Problemen PureTech-motoren
Terugroepactie en rechtspositie consument
Wij krijgen veel vragen van leden die een auto hebben gekocht met een zogenoemde PureTech motor. De meeste vragen gaan over de 1.2 PureTech motoren. Vaker dan je zou verwachten worden problemen met deze motoren gemeld. Voor een aantal van deze problemen is een terugroepactie door de fabrikant/importeur aangekondigd.
PureTech motoren
Het gaat vooral om de generatie 3-cilinder motoren die geproduceerd zijn tussen 2014 en 2017. Deze motoren zijn gebruikt in modellen van Peugeot, Citroën en DS, maar ook in o.a. een aantal Opel modellen. De klachten gaan over olieverbruik, het verschuiven van de nokkenas en problemen met de krukas. Verreweg de meeste klachten gaan echter over de distributieriem.
UPDATE
De fabrikant heeft vanaf 2017 een aanpassing aan de distributieriem doorgevoerd. Daarbij heeft de fabrikant ervoor gekozen om de riem vaker te (laten) controleren en is de preventieve vervangingsinterval van de ‘nieuwe’ distributieriem vervroegd. Ondanks deze aanpassingen blijven wij berichten ontvangen over problemen met de distributieriem in 1.2 PureTech motoren.
Terugroepactie
Stellantis (moederbedrijf van o.a. Peugeot, Citroën, DS en Opel) heeft een terugroepactie gemeld voor problemen met de rembekrachtiging en de distributie. In principe wordt iedere bezitter van een auto waarvoor de terugroepactie geldt hiervoor aangeschreven. Het gaat bij deze terugroepactie om voertuigen die geproduceerd zijn in 2017 en 2018. Wij merken echter dat veel autobezitters (nog) niet op de hoogte zijn gebracht van deze actie. Wij raden onze leden aan om bij de RDW of Stellantis na te gaan of de terugroepactie ook voor hen geldt.
Distributieriem probleem
Vanwege de constructie van deze motor draait de distributieriem door de (spat)olie. Hierdoor kan de riem slijten. Als de riem (voortijdig) slijt,kunnen deeltjes in de motor komen en grote problemen veroorzaken. Het oorspronkelijke onderhoudsschema geeft aan dat de distributieriem preventief vervangen moet worden bij 175.000 km of 10 jaar. Dealers adviseren autobezitters om de riem al bij 100.000 km of 6 jaar te controleren en zo nodig te vervangen.
Waar heb je als consument recht op
Als consument mag je op grond van de wet redelijke verwachtingen hebben van wat je koopt. Je hebt recht op een deugdelijk product. Wordt hier niet aan voldaan, dan is er mogelijk sprake van non-conformiteit. In dat geval heb je recht op kosteloos herstel. Ga daarvoor altijd terug naar de verkoper. Doe je dit niet, dan kun je je rechten verliezen. Welke redelijke verwachtingen je van een product mag hebben is o.a. afhankelijk van het bouwjaar, de kilometerstand, het onderhoud en gebruik en de aard van het gebrek. Ga voor vervanging altijd terug naar de verkoper.
Aanwezig bij levering
Om met succes een beroep op non-conformiteit te kunnen doen, moet het gebrek bij levering al aanwezig zijn geweest. De verkoper moet dan aantonen dat het gebrek bijvoorbeeld door verkeerd gebruik is ontstaan.
Als je het gebrek pas later ontdekt, moet je aannemelijk maken dat de auto normaal gebruikt is en goed onderhoud heeft gehad. In het algemeen mag je aannemen dat het probleem in de constructie (distributieriem) zelf zit en vanaf de levering aanwezig was. Het aantal vergelijkbare klachten en de uitleg van deskundigen onderschrijven dit.
De kosten
Terugroepactie
Ben je uitgenodigd voor de terugroepactie of is via de RDW of importeur gebleken dat de terugroepactie ook voor jouw auto geldt, dan zijn de kosten voor rekening van de importeur. Je hoeft niet te betalen voor de controle. Ook de in de terugroepactie voorgeschreven werkzaamheden en reparaties zijn kosteloos.
Zonder terugroepactie
Als ook zonder terugroepactie de riem eerder vervangen moet worden dan de door de fabrikant voorgeschreven vervangingsinterval en er sprake is van een eigen gebrek aan de riem, dan kun je in de regel met succes een beroep doen op non-conformiteit. Het uitgangspunt hierbij is dat het herstel door de verkoper van de auto voor de consument kosteloos wordt uitgevoerd.
Als er sprake is van gevolgschade dan is de verkoper ook daarvoor aansprakelijk. Als de riem vervangen moet worden binnen 100.000 km of 6 jaar en aantoonbaar het onderhoud op tijd en volgens fabrieksvoorschrift is gedaan, dan vergoedt de importeur alle kosten. Dit is inmiddels door Stellantis gecommuniceerd. Onderhoud moet volgens fabrieksvoorschrift, maar mag ook bij een andere garage dan de dealer.
Eigen bijdrage
Soms kan het redelijk zijn om een deel van de kosten toch voor rekening van de consument te laten komen. Bijvoorbeeld als vervanging van de riem (nog) niet noodzakelijk is, maar wel dringend wordt aanbevolen ruim voor de voorgeschreven vervangingsinterval, kan het bijvoorbeeld redelijk zijn om de kosten evenredig aan de kortere vervangingsinterval te verdelen. De distributieriem had immers anders toch uiterlijk op de voorgeschreven vervangingsinterval vervangen moeten worden en dan waren de kosten voor eigen rekening geweest.
Voorbeeldbrief
Je kunt onze voorbeeldbrief gebruiken om bij de importeur na te vragen of de terugroepactie ook voor jouw auto geldt. Deze voorbeeld brief kan ook worden gebruikt om van de verkoper (kosteloos) herstel van de distributieriem en/of van eventuele gevolgschade te vorderen.
Meer informatie
Kassa: Snel slijtende distributieriem in duizenden auto’s
Kassa aflevering snel slijtende distributieriem in duizenden auto's
Deel deze pagina