Trekauto van het Jaar 2016: SUV/MPV 2-klasse
Groepswinnaar: Ford S-Max
Er is een aantal interessante, grote suv’s geïntroduceerd. Door fiscale regelingen zijn ze aan de prijs, maar blijven toch belangrijk voor caravanners. Het aanbod mpv’s in dit prijssegment droogt op. De Ford S-Max willen we niet overslaan en voegen hem aan deze klasse toe.
Bekijk de resultaten van:
BMW X1 aut. | Ford S-Max aut. | Hyundai Tucson | Kia Sportage aut. | Land Rover Discovery Sport | Toyota RAV4 aut.
BMW X1 aut. 2.0 d xDrive aut. 140 kW
De X1 is een suv in de ware BMW-traditie: een wegligging om van te smullen, maar met een knetterharde vering. In de lane change is de feedback top, mede dankzij de zeer uitgebalanceerde besturing. Dat vijzelt de score op het punt comfort weer op. In het interieur gaat het er met name achterin krap aan toe. Opvallend is dat de gebruikte materialen onverwacht goedkoop overkomen.
Karakteristieken | |
Motorvermogen/toerental | 140 kW/190 pk/4.000 |
Koppel/toerental | 400 Nm/1.750 |
Massa leeg op kenteken | 1.460 kg |
Max. aanhangwagenmassa | 2.000 kg |
KCK-caravanadvies (beladen) | 1.550 kg |
Max. kogeldruk | 80 kg |
Inhoud bagageruimte | 505-1.550 liter |
Brandstof/energielabel | Diesel/E |
Hulpspiegels | Opzet |
Kogelhoogte (onbelast/belast) | 47,5/45 cm |
Afstand kogel-bumper | 7,5 cm |
Type trekhaak | Afneembaar |
Reservewiel | Reparatieset |
Vanafprijs | € 46.352 |
Ford S-Max aut. 2.0 TDCi aut. 132 kW
Ford maakt zijn naam en faam dubbel en dwars waard als het gaat om wegligging met de nieuwe S-Max. Aan niets merk je dat er 1.800 kg aan de kogel hangt. De stabiliteit van de auto is echt top en dat vertaalt zich in een prachtige prestatie in de lane change. Van de non-driving jury komen er klachten over de korte achterzittingen en de lastig bereikbare trekhaak. De prijs is erg stevig.
Karakteristieken | |
Motorvermogen/toerental | 132 kW/180 pk/3.750 |
Koppel/toerental | 400 Nm/1.750 |
Massa leeg op kenteken | 1.726 kg |
Max. aanhangwagenmassa | 2.000 kg |
KCK-caravanadvies (beladen) | 1.800 kg |
Max. kogeldruk | 80 kg |
Inhoud bagageruimte | 285-2.200 liter |
Brandstof/energielabel | Diesel/D |
Hulpspiegels | Opzet |
Kogelhoogte (onbelast/belast) | 44,5/42,5 cm |
Afstand kogel-bumper | 11 cm |
Type trekhaak | Afneembaar |
Reservewiel | Thuiskomer |
Vanafprijs | € 52.820 |
Hyundai Tucson 1.7 CRDI 2wd 85 kW
De Hyundai Tucson is een auto met twee gezichten. Gelet op de non-driving beoordeling is het een topper, met heerlijke stoelen en plenty bergruimte. Maar wat valt hij tegen op de testbaan. Het onderstel, en dan met name de achtervering, biedt weinig tot geen reserves: al bij 75 km/u maakt het esp een einde aan de oefening in de lane change. De wegligging en besturing zijn vaag. Op de helling gaat het prima.
Karakteristieken | |
Motorvermogen/toerental | 85 kW/115 pk/2.750 |
Koppel/toerental | 280 Nm/1.250 |
Massa leeg op kenteken | 1.400 kg |
Max. aanhangwagenmassa | 1.400 kg |
KCK-caravanadvies (beladen) | 1.300 kg |
Max. kogeldruk | 100 kg |
Inhoud bagageruimte | 629-1.503 liter |
Brandstof/energielabel | Diesel/E |
Hulpspiegels | Opzet |
Kogelhoogte (onbelast/belast) | 43,5/41 cm |
Afstand kogel-bumper | 8 cm |
Type trekhaak | Afneembaar |
Reservewiel | Volwaardig |
Vanafprijs | € 30.495 |
Kia Sportage aut. 1.6 T-GDI 4wd 122 kW
De Kia Sportage is een prima auto. De 1.6-motor is verre van bescheiden en geeft de suv vleugels. Het onderstel kan er goed mee overweg. De Sportage krijgt op het onderdeel prestaties flink puntenaftrek vanwege de koppeling van de automaat. Op de helling stinkt deze enorm. Over het zitcomfort en de praktische bruikbaarheid zijn er geen klachten. De afwerking is hoogstaand.
Karakteristieken | |
Motorvermogen/toerental | 130 kW/177 pk/5.500 |
Koppel/toerental | 265 Nm/1.500 |
Massa leeg op kenteken | 1.509 kg |
Max. aanhangwagenmassa | 1.600 kg |
KCK-caravanadvies (beladen) | 1.550 kg |
Max. kogeldruk | 100 kg |
Inhoud bagageruimte | 503-1.492 liter |
Brandstof/energielabel | Benzine/F |
Hulpspiegels | Opzet |
Kogelhoogte (onbelast/belast) | 43,5/42 cm |
Afstand kogel-bumper | 7,5 cm |
Type trekhaak | Afneembaar |
Reservewiel | Thuiskomer |
Vanafprijs | € 40.995 |
Land Rover Discovery Sport 2.0 TD4 4wd 110 kW
Het rijcomfort van de Discovery Sport lijdt onder zijn capaciteiten als terreinwagen. Over de stabiliteit van de auto hebben we geen klachten. Ronduit verbazend is dat bij 80 km/u het esp abrupt een einde maakt aan onze lange change test. Een auto van dit kaliber moet meer in zijn mars hebben. Het interieur is prachtig, de bagageruimte en de zitruimte vóór zijn uitstekend.
Karakteristieken | |
Motorvermogen/toerental | 110 kW/150 pk/4.000 |
Koppel/toerental | 380 Nm/1.750 |
Massa leeg op kenteken | 1.775 kg |
Max. aanhangwagenmassa | 2.000 kg |
KCK-caravanadvies (beladen) | 1.850 kg |
Max. kogeldruk | 150 kg |
Inhoud bagageruimte | 981-1.698 liter |
Brandstof/energielabel | Diesel/E |
Hulpspiegels | Opzet |
Kogelhoogte (onbelast/belast) | 45/43,5 cm |
Afstand kogel-bumper | 10 cm |
Type trekhaak | Afneembaar |
Reservewiel | Volwaardig/reparatieset |
Vanafprijs | € 48.750 |
Toyota RAV4 aut. 2.5 VVTi Hybrid 4wd 145 kW
De Toyota RAV4 heeft een geweldige wegligging en besturing, de stabiliteit is enorm. Op slecht wegdek laat hij echter punten liggen. De hill holder houdt de auto liefst 5 seconden op zijn plaats op de 12%-helling, wegrijden is een eitje. Door de laag geplaatste trekhaak toucheert het caravanneuswiel op drempels de grond. Het ruimteaanbod voor de passagiers houdt niet over, de kofferbak is royaal.
Karakteristieken | |
Motorvermogen/toerental | 145 kW/197 pk/5.700 |
Koppel/toerental | 210 Nm/4.200 |
Massa leeg op kenteken | 1.675 kg |
Max. aanhangwagenmassa | 1.650 kg |
KCK-caravanadvies (beladen) | 1.650 kg |
Max. kogeldruk | 70 kg |
Inhoud bagageruimte | 557-1.776 liter |
Brandstof/energielabel | Hybrid/B |
Hulpspiegels | Opzet |
Kogelhoogte (onbelast/belast) | 41,5/39 cm |
Afstand kogel-bumper | 8 cm |
Type trekhaak | Afneembaar |
Reservewiel | Thuiskomer |
Vanafprijs | € 47.765 |