Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Allseasonbandentest 2024

Beste van twee werelden?

Het marktaandeel van all seasonbanden blijft groeien. Ook in de landen om ons heen wordt één band voor alle seizoenen steeds populairder. We zien nu dan ook dat producten sneller worden doorontwikkeld. Daarnaast zien we steeds meer aanbieders de markt betreden.

Hoog tijd om via een uitvoerige test weer eens de laatste stand der techniek te beoordelen. Als bandenmaat kozen wij voor 205/55 R16, dit is de meest verkochte bandenmaat. Deze bandenmaat komt veel voor onder de populaire middenklassers. Voorbeelden zijn de Audi A3, Citroën C4, Mini, Nissan Leaf, Peugeot 2008, Skoda Octavia en Toyota Corolla. Wij kozen als testauto de VW Golf VIII.

De eisen aan een band die het hele jaar gebruikt kan worden zijn hoog, door de zeer uiteenlopende condities. Op zomervakantie met een zwaar beladen auto en 50oC asfalttemperatuur. In de herfst met heel veel water op de weg keihard remmen voor een file. In de winter met temperaturen onder nul en sneeuw en hagel op de weg. Onder al deze omstandigheden moet een all seasonband te vertrouwen zijn en veiligheid en comfort bieden. In onze test beoordelen we in hoeverre de geteste banden daar in slagen.

De testresultaten

All seasonbanden worden steeds beter, die conclusie kunnen we wel trekken. Tegelijkertijd is het ook zo dat all seasonbanden op de afzonderlijke testonderdelen niet het niveau halen van de echte specialisten, dus zomerbanden in de zomer en winterbanden in de winter. Verder zien we dat er geen all seasonband is die zowel op het blok rijeigenschappen en veiligheid als op het blok milieu-eigenschappen goed scoort.

Goed op één van de twee en (ruim) voldoende op de ander komt wel voor. Er is dus zeker wel een goede keus te maken, maar het is belangrijk hierbij de eigen gebruiksomstandigheden en eisen aan een band goed in beeld te hebben. Wat vind ik nou echt belangrijk (dus waar moet de band goed scoren) en op welke onderdelen ben ik bereid tekortkomingen voor lief te nemen (en mag de band ook wel voldoende in plaats van goed scoren).

Conclusie

Banden zijn de afgelopen jaren aanmerkelijk duurder geworden. Ook de kosten van balanceren en monteren zijn gestegen. Net als de kosten voor het wisselen en opslaan van zomer- en winterbanden. All seasonbanden kunnen een goedkoper alternatief zijn maar let op dat er, zowel op rijeigenschappen en veiligheid als op milieu eigenschappen grote verschillen in prestaties zitten. En dan niet alleen tussen all seasonbanden enerzijds en de echte specialisten anderzijds maar ook tussen de all seasonbanden onderling.

In de test zien we dat de beste all seasonbanden onder winterse omstandigheden tot het niveau van winterbanden komen. Onder zomerse omstandigheden is dat echter niet het geval. Daar zien we nog heel duidelijk tekortkomingen ten opzichte van zomerbanden. Dat heeft te maken met een aangepaste rubbersamenstelling en het profiel. Voor all seasonbanden is hier sprake van een compromis omdat deze banden zowel bij hele lage temperaturen als bij hele hoge temperaturen hun werk moeten doen.

De juiste band voor jou kies je op basis van gebruiksomstandigheden, rijstijl en de auto waar ze onder komen. Heb je eenmaal een keuze voor all seasons of zomer- en winterbanden gemaakt dan kies je een goede band op basis van prestaties, niet op basis van prijs. Bekijk testresultaten met in het achterhoofd de eigen eisen aan en verwachtingen van een band. Voor mensen die maar 5.000 km per jaar rijden zal slijtvastheid een minder belangrijke rol spelen dan voor veelrijders. Voor sportieve rijders zullen juist de prestaties op droog wegdek prioriteit hebben. Voor mensen die niet met de auto op wintersport gaan is winters wegdek wat minder belangrijk (mits remmen op sneeuw maar ruim voldoende is).

Kies banden ook op basis testresultaten en doe geen concessies aan veiligheid. Er zijn zeker goedkope alternatieven op de markt die voldoende scoren en veilig zijn. Maar gebruik wel testresultaten om erachter te komen welke dat zijn. Pas op met zomaar de goedkoopste op internet. Wij hebben vaak genoeg banden in de test gehad die echt slecht scoren en onveilig zijn.

Tips bandenmaat 205/55 R16V

  • Denk voor de bandenkoop na over rijstijl en gebruiksomstandigheden. Is stuurgevoel belangrijk en een band die een mooie bochtstraal aanhoudt, en ben jij zo iemand die het direct voelt als één band een iets te lage bandenspanning heeft, kies dan voor minimaal een goede score op rijeigenschappen droog. Valt het stuurgevoel je eigenlijk niet op en vind je vooral veiligheid in noodsituaties belangrijk, dan volstaat ook een voldoende score.
  • Wie goede prestaties onder alle omstandigheden en op alle onderdelen wil, kan het beste kiezen voor zomer- en winterbanden.
  • Wie lichte tekortkomingen (ten opzichte van een goed niveau) voor lief wil nemen op één of enkele testonderdelen, kan kiezen voor all seasonbanden. Kies een all seasonband met minimaal 3-sterren als eindoordeel.
  • Wie een all season met optimale prestaties onder droge omstandigheden wil, moet de Michelin, Pirelli of Hankook hebben.
  • Het liefst een all season met optimale prestaties op nat, kies dan voor de Goodyear, Pirelli of Falken.
  • Heeft sneeuw prioriteit kies dan de Michelin of Goodyear.
  • Zoek je een band met een lange levensduur? De Goodyear is op dit onderdeel een klasse apart.
  • Voor wie prijs belangrijk is zolang het niet ten koste gaat van veiligheid, kan kiezen voor de Vredestein, of de Kumho.
  • De meest duurzame band uit de test is de Goodyear. Daar achter komen dan de Michelin, de Hankook en de Vredestein en de Kumho.
  • De Pirelli is de enige die goed gescoord heeft op zowel droog als nat als winters wegdek. Deze band heeft alleen een wat mindere slijtvastheid. Voor mensen die niet zoveel kilometers maken is dit een goede optie.
  • Let er bij aanschaf op dat alle 4 de banden een vrijwel gelijke productiedatum (DOT code) hebben zodat ze dezelfde stand der techniek hebben.
  • Koop geen nieuwe banden die ouder dan drie jaar zijn (DOT code geeft de productiedatum van een band aan in de code mm/jj dus 0623 in de ovale cirkel op de band staat voor productie in week 6 van 2023.
  • Koop de nieuwste modellen om van technische doorontwikkeling te profiteren.
  • Gebruik altijd vier banden van hetzelfde merk, model, type.
  • Controleer regelmatig (minimaal eens per maand) de bandenspanning. Verhoog de spanning bij zware belading.
  • Wissel de positie van de banden iedere 10 tot 15.000 km van voor naar achter om gelijkmatige slijtage te bevorderen. Zo gaan alle banden langer mee. Dus bij all seasonbanden vervalt wel de bandenwissel (zomer/winter) maar vergeet niet de banden (tijdens de jaarlijkse onderhoudsbeurt) wel van voor- naar achter te wisselen.

Waarom testen we banden?

Als je aan nieuwe banden toe bent, kun je niet eerst even een proefrit maken. En zelfs als dat zou kunnen, heb je daarmee niet het hele plaatje. Een zelfstandige beoordeling (of reviews) van aspecten als afrolgeluid of verbruik is nog wel mogelijk. Maar hoeveel grip er is in een noodsituatie op nat wegdek, wordt lastig. Het gevaar zit er in dat een te lange remweg of te weinig grip lang onopgemerkt blijft, totdat het in een noodsituatie ineens te laat is. Met onze bandentests kunnen we dit soort zaken wél in kaart brengen. Zo bieden we je advies en (keuze)hulp en proberen we je te beschermen tegen een (onveilige) miskoop.

Dit is hoe we testen

Voor onze bandentests kopen wij anoniem (net zoals een consument dat ook doet) een hele stapel banden. Hiermee kunnen we voorkomen dat we speciale of geprepareerde banden krijgen. Vervolgens testen wij uitvoerig onder alle mogelijke omstandigheden die je maar kunt tegenkomen. Zo bieden we je advies en (keuze)hulp en proberen we je te beschermen tegen een (onveilige) miskoop.

Veiligheid en milieueigenschappen

We beoordelen de rijeigenschappen en veiligheid van de banden op droog wegdek, op nat wegdek en op sneeuw en ijs. Daarnaast beoordelen we de milieueigenschappen van de banden. Het gaat dan om de slijtvastheid, de hoeveelheid vrijkomende slijtagedeeltjes (die als micro-plastics in het milieu terecht komen), het verbruik, de afrolgeluiden en hoe duurzaam de band geproduceerd wordt.

Waar en wanneer hebben we getest

De eigenschappen op droog wegdek hebben we in juli 2023 getest in Italië bij buitentemperaturen van 30oC (en asfalttemperaturen van 50oC) . Op nat wegdek hebben we getest in Duitsland september 2023, met temperaturen tussen de 10oC en 20oC. Winters wegdek is getest in Fins Lapland in december 2023 met temperaturen tussen de -5oC en -20oC.

De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk weer op weg te helpen. Sluit nu Wegenwacht af.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Shop auto-artikelen 

Van poetsmiddelen tot fietsendrager en veiligheidshesje tot zonnescherm en meer! Shop hier alles voor in en op je auto!

Private lease 

Steeds meer Nederlanders leasen hun privé-auto. Lees alles over private lease en ontdek of het ook wat voor jou is.