Elektrische fiets opvoeren
Het opvoeren van een elektrische fiets (ook wel E-bike tuning) is het technisch aanpassen van een elektrische fiets om sneller te kunnen fietsen dan de toegestane 25 km/u. Met een opgevoerde e-bike mag je niet op de openbare weg. Dat geldt net zo zeer voor de fatbike.
Wat vindt de ANWB?
De ANWB vindt het opvoeren van e-bikes onverantwoord en vindt dat er meer op gehandhaafd moet worden. Apps en andere technische middelen die opvoeren mogelijk maken moeten uit de handel worden gehaald.
Uit het ledenonderzoek van de ANWB naar fietsveiligheid binnen de bebouwde kom (2022) blijkt dat opgevoerde e-bikes een grote ergernis zijn van ANWB-leden. Maar liefst 81% vindt dat er meer moet worden gehandhaafd op het opvoeren van elektrische fietsen. Bijna een kwart van de fietsers voelt zich vaak onveilig door de snelheid en/of grootte van andere weggebruikers op het fietspad.
Opgevoerde e-bikes vormen door hun veel te hoge snelheid een gevaar op de weg, voor de berijder van zo’n e-bike maar ook voor andere weggebruikers. Opgevoerde e-bikes worden niet meer gedekt door de verzekering. Bovendien leidt opvoeren tot hogere slijtage van de fiets en een reëel risico op afbreken van onderdelen. De RDW moet een e-bike die sneller kan dan 25 km/u, goedkeuren voordat deze op de weg mag rijden en deze fiets wordt dan als speed pedelec aangewezen. Speed pedelecs kunnen maximaal 45km/u, moeten aan specifieke regels voldoen zoals verplichte verzekering, speciale helm en zijspiegel en mogen niet meer op gewone fietspaden rijden.
Ontwikkelingen
Het ministerie van I&W presenteerde in maart 2024 enkele maatregelen tegen het opvoeren van elektrische fietsen. Zo wordt er gewerkt aan een wettelijk verbod op hard- en software waarmee je de fiets kunt opvoeren. Ook is er een campagne voor jongeren en hun ouders over de risico’s van opvoeren.
Meer over dit onderwerp
(Standpunt ANWB Belangenbehartiging d.d. 17-09-2024)