Elektrische step - hoe zit dat?
Je ziet ze in Nederland af en toe op de weg en misschien heb je er zelf al eens mee gereden… de elektrische step. Ook wel e-step genoemd. Zijn ze legaal of niet? Waar mogen ze rijden? Hieronder vind je de meest gestelde vragen en antwoorden.
Alleen de door de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) goedgekeurde elektrische steps zijn toegestaan op de openbare weg. En daarnaast de elektrische steps met trapondersteuning (waarbij je zelf moet steppen om vooruit te komen).
Er zijn maar weinig elektrische steps goedgekeurd door de RDW. Op de website van de RDW check je of jouw e-step de weg op mag.
Er zijn (nog) geen Europese regels voor veiligheid en toelating tot de openbare weg voor de lichte elektronische voertuigen, zoals de e-step. Die Europese regels zijn er wel voor snorfietsen, bromfietsen, motoren en auto’s.
Landen bepalen dus zelf de regels voor de toelating van de e-step en andere lichte elektronische voertuigen. Nederland heeft eigen toelatingseisen voor de e-step en andere lichte elektronische voertuigen. Deze vallen onder de categorie ‘bijzondere bromfiets’. De RDW is de instantie die over de toelating gaat. De regels voor de ‘bijzondere bromfiets’ vind je op de website van de website van de rijksoverheid.
Het is dus mogelijk dat je in het ene Europese land wel op een bepaalde e-step mag rijden en in het andere land niet.
De regelgeving over de ‘bijzondere bromfiets’ wordt momenteel herzien. Hiervoor is het ‘LEV-kader’ (LEV = Light Electric Vehicles) opgesteld dat naar verwachting in de loop van 2025 in werking zal treden. Let op: mocht je nu een e-step kopen (bijvoorbeeld voor gebruik op eigen terrein) dan is er geen garantie dat deze e-step later wordt toegestaan op de openbare weg.
Dat mag alleen als deze voertuigen zijn goedgekeurd door de RDW.
Het aanbod van ‘innovatieve’ lichte elektrische voertuigen is volop in ontwikkeling. De meest actuele lijst van alle 'bijzondere bromfietsen' die door de RDW goedgekeurd zijn en dus in Nederland op de openbare weg mogen, kun je vinden op de website van de RDW.
Vraag bij de verkoper of producent na of de e-step is toegestaan op de openbare weg in Nederland. Vaak wordt in advertenties de suggestie gewekt dat de step handig is voor in de stad en bij voor- en natransport. Terwijl het vaak om e-steps gaat die in Nederland niet toegelaten zijn op de openbare weg.
E-steps die aangewezen zijn als 'bijzondere bromfiets' volgen de regels van de snorfiets. De maximumsnelheid is 25 km/u. Er geldt een minimumleeftijd van 16 jaar. Een helm of rijbewijs is niet verplicht. Een WA-verzekering wel. Bekijk alle regels van de bijzondere bromfiets op de website van de Rijksoverheid.
E-steps mét trapondersteuning volgen de regels van de elektrische fiets. De maximumsnelheid is 25 km/u. Er is geen minimumleeftijd. Een helm, rijbewijs en WA-verzekering is niet verplicht.
Met de e-step moet je op het fietspad of fiets/bromfietspad rijden.
Je mag NIET
op de stoep rijden.Als je de e-step ook in het buitenland wilt gebruiken, controleer dan eerst welke regels daar gelden. Sommige landen laten alleen e-steps toe die maximaal 20km/u gaan of een maximumvermogen van 250 Watt hebben. In Duitsland zijn bijvoorbeeld alleen e-steps toegestaan die door de Duitse goedkeuringsinstantie zijn goedgekeurd.
Wat vindt de ANWB
De ontwikkeling rondom lichte elektronische voertuigen komt niet uit de lucht vallen. Steden worden door bevolkingsgroei steeds voller, de leefbaarheid en bereikbaarheid staan onder druk en de wens om mobiliteit duurzaam te maken neemt toe. Micromobiliteiten kunnen een deel van de oplossing zijn, omdat ze beter in de stad passen dan personenauto’s en vrachtwagens. Ze nemen minder plek in en zijn vaak schoner.
De ANWB wil dat iedereen zorgeloos en met plezier onderweg kan zijn. Daar zetten wij ons al ruim 135 jaar voor in. We vinden het belangrijk dat mensen zelf kunnen kiezen hoe ze zich verplaatsen. Dat er meer keuze bij komt zien we als een voordeel.
(Standpunt ANWB Belangenbehartiging d.d. 19-02-2025)