ANWB Dashcamtest: dit zijn de beste dashcams
Je ziet ze steeds meer: dashcams. Ofwel zo’n bewijsmateriaal verzamelend cameraatje voor je auto. De afgelopen jaren zijn ze stukken beter geworden. Maar welke is de beste?
In 2015 deden we onze eerste dashcamtest. Inmiddels hebben we 10 nieuwe modellen uitgebreid getest, elk met een zeer hoge resolutie. Voor de kenners: van Super HD tot 4K.
Testresultaten
In de tabel hieronder de geteste dashcams op volgorde van best tot minst presterend. Klik op de naam van de dashcam voor uitgebreide specificaties, testresultaten en een videofragment gefilmd met de bewuste camera.
Merk en model | Score |
---|---|
Kenwood DRV A601W | 3,5 |
AZDome M10 Pro | 3,5 |
Blackvue DR900S-1CH | 3,5 |
Viofo A129 Pro | 3 |
Mio MiVue 798 | 3 |
Xiaomi 70Mai Pro | 3 |
Garmin Dash Cam 66W | 3 |
Nextbase 522 GW | 3 |
SWY Cam-16+GPS | 2,5 |
DDPai Mini 2P | 2,5 |
Toelichting score
5 = zeer goed
4 = goed
3 = redelijk
2 = matig
1 = slecht
Slimme snufjes
Bij de eerste test had bijna elke dashcam ‘slimme’ snufjes. Zoals waarschuwingen voor het verlaten van de rijbaan of te dicht rijden op een voorganger. Nu bieden nog slechts drie cams dat soort veiligheidsfuncties: waarschijnlijk omdat veel nieuwe auto’s deze opties standaard al hebben.
De Mio, Garmin en Xiaomi hebben ze nog wel: bij de laatste twee merken werkt dat aardig goed. Mio waarschuwt echter veel te vaak: soms zelfs voor botsingen als er niemand voor je rijdt...
Wél handig: Mio en Garmin waarschuwen je in een aantal landen – waaronder Nederland – voor vaste flitspalen en roodlichtcamera’s.
Speciale app
Steeds meer extra functies verlopen via je smartphone, met een speciale app. Via de app ben je verbonden met je dashcam. Zo kun je instellingen veranderen, beelden overzetten naar je telefoon of zelfs op afstand live meekijken. Klinkt handig, maar in de praktijk leverde zo’n app door traag verbinden met de cam – of soms zelfs helemaal niet – eerder irritatie dan gebruiksgemak op.
De Blackvue en DDPai hebben geen schermpje en veel functies kun je daarom alleen instellen via zo’n app. Onhandig, vonden we. Ook moet je voor sommige functies een wifi hotspot in je auto hebben. Zo kun je met de cam van Blackvue filmpjes onderweg uploaden naar een ‘cloud’. Belangrijke beelden kun je dan bijna altijd veilig stellen, zelfs bij een brand of ‘auto te water’.
Beeldkwaliteit
Veruit het belangrijkste aspect van dashcams blijft de beeldkwaliteit. Om die te bepalen, reden we zo'n 30 uur overdag én in het donker met de cams. Die beelden lieten we onafhankelijk van elkaar beoordelen door twee beeldexperts.
Waren ze 5 jaar geleden soms zo blokkerig als Lego, nu maken alle camera’s zeker overdag redelijk tot zeer goed beeld. Door betere sensoren zijn de beelden scherper, meer gedetailleerd en gaan ze beter om met contrasten. Ook kun je steeds vaker een nummerbord vaststellen – soms cruciaal bewijsmateriaal.
Toch zijn de verschillen groot. De beeldkwaliteit van de SWY, DDPai en Garmin blijft achter op de concurrentie, ook overdag. Beelden in het donker toonden nog meer verschil. Bijna elke cam viel tegen: als je een kenteken van een tegenligger kunt ontcijferen of zelfs van een stilstaande auto die je passeert, dan mag je van geluk spreken.
Vreemd: veel cams stoppen na het uitzetten van de motor direct met filmen. Terwijl juist in de nasleep van een incident veel kan gebeuren. Want die sluwe ‘doorrijder’ of bumperklever met te kort lontje wil je óók vastleggen. Slechts enkele cams (SWY, AZDome, Garmin en Nextbase) kunnen korte tijd blijven filmen na het afzetten van de motor. Indien mogelijk: stel in op zeker drie minuten.
Ook bewakingscamera
Handig: veel dashcams kun je ook gebruiken als bewakingscamera. Voor die ‘parkeermodus’ heb je een speciale kabel nodig, bekend als ‘continue voeding’ of hardwire. Zo’n kabel kost gemiddeld enkele tientjes en sluit je aan op de accu of zekeringkast van je auto. Een metertje in de kabel voorkomt dat de camera je accu leegtrekt.
Sommige cams beginnen in die ‘parkeermodus’ te filmen als ze beweging registeren (Garmin en DDPai). Andere als ze krachten zoals een aanrijding of ingeslagen ruit ‘voelen’ (Kenwood, Xiaomi, Nextbase) en sommige kunnen het allebei (Blackvue, SWY, Viofo, Mio en AZDome). Wel met wisselend succes. De SWY filmt pas als iets centimeters voor de lens beweegt: aan dat soort 'bewegingsdetectie’ heb je weinig. De Blackvue, Viofo en Mio deden dat beter. Zeker met voldoende licht leg je ongewenste bezoekers of ‘parkeerfoutjes’ zo haarfijn vast.
In het donker zijn de beelden vaak duister, vaag en daarom nauwelijks bruikbaar. Ook regen, beslagen ruiten of sneeuw verkleinen de kans op bewijsmateriaal’
Conclusie
Dashcams worden steeds beter. Vooral overdag geschoten beelden zijn scherp, mooi en gedetailleerd. Op dat punt krijgt elke dashcam minimaal een krappe voldoende.
Ook hoef je zeker niet de duurste te kopen. De zeer scherp geprijsde Xiaomi 70Mai Pro (€ 55,-) is gebruiksvriendelijk en maakt overdag zeer aardige beelden.
Testwinnaar is de Kenwood DRV-A601W (€ 210,-): deze biedt zowel overdag als in het donker de beste beeldkwaliteit. Minpuntje is de parkeermodus zonder bewegingsdetectie.
Zoek je een cam die ook geschikt is als bewakingscamera, dan ben je beter uit met de Blackvue, Viofo, AZDome of Mio.
Zo hebben we getest
Om tot een zo eerlijk mogelijke vergelijking te komen werden alle cams uitgebreid en op exact dezelfde getest. Bovendien werden alleen cams getest met een resolutie hoger dan Full HD (1920 x 1080 pixels): van 2,7K tot 4K resolutie. De test bestond uit de volgende onderdelen:
Met alle dashcams werden vier ‘rondjes’ gereden: twee ritten met alle cams tegelijk op de voorruit en met twee ritten met telkens 2 cams gemonteerd op de voorruit. Zo werd van elke cam zo’n 2 uur beeldmateriaal verzameld: zowel in het donker als overdag, telkens in de hoogste resolutie, van snelweg tot dorpsstraat en onder vergelijkbare lichtomstandigheden. Dat materiaal werd door twee beeldexperts onafhankelijk van elkaar beoordeeld op o.m. scherpte, detail, contrast en kleur. Bovendien gebeurde dit ‘blind’: ze kregen alleen nummers, dus geen merknamen te zien.
Omdat de verschillen tussen beelden overdag – met voldoende licht – en in het donker erg groot zijn gaven zij daarvoor aparte oordelen.
Van alle dashcams werd het gebruiksgemak beoordeeld door twee personen. Zij keken o.m. naar de bediening, het vastzetten van de cam en verstellen van de lens, verbinden met app, instellingen aanpassen via de menu’s en het functioneren van een eventueel quick release-systeem. Tevens werd van alle cams genoteerd welke extra’s en opties inclusief zijn. Zoals usb-aansluiting, snoeren, gps, kabelklemmetjes, polarisatiefilter etc. Ook werd de volledigheid en helderheid van de handleiding onder de loep genomen.
Veiligheidsfuncties zoals ‘lane departure warning system’ (waarschuwing bij rijden over doorgetrokken streep) en ‘frontal collision warning system’ (waarschuwing voor botsing met voorganger) werden in de praktijk getest en beoordeeld. Ook werden mogelijkheden zoals beelden uploaden naar de cloud, spraakbediening, eventueel beschikbare software voor PC of Mac en de functionaliteit van de app beoordeeld.
Met behulp van een continue voeding (ofwel ‘hardwire’ verbonden met de accu van de auto) werd de functionaliteit en gevoeligheid van de parkeermodus van de cams getest en beoordeeld. Daarbij werd zowel de kracht- als bewegingsdetectie (bij sommige modellen allebei) getest. Ook werd gekeken of beelden in het donker van personen bruikbaar zijn als ‘bewijsmateriaal’.
Van elke cam met een interne accu werd de accuduur gemeten na het volledig opladen van de cam.
Omdat de belangrijkste functie van dashcams het goed en helder registreren van incidenten is, weegt de beeldkwaliteit het zwaarst mee in het eindoordeel. De andere testonderdelen zijn minder van belang.