Creditcards en veelgestelde vragen
Of je nu al een ANWB Creditcard hebt, of je nog aan het oriënteren bent; op deze pagina vindt je alle informatie over de ANWB Creditcards. Om het je makkelijk te maken hebben we de vragen alvast op onderwerp ingedeeld.
Top 5 veelgestelde vragen
Het aanvragen van een ANWB creditcard doe je in 5 simpele stappen. We leggen ze hieronder kort uit:
- Verzamel je gegevens. Je hebt je ANWB-lidmaatschapsnummer, geldig legitimatiebewijs, IBAN en inkomensgegevens nodig. Zorg er ook voor dat je een smartphone of tablet bij de hand hebt voor de verplichte identificatie.
- Vul het aanvraagformulier van de door jou gekozen creditcard in. Controleer de ingevulde gegevens en verzend het formulier.
- Je komt op de bevestigingspagina. Hier kun je je pincode kiezen, alvast inloggegevens aanmaken voor Mijn Card Online en de ANWB Creditcard App downloaden. Bekijk ook eventueel de video met uitleg over het identificeren. Je ontvangt binnen enkele minuten een uitnodiging hiervoor.
- ICS neemt je aanvraag in behandeling. Als je aanvraag akkoord is, ontvang je een uitnodiging voor identificatie per e-mail. Dit duurt gemiddeld 5 werkdagen.
- Als de identificatie en beoordeling geslaagd zijn wordt je creditcard verzonden. Mocht je aanvraag afgewezen worden dan ontvang je hier apart een bericht over.
BKR staat voor Bureau Krediet Registratie. Als je een creditcard aanvraagt, moeten we zeker weten dat je het gekozen betaallimiet kunt terugbetalen. Dat kunnen we zien aan je inkomen, maar we moeten ook kijken naar je verplichtingen. Dit doet ICS (International Card Services) via een BKR-toets. Het BKR houdt een overzicht bij van al je leningen. Dit gaat tot 5 jaar terug. Als je achterstanden hebt (gehad), zie je dit hier ook terug.
ICS vergelijkt het door jou opgegeven inkomen met de bij het BKR bekend zijnde leningen. Zo wordt bepaald hoeveel betaalruimte je nog hebt. Daarnaast kijkt ICS of er achterstanden op leningen te zien zijn. Dit zegt namelijk iets over hoe je omgaat met het terugbetalen van bedragen. Als uit de toetsing komt dat je voldoende betaalruimte hebt, en er geen (eerdere) achterstanden geregistreerd staan, gaat ICS verder met de beoordeling van je aanvraag. Overigens is de ANWB Creditcard een betaalproduct. Dit wordt dus na uitgifte niet geregistreerd bij het BKR, tenzij je een betaalachterstand oploopt.
ICS (International Card Services) vraagt al haar klanten om zich te identificeren, omdat zij dit verplicht is. Net als andere banken moet ICS haar klanten kennen. Dit is een verplichting vanuit de wet ter voorkoming van witwassen en terrorismefinanciering.
Als je aanvraag door ICS is goedgekeurd, ontvang je de door jouw aangevraagde creditcard zo snel mogelijk. Gemiddeld duurt dit 10 werkdagen.
International Card Services is de creditcardmaatschappij waarmee ANWB al ruim 25 jaar samenwerkt. Zij is o.a. verantwoordelijke voor uitgifte van de creditcards, het betalingsverkeer en alle administratieve zaken.
Aanvragen
Het aanvragen van een ANWB creditcard doe je in 5 simpele stappen. We leggen ze hieronder kort uit:
- Verzamel je gegevens. Je hebt je ANWB-lidmaatschapsnummer, geldig legitimatiebewijs, IBAN en inkomensgegevens nodig. Zorg er ook voor dat je een smartphone of tablet bij de hand hebt voor de verplichte identificatie.
- Vul het aanvraagformulier van de door jou gekozen creditcard in. Controleer de ingevulde gegevens en verzend het formulier.
- Je komt op de bevestigingspagina. Hier kun je je pincode kiezen, alvast inloggegevens aanmaken voor Mijn Card Online en de ANWB Creditcard App downloaden. Bekijk ook eventueel de video met uitleg over het identificeren. Je ontvangt binnen enkele minuten een uitnodiging hiervoor.
- ICS neemt je aanvraag in behandeling. Als je aanvraag akkoord is, ontvang je een uitnodiging voor identificatie per e-mail. Dit duurt gemiddeld 5 werkdagen.
- Als de identificatie en beoordeling geslaagd zijn wordt je creditcard verzonden. Mocht je aanvraag afgewezen worden dan ontvang je hier apart een bericht over.
Bekijk de algemene voorwaarden en actuele actievoorwaarden van de ANWB Creditcards:
Voorwaarden ANWB Creditcards
Om een ANWB Creditcard aan te vragen, voldoe je aan de volgende eisen:
- Je bent lid van de ANWB;
- Je bent 18 jaar of ouder;
- Je hebt een inkomen van minimaal € 1.150,- netto uit werk of pensioen;
- Je woont in Nederland;
- Je hebt een Nederlands bankrekeningnummer (IBAN);
- Je hebt de afgelopen 5 jaar geen betalingsachterstand gehad (dit controleert ICS via een BKR-toetsing).
Voldoe je aan deze eisen? Dan neemt ICS (International Card Services) je aanvraag in behandeling.
Je kunt voor je partner of meerderjarige kinderen een extra ANWB Creditcard aanvragen. Deze creditcard is gekoppeld aan het betaallimiet van jouw hoofdcard. Het aanvragen van extra cards kan i.c.m. een hoofdcard direct via de ANWB. Heb je al een creditcard, dan doe je de aanvraag voor een extra card via ICS. Je kunt dit via Mijn Card Online doen of door te bellen naar +31 (0)20 660 0660.
International Card Services is de creditcardmaatschappij waarmee ANWB al ruim 25 jaar samenwerkt. Zij is o.a. verantwoordelijke voor uitgifte van de creditcards, het betalingsverkeer en alle administratieve zaken.
Nadat jij je aanvraag hebt ingediend, komt deze terecht bij creditcardmaatschappij ICS. Daar ontvang je een bevestiging van, waarna zij je aanvraag gaan beoordelen. Als alles akkoord is ontvang je binnen 5 werkdagen een e-mail uitnodiging van ICS voor identificatie. Naast deze berichtgeving kan ICS je ook benaderen voor meer informatie over je aanvraag. Mocht je aanvraag afgewezen worden dan ontvang je hier apart een bericht over.
Identificatie
Je ontvangt de e-mail binnen 5 werkdagen na het versturen van je creditcard aanvraag. Soms komt de e-mail van ICS over identificatie terecht in de spambox; controleer deze als je na 5 werkdagen nog geen e-mail hebt ontvangen. De e-mail is afkomstig van noreply@service.icscards.nl. Vind je de uitnodiging niet terug? Neem dan contact op met ICS via +31 (0)20 660 0660.
ICS vraagt al haar klanten om zich te identificeren omdat zij dit verplicht zijn. Net als andere banken moet ICS haar klanten kennen. Dit is een verplichting vanuit de wet ter voorkoming van witwassen en terrorismefinanciering.
Je identificeert je via de ANWB Creditcard App met een persoonlijke inlogcode. Binnen 5 werkdagen na je aanvraag ontvang je hier een uitnodiging voor van ICS. Deze uitnodiging komt per e-mail. Kom je niet door het identificatieproces heen? Neem dan contact op met ICS via +31 (0)20 660 0660.
Neem contact op met ICS op telefoonnummer +31 (0)20 660 0660.
Beoordeling en levering
Om te beoordelen of de door jouw aangevraagde creditcard passend is, kijkt ICS naar meerdere dingen. De beoordeling start direct na je aanvraag. Er wordt o.a. een BKR toets gedaan en gekeken of jij, a.d.v. het door jou opgegeven inkomen, voldoende financiële ruimte hebt voor een creditcard. In sommige gevallen vraagt ICS extra informatie op. Als de beoordeling goed afgerond is, ontvang je een uitnodiging voor identificatie per e-mail. Let op: de identificatie is een verplicht onderdeel van de aanvraag.
BKR staat voor Bureau Krediet Registratie. Als je een creditcard aanvraagt, moeten we zeker weten dat je het gekozen betaallimiet kunt terugbetalen. Dat kunnen we zien aan je inkomen, maar we moeten ook kijken naar je verplichtingen. Dit doet ICS (International Card Services) via een BKR-toets. Het BKR houdt een overzicht bij van al je leningen. Dit gaat tot 5 jaar terug. Als je achterstanden hebt (gehad), zie je dit hier ook terug.
ICS vergelijkt het door jou opgegeven inkomen met de bij het BKR bekend zijnde leningen. Zo wordt bepaald hoeveel betaalruimte je nog hebt. Daarnaast kijkt ICS of er achterstanden op leningen te zien zijn. Dit zegt namelijk iets over hoe je omgaat met het terugbetalen van bedragen. Als uit de toetsing komt dat je voldoende betaalruimte hebt, en er geen (eerdere) achterstanden geregistreerd staan, gaat ICS verder met de beoordeling van je aanvraag. Overigens is de ANWB Creditcard een betaalproduct. Dit wordt dus na uitgifte niet geregistreerd bij het BKR, tenzij je een betaalachterstand oploopt.
Als je aanvraag door ICS is goedgekeurd, ontvang je de door jouw aangevraagde creditcard zo snel mogelijk. Gemiddeld duurt dit 10 werkdagen.
Gebruik
De ANWB Creditcards worden vanwege de veiligheid altijd geblokkeerd verzonden. Heb je hem ontvangen dan moet je hem dus eerst activeren. Dat kan op twee manieren:
- Via Mijn Card Online: log in, of meld je aan voor Mijn Card Onliney. Klik op de creditcard die je wil activeren en je bent klaar.
- Door een betaling te doen
Je kunt ook in een winkel of online een betaling doen om je card te activeren. In de winkel doe je dit via een betaalterminal met je pincode. Online activeer je je card door een betaling te doen die via 3DS secure geverifieerd wordt. Na het afronden van de betaling is je creditcard geactiveerd.
Je kunt ervoor kiezen om extra geld op je creditcard te storten om de bestedingsruimte tijdelijk te verruimen, maar je kunt ook sparen op je creditcard. Stort je meer dan € 500,- dan krijg je ook rente over dit bedrag.
Geld storten doe je met een IDEAL betaling via de ANWB Creditcard App, Mijn Card Online, of via een bankoverschrijving. Je kunt het door jouw gekozen bedrag dan overmaken naar NL75 ABNA 0844 9970 56 t.n.v. International Card Services met als omschrijving jouw ICS klantnummer (let op: dit is niet het nummer op je creditcard).
Je kunt het saldo op je creditcard het makkelijkst inzien via Mijn Card Online en de ANWB Creditcard app. Heb je hier geen toegang toe dan kun je het saldo ook opvragen via ICS via +31 (0)20 660 0660.
Mijn Card Online is jouw persoonlijke online creditcard omgeving. Als je deze nog niet hebt geactiveerd tijdens je creditcard aanvraag is het handig om dit alsnog te doen. In deze omgeving vind je jouw transacties, saldo, facturen en nog véél meer terug. De ANWB Creditcard App is een soortgelijke beveiligde omgeving maar dan in een handige app voor op je smartphone of tablet. Via de app keur je ook online betalingen goed en kun je bedragen naar je creditcard overmaken. Download de app daarom snel voor jouw telefoon of tablet via de links hieronder.
ICS monitort het betalingsverkeer op haar creditcards 24/7. Dat is fijn maar je moet zelf wel blijven opletten. De creditcard is jouw eigendom en verantwoordelijkheid. Zie je gekke afschrijvingen of is je creditcard kwijt, dan moet je dit z.s.m. (uiterlijk binnen 24 uur na de ontdekking) melden bij ICS. Zij blokkeren vervolgens de creditcard. Je kunt hen hiervoor 24 uur per dag bellen op noodnummer +31 (0)20 660 0611. Is je creditcard gestolen? Vergeet dan niet om aangifte te doen bij de lokale politie. Ook als je op vakantie bent.
Om een vervangende creditcard aan te vragen neem je contact op met ICS via +31 (0)20 660 0660. Je ontvangt automatisch een nieuwe creditcard als je huidige card bijna verloopt. Hier hoef je geen contact voor op te nemen met ANWB of ICS tenzij je afgelopen periode bent verhuisd en niet zeker weet of jouw meest recente adres wel bij ons bekend is.
Let op! Ben je jouw creditcard verloren of is deze gestolen neem dan binnen 24 uur na ontdekking contact op met de speciale fraudedesk van ICS. Deze is 24/7 bereikbaar op telefoonnummer: +31 (0)20 660 0611. Doe bij diefstal direct aangifte bij de lokale politie.
De snelste manier om een nieuwe pincode op te vragen is via Mijn Card Online. Heb je hier geen toegang toe neem dan contact op met ICS via +31 (0)20 660 0660.
Ben je onlangs verhuisd, dan kun je uit veiligheidsoverwegingen de eerste maand geen nieuwe pincode aanvragen.
Je kunt het limiet aanpassen via Mijn Card Online of door contact op te nemen met ICS via +31 (0)20 660 0660. Wil je een betaling doen die hoger is dan je huidige betaallimiet dan kun je dit ook snel en simpel regelen door geld op je creditcard te storten. Hiermee verruim je het bedrag wat je met je card kunt uitgeven.
Als je jouw creditcard saldo maandelijks terugbetaalt is er geen debetrente. Heb je in het verleden een krediet (Gespreid Betalen Faciliteit) afgesloten en maak je hier nog gebruik van dan zitten hier wel rente-kosten aan verbonden. Lees meer over de debetrente via onderstaande link.
Wat je betaalt voor je creditcard hangt af van het type card dat je hebt, eventuele acties en het gebruik van je creditcard. Bekijk een totaaloverzicht van alle kosten:
Met de ANWB Creditcard kun je wereldwijd geld opnemen. Dit doe je bij geldautomaten voorzien van een Visa- of Mastercardlogo met je pincode en creditcard. Bij banken die nog een kas/balie hebben, moet je soms ook een legitimatiebewijs tonen. Hou er rekening mee dat voor contant geld opnemen transactiekosten in rekening gebracht worden.
Bekijk meer informatie over contant geld opnemen.
Contactloos betalen werkt via de NFC chip in je creditcard. Alle nieuwe en inmiddels ook vrijwel alle bestaande ANWB Creditcards zijn hier geschikt voor. Je kunt controleren of jouw creditcard geschikt is door te bekijken of het contactloos betalen logo voorop je card zichtbaar is. Deze staat in het midden, rechts van de chip en is wit. Als je contactloos wil betalen moet naast je creditcard ook de betaalterminal (waar je wil afrekenen) geschikt zijn. Als de terminal geschikt is, zie je hetzelfde contactloos betalen logo terugkomen aan de zijkant van de automaat en/of op het scherm.
Om contactloos te betalen hou je je creditcard dichtbij (op ongeveer 10 cm afstand) de betaalterminal. Afhankelijk van het type terminal doe je dit aan de zijkant of bovenop. Tot € 50,- hoef je geen pincode in te voeren. De betaling wordt automatisch gedaan mits je voldoende betaalruimte hebt. Bij bedragen boven de € 50,- of overschrijding van het contactloos betalen daglimiet moet je wel je pincode ingeven.
Bekijk meer informatie over contactloos betalen.
Allereerst jammer dat je de creditcard wil stopzetten! Om je creditcard stop te zetten moet je contact opnemen met ICS via +31 (0)20 660 0660. Je hebt één maand opzegtermijn. Uiteraard horen we graag waarom je de creditcard wil opzeggen. Jouw ervaring helpt ons om onze dienstverlening te verbeteren.
Deel deze pagina