Met alle dashcams werden vier ‘rondjes’ gereden: twee ritten met alle cams tegelijk op de voorruit en met twee ritten met telkens 2 cams gemonteerd op de voorruit. Zo werd van elke cam zo’n 2 uur beeldmateriaal verzameld: zowel in het donker als overdag, telkens in de hoogste resolutie, van snelweg tot dorpsstraat en onder vergelijkbare lichtomstandigheden. Dat materiaal werd door twee beeldexperts onafhankelijk van elkaar beoordeeld op o.m. scherpte, detail, contrast en kleur. Bovendien gebeurde dit ‘blind’: ze kregen alleen nummers, dus geen merknamen te zien.
Omdat de verschillen tussen beelden overdag – met voldoende licht – en in het donker erg groot zijn gaven zij daarvoor aparte oordelen.
Van alle dashcams werd het gebruiksgemak beoordeeld door twee personen. Zij keken o.m. naar de bediening, het vastzetten van de cam en verstellen van de lens, verbinden met app, instellingen aanpassen via de menu’s en het functioneren van een eventueel quick release-systeem. Tevens werd van alle cams genoteerd welke extra’s en opties inclusief zijn. Zoals usb-aansluiting, snoeren, gps, kabelklemmetjes, polarisatiefilter etc. Ook werd de volledigheid en helderheid van de handleiding onder de loep genomen.
Veiligheidsfuncties zoals ‘lane departure warning system’ (waarschuwing bij rijden over doorgetrokken streep) en ‘frontal collision warning system’ (waarschuwing voor botsing met voorganger) werden in de praktijk getest en beoordeeld. Ook werden mogelijkheden zoals beelden uploaden naar de cloud, spraakbediening, eventueel beschikbare software voor PC of Mac en de functionaliteit van de app beoordeeld.
Met behulp van een continue voeding (ofwel ‘hardwire’ verbonden met de accu van de auto) werd de functionaliteit en gevoeligheid van de parkeermodus van de cams getest en beoordeeld. Daarbij werd zowel de kracht- als bewegingsdetectie (bij sommige modellen allebei) getest. Ook werd gekeken of beelden in het donker van personen bruikbaar zijn als ‘bewijsmateriaal’.
Van elke cam met een interne accu werd de accuduur gemeten na het volledig opladen van de cam.
Omdat de belangrijkste functie van dashcams het goed en helder registreren van incidenten is, weegt de beeldkwaliteit het zwaarst mee in het eindoordeel. De andere testonderdelen zijn minder van belang.