Sjoemelsoftware in diesels
In 2015 werd bekend dat diesel-auto's van Volkswagen ‘sjoemelsoftware’ bevatten waardoor de diesels tijdens de standaardtest minder vervuilend waren dan in werkelijkheid. Ook andere fabrikanten werden hiervan later beticht. Consumenten hebben recht op genoegdoening en er zijn diverse claimorganisaties die daarbij kunnen helpen.
Manipulatie emissietests
Autofabrikant Volkswagen AG heeft met ‘sjoemelsoftware’ jarenlang de uitslagen van emissietests met manipulatie-instrumenten beïnvloed. Daardoor liggen de emissiewaarden van dieselvoertuigen van Volkswagen, Audi, Škoda en SEAT (samen: Volkswagen c.s.) met een zogenoemde EA189-motor al lange tijd veel hoger dan wettelijk is toegestaan.
Sinds ‘Dieselgate’ in september 2015 bekend werd, zijn wereldwijd juridische procedures en strafrechtelijke onderzoeken gestart tegen autofabrikanten.
Naast Volkswagen c.s. worden ook Daimler (en dochterbedrijf Mercedes-Benz), Stellantis (o.a. Peugeot, Citroën en Opel, en campers met een Fiat-motor), Renault (Renault en Dacia) en BMW ervan beticht sjoemeldiesels op de markt te hebben gebracht..
Claimorganisaties in Nederland
In Nederland zijn er claimorganisaties die opkomen voor gedupeerde autobezitters door middel van collectieve claims tegen de autofabrikanten/autodealers.
De rechtbank Amsterdam heeft op 14 juli 2021 in een procedure (aangespannen door Stichting Car Claim) bepaald dat Volkswagen c.s. onrechtmatig heeft gehandeld en dat sjoemeldiesels niet aan de wettelijke eisen voldoen. Daardoor voldoet de auto niet aan de eisen die kopers op grond van de koopovereenkomst redelijkerwijs mochten verwachten. De rechtbank heeft het te veel betaalde bedrag begroot op € 3.000 voor een nieuwe auto en € 1.500 voor een tweedehands auto.
Volkswagen moet ACM-boete betalen
Op 9 juli 2024 oordeelde de rechtbank Rotterdam, dat Volkswagen AG, de in 2017 door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) opgelegde boete – vanwege het gesjoemel - van € 450.000 moet betalen. Dat nu vaststaat dat ACM-boete betaald moet worden, is een morele opsteker voor de vele gedupeerden.
Volkswagen moet (ook) gedupeerde autobezitters betalen
Inmiddels hebben claimorganisaties VGDES en Stichting Car Claim, in samenwerking met de Consumentenbond, al vele individuele civiele procedures tegen Volkswagen AG gevoerd.
Volkswagen AG is in de diverse procedures veroordeeld tot terugbetaling van een deel van de koopprijs; voor een aangeschafte occasion komt dit neer op € 1.500 en voor een destijds nieuw aangeschafte auto bedraagt de compensatie € 3.000,-. Uiteindelijk willen de claimorganisaties, met de vele gunstige vonnissen onder de arm, een compensatieregeling afdwingen voor alle gedupeerde autobezitters.
Volkswagen AG wil vooralsnog niets van een dergelijke compensatieregeling weten en is inmiddels in beroep gegaan tegen al de voor hen ongunstige uitspraken.
Status procedures
De Consumentenbond heeft een handig overzicht gemaakt van de status van de procedures tegen diverse autofabrikanten.
Advies
In Nederland bestaat er een aantal claimorganisaties die opkomen voor de belangen van gedupeerde autobezitters:
Op hiervoor genoemde websites van de claimorganisaties kun je (op basis van het kenteken) nagaan of je jouw auto kunt aanmelden voor de claimservice.
Tot op heden hebben Stichting Car Claim en VGDES in samenwerking met de Consumentenbond veruit de meeste successen behaald.