ANWB Dakkoffertest: wat is de beste dakkoffer?
Dakkoffer kopen? Dit moet je weten
‘Schat, die campingtafel kan nog mee, maar die strandstoel past ECHT niet meer'. Dit soort discussies kun je voorkomen door een dakkoffer te kopen. Maar: wat is de beste dakkoffer? De Kampioen heeft er zes getest op waterdichtheid, invloed op het rijden, inbraakbestendigheid, constructie en gebruiksgemak.
Dit zijn de dakkoffers die we hebben getest
Merk/type |
ANWB |
---|---|
redelijk / goed | |
redelijk | |
Hapro Traxer 6.6 | goed |
redelijk | |
Thule Motion XL | goed / zeer goed |
redelijk / goed |
Goed om te weten
Deze zes koffers hebben een inhoud van 340 tot 460 liter. Ter vergelijking: een achterbak is 200 tot 600 liter groot. In feite plaats je dus een extra kofferbak op je dak. Wel is het draagvermogen van een dakkoffer beperkt: onze koffers hadden elk een maximum belading van 75 kilo voor een personenauto.
Omdat de auto een maximum daklast heeft (waar het gewicht van dakdragers en koffer zelf nog vanaf gaat) kun je een dakkoffer in de praktijk beladen met 50 à 60 kilo. Daarom zijn ze vooral geschikt voor grote, niet al te zware spullen. Zoals tenten, slaapzakken, kleding en luchtbedden.
Gebruiksgemak
Je hebt natuurlijk geen zin om de avond voor je vakantie lang te klungelen met een koffer. Dakkoffers van Thule, Hapro en Whispbar hebben elk een systeem met snelsluiters. Daarmee bevestig je de koffers binnen enkele minuten op de dragers.
- De Thule is het meest gebruiksvriendelijk. Deze bevestigingsklemmen zitten vast in de koffer (je kunt ze dus niet verliezen) en zelfs met twee linkerhanden kun je deze koffer muurvast zetten.
- Met de Hapro en Whispbar is dat bijna net zo makkelijk. Wel is laatstgenoemde de zwaarste dakkoffer van de test en daardoor lastiger te hanteren.
- Ook de drie andere koffers zijn (zeker na wat oefening) binnen een kwartier te monteren. Dat gaat wel wat lastiger. Zo is de Menabo slechts van één kant te openen: dat maakt zowel het vastzetten als vullen met bagage lastiger. De G3 heeft een onhandig systeem met kabeltjes die je aan moet spannen.
Invloed op rijden
Zitten deze dakkoffers eenmaal op hun plek, dan zijn de verschillen gering. Dat bleek tijdens een aantal rijproeven. Die voerden we uit met een vol beladen dakkoffer en relatief kleine auto (Volkswagen Polo).
Met elke koffer kun je onder normale omstandigheden prima rijden: over verschillende soorten wegdek, drempels en met verschillende snelheden. Dat is gelijk een groot voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld een aanhangwagentje: met een dakkoffer heb je veel meer bewegingsvrijheid. Zelfs de kronkeligste Spaanse steeg kun je nog moeiteloos inrijden. Door het hogere zwaartepunt is het wel verstandig je snelheid aan te passen, zeker in scherpe bochten.
We deden ook wat heftiger rijproeven met de dakkoffers. Zoals noodstops bij snelheden tot 100 km/u en baanwissels op snelheid. Alleen de Whispbar verschoof tijdens deze tests: deze koffer stond niet meer helemaal recht na een baanwissel met 70 km/h.
Waterdicht?
Om de waterdichtheid te beproeven, plaatsten we elke dakkoffer een uur lang voor een regen- en windmachine.
- Na 60 minuten was alleen de Menabo nog kurkdroog van binnen.
- De andere koffers lekten op twee of meerdere punten. In de meeste gevallen ging dat om enkele druppels: daar heb je weinig last van.
- De Whispbar presteerde het slechtst. Deze koffer lekte op zeven plekken en er lagen plasjes water op de bodem.
Sowieso is het bij elke dakkoffer verstandig om alles wat niet nat mag worden (slaapzakken, kleding, etc) te verpakken in een tas of plastic. Natuurlijk wil je dat je dure tunneltent veilig ligt tijdens een tankpauze of overnachting onderweg.
Slot en inbraakbestendigheid
Een slotenexpert beoordeelde de afsluiting van elke dakkoffer. Het goede nieuws: tijdens het rijden zitten deze koffers goed dicht. Je hoeft niet bang te zijn dat ze open springen op een verkeersdrempel.
Het slechte nieuws: het slot van enkele koffers was bedroevend. Twee koffers waren zelfs met de hand open te krijgen: zoveel speling zat er tussen onder- en bovenzijde. De beste anti-diefstalbeveiliging biedt de Thule, gevolgd door de Whispbar en Hapro. Deze drie koffers zijn in elk geval voor de gelegenheidsdief voldoende afgesloten.
Niet groot genoeg
Van elke dakkoffer controleerden we de door de fabrikant opgegeven inhoud in liters.
- Bij Thule en Whispbar klopte de inhoud.
- Bij de Hapro (20 liter) en G3 (30 liter) week de inhoud iets af.
- De koffer van Farad was zelfs 100 liter kleiner dan de opgegeven waarde.
- Menabo maakt het het bontst. Hoewel deze koffer 500 liter aan bergruimte zou moeten bieden, was dat in de praktijk slechts 340 liter. Een verschil van 160 liter!
Conclusie
Een dakkoffer kopen betelent dat je grote – niet al te zware - bagagestukken eenvoudig te vervoeren. De aanschaf van een dakkoffer van enkele honderden euro’s kan je zelfs een grotere en duurdere auto uitsparen. Kijk wel goed welke dakkofer bij jouw auto past. En bij jouw wensen - passen de ski's er bijvoorbeeld in?
Slechte dakkoffers kwamen we niet tegen in deze test: als ze eenmaal op hun plek zitten presteren ze minimaal redelijk. De Hapro Traxer 6.6 is zeer gebruiksvriendelijk, presteerde uitstekend tijdens de rijtests en heeft een aardig slot. Deze koffer krijgt de titel Voordelige Keus. De Thule Motion XL scoorde nog beter en is de onbetwiste testwinnaar.
Deze test werd gepubliceerd in 2016. Mogelijk zijn sommige geteste producten niet meer verkrijgbaar of is de adviesprijs inmiddels veranderd.
Lees ook onze tips:
Waar moet je op letten als je een dakkoffer wilt kopen?
Hoe maak je optimaal gebruik van een dakkoffer?
Deel deze pagina