Kassa! Onderzoek naar garage-offertes
Grote prijsverschillen onder autogarages voor reparaties
Een paar telefoontjes of mails zijn genoeg om honderden euro’s te besparen op autoreparaties. Dat blijkt uit een rondgang van de Kampioen langs meer dan 500 garagebedrijven door heel Nederland: van merkdealer tot fastfitter.
Het onderzoek
Voor dit onderzoek belden en mailden we met garages door heel Nederland voor offertes in vier categorieën: exact dezelfde allseasonbanden, nieuwe remmen, nieuwe koppeling en een nieuwe voorruit. Alles uiteraard inclusief monteren. Om de offertes zo veel mogelijk vergelijkbaar te maken gingen we per categorie telkens uit van exact dezelfde auto en gaven een bestaand kenteken door. Via een computersysteem ziet het garagebedrijf dan precies om welk type het gaat en welk onderdeel vervangen moet worden. We benaderden verschillende typen garages: merkdealers, algemene garagebedrijven en de zogenaamde ‘fastfitters’, zoals Carglass, Profile, Autotaalglas en KwikFit.
Verbluffende verschillen
De prijsverschillen bleken in alle categorieën verbluffend groot: het grootste prijsverschil was € 905,- (!) voor het vervangen van de koppeling. Zoveel euro’s verschil is een uitzondering. Zeker is wel dat je op vrijwel elke reparatie minimaal een paar tientjes kunt besparen. Bij de remmen waren de verschillen het kleinst. Maar ook hier betaal je bij de duurste garage nog € 245,- meer dan bij de goedkoopste. Bij een set nieuwe banden, een nieuwe koppeling of voorruit loont het nog meer om goed rond te vragen: dan bespaar je al snel € 300,- of meer (hoewel glas bijna altijd verzekeringswerk is, tenzij je alleen een WA-verzekering hebt).
Type garage
We keken ook naar de gemiddelde prijzen per type garage. Merkdealers bleken gemiddeld veruit het duurst, maar verrassend genoeg betaal je op sommige plekken ook bij de ‘prijsvechters’ in deze branche – de fastfitter-ketens – toch de hoofdprijs. Voor de scherpste prijzen ga je naar een algemene garage. Deze bedrijven hebben gemiddeld de laagste prijzen. De top 10 ‘goedkoop’ bestaat in sommige categorieën bijna geheel uit algemene garages. Uitzondering vormt een set nieuwe banden plus montage: dat doen fastfitters gemiddeld nét iets goedkoper dan algemene garages. Wil je alleen originele onderdelen, dan kom je vrijwel zeker uit bij je merkdealer. Dat biedt zekerheid over de kwaliteit, maar vaak ook een gepeperde rekening.
Kiezen voor zekerheidUit ons onderzoek blijkt dat Bovag-garages gemiddeld – maar zeker niet allemaal! – ca. € 50,- tot € 150,- duurder zijn dan niet Bovag-garages. Dat komt ook omdat bijna alle ‘dure’ merkdealers zijn aangesloten bij Bovag. Voordelen van een keuze voor een Bovag-garage zijn 6 maanden garantie op elke reparatie en vervangend vervoer indien nodig. Bovendien: krijg je een conflict met je garage, dan kun je ‘Hulp bij klachten’ van de Bovag inschakelen. Als dat bemiddelen niks oplevert, is er nog de geschillencommissie. Sommige fastfitters hebben een eigen garantieregeling, maar geen bemiddeling of geschillencommissie. Bij complexe of dure reparaties is dat wel belangrijker dan bijvoorbeeld bij een simpele bandenwissel. |
Verschillen per locatie
We vonden ook duidelijke verschillen tussen de locatie van bedrijven. De Randstad en Gelderland bleken het duurst, met in elke categorie Zuid- of Noord-Holland (vaak gevolgd door Utrecht) als duurste provincies. Provincies als Zeeland, Drenthe en Groningen zijn gemiddeld veel goedkoper. Ook reparaties in grote steden zijn vaak prijzig. Daarom kan het zeker lonen om ook buiten je stad te zoeken. Even tien minuten de stad uit rijden kan je zo een paar honderd euro schelen.
Splitsing in kosten
Prijsverschillen ontstaan natuurlijk door merkonderdelen, personeel, bedrijfspand,locatie en inrichting. Een dealer met blitse koffiehoek heeft nu eenmaal meer kostendan een algemene garage in een tochtige loods. Bij een groot aantal offertes keken we ook naar de uitsplitsing van de prijzen. Bijvoorbeeld naar het uurloon én aantal uren voor de betreffende reparatie. De verschillen in uurloon blijken enorm: van € 47,50 tot € 128,50 per uur... En de reparatie zelf? Voor het vervangen van de koppeling rekende één bedrijf slechts 3 uur arbeidsloon, en een ander ruim het dubbele: 8 uur voor dezelfde handeling…
Sympathieke tips
Het is zeker niet zo dat elke garagehouder klanten ziet als wandelende geldbuidels. Vaak kregen we juist spontaan goede, geld besparende tips. Zo werd ons door meerdere garages aangeraden banden via internet te bestellen en bij hun bedrijf te laten bezorgen en monteren: dat zou ons flink wat euro’s besparen. Ook kregen we de waarschuwing om dan op de DOT-code te letten. Met die code weet je hoe oud de banden zijn: banden van 2 jaar of ouder worden afgeraden. Soms werden we doorverwezen naar een ‘concurrent’ in de buurt met meer kennis over de gevraagde reparatie.
6 vragen over reparaties die je je garagehouder niet durft te stellen
Conclusie
Voor elke aankoop geldt: rondshoppen loont. Maar bij autoreparaties loont het wel érg veel. Zóveel dat je simpelweg een dief van je portemonnee bent om niet een paar uurtjes te steken in het telefonisch of per mail opvragen van offertes. Reken niet altijd op het gewenste antwoord: in 20% van de gevallen reageerden bedrijven onvolledig, gaven ze aan de reparatie niet te kunnen doen of reageerden ze zelfs helemaal niet. Wil je het meest besparen, dan kun je merkdealers eigenlijk al uitsluiten. Bovag biedt vooral zekerheid. Leuk besparen? Boek dan een hotel in Zeeland, de ‘goedkoopste’ provincie voor autoreparaties. Een reparatie plus verblijfskosten kan goedkoper zijn dan de merkdealer om de hoek.
Deel deze pagina