ook of er geen onnodig residu van het productieproces aan de band blijft zitten, zoals de haartjes of kleine uitsteeksels. Dit moet voor uitlevering verwijderd zijn zodat het op milieuvriendelijke wijze kan worden afgevoerd.
Profieldiepte
Wij krijgen veel ledenvragen over de profieldiepte van de nieuwe band. Deze heeft tegenwoordig minder profieldiepte wat ten gunste komt aan de vermindering van de hoeveelheid slijtagedeeltjes. Uit onze tests blijkt dat die banden, ondanks fors minder profiel, nog steeds een heel lange levensduur (in kilometers) kunnen hebben. We zien de afgelopen jaren eigenlijk de trend dat banden, ondanks minder profiel, steeds langer mee gaan.