Aflevergarantie op je (online) bestelling of boeking
Stel je hebt iets gekocht bij een webshop, maar je pakketje komt niet aan. Of er komt wel een pakje binnen, maar het blijkt een nep-product. Of je hebt een reis geboekt maar je hotel gaat failliet. Wat doe je dan?
Wat je moet doen als je pakket niet aankomt
Wacht even af
Ook al is het pakket niet op de verwachte leverdatum aangekomen, vaak komt je bestelling een paar dagen later alsnog aan. Even checken bij de buren of het postkantoor is ook slim.
Neem contact op met de verkoper
Als het te lang duurt of als je bezorgd bent, neem dan contact op met de verkoper. Vraag of ze meer informatie hebben over de status van je pakket en of ze je kunnen helpen.
Kom je er niet uit met de verkoper?
Lukt het niet om er samen met de verkoper uit te komen en heb je met je ANWB Creditcard betaald? Dan kun je aanspraak maken op de Aflevergarantie. Je dient dan een verzoek tot uitbetaling in bij ICS.
Gebruik daarvoor het formulier ‘Aankoop niet ontvangen of nepartikel ontvangen’ en voeg een kopie van de bon toe. Via dit formulier maak je aan ICS duidelijk dat je het niet eens bent met een afschrijving van je creditcard. ICS gaat jouw verzoek dan onderzoeken. Wordt je verzoek goedgekeurd draait ICS de betaling terug en hoef jij niks te betalen.
Als je ticket wordt geannuleerd of je hotel failliet gaat
Reis geboekt en operator, hotel, organisatie failliet? Als je een pakketreis boekt, heb je SGR-garantie. Dat betekent dat je, als je reis niet door kan gaan, je geld terugkrijgt uit een garantiefonds. Maar als je een losse reis of een los ticket of hotel boekt, dan heb je die garantie niet. Tenzij je met je ANWB Creditcard hebt betaald. Dan gaat ICS in geval van faillissement jouw geld proberen terug te halen.
Ook als je ondanks voorzorgsmaatregelen bij het boeken opgelicht wordt, kun je via ICS je geld terugkrijgen. Hiervoor dien je een betwisting van het uitgegeven bedrag in te dienen. De voorwaarde is wel dat je eerst zelf probeert er met de aanbieder uit te komen.
Goed om te weten: de aflevergarantie vervalt één jaar na de datum waarop je de betaling hebt gedaan.
Wanneer krijg je nog meer je geld terug?
Ook in andere gevallen kun je je geld terugkrijgen. Een aantal voorbeelden:
- Er is geld afgeschreven zonder jouw toestemming.
- Je hebt een abonnement beëindigd, maar er wordt nog steeds geld afgeschreven.
- Je hebt te weinig contant geld ontvangen bij geldautomaat, er is een te hoog bedrag in rekening gebracht of een transactie is dubbel afgeschreven.
- Je hebt een hotelovernachting volgens de voorwaarden geannuleerd, maar je hebt je geld niet teruggekregen.
In deze gevallen moet je via een ander formulier een verzoek indienen bij ICS. Welk formulier voor jouw situatie geschikt is, vind je hier.
Deel deze pagina