Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hoog olieverbruik Citroën Berlingo lijkt verholpen na bijvullen?

Vraag gesteld door M.M. Kosten op 8 oktober 2024

Drie maanden geleden heb ik de Berlingo gekocht met een km stand van 129.000. Als voorwaarde heb ik bedongen dat de distributieriem vervangen zou worden. Na 2000 km. gereden te hebben ging het olielampje branden en heeft de wegenwacht 2 liter olie bijgevuld. Ik ben naar de dealer gegaan en die heeft olie afgevuld tot aan de max. en na 1000 km. zou ik terugkomen.

Dat heb ik gedaan en toen is er 1,5 liter olie tot aan de max. bijgevuld met de afspraak dat ik na 1000 km terug zou komen, er is toen voor garantie een werkorder gemaakt waarbij de km-stand is genoteerd en dan zou de te nemen actie besproken worden.

Echter nu doet zich het fenomeen voor dat na 1000 km. het oliepeil op de max. blijft. De eerste keer dat ik naar de dealer ging had de werkplaatschef het vermoeden dat tijdens het vervangen van de distributieriem verzuimd was olie bij te vullen.

De auto rookt niet en rijdt prima, bovendien heb ik Bovag garantie. Het hele verhaal maakt me onzeker. Zou u een verklaring kunnen geven waarom het (hoge) olieverbruik gestopt is en kan ik door met deze auto?

Merk: Citroen
Type: Berlingo
Bouwjaar: 2017
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 81

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U kocht 3 maanden geleden de genoemde occasion waar u al snel een hoog olieverbruik bij constateerde. Na 'n aantal maal controleren en bijvullen lijkt het verbruik ineens te zijn gestagneerd. U vraagt hoe dat zomaar kan.

De verklaring van de dealer dat bij het vervangen van de 'natte' distributieriem er mogelijk verzuimd is olie bij te vullen lijkt me op zich niet héél logisch. Het is namelijk juist van groot belang bij deze min of meer beruchte PureTech motor in dat soort situaties altijd de motor van frisse olie te voorzien. Deze natte riem kan immers door slijtage en veroudering kleine stukjes rubber verliezen, die vervolgens door de motorolie worden opgenomen, en kunnen gaan zwerven door de hele motor. Die inwendige vervuiling kan o.a. óók voor een verhoogd olieverbruik zorgen en is dat méér dan een reden om bij het vervangen van deze riem de olie af te tappen en met nieuw weer af te vullen.

Ik weet uiteraard niet wat de garage bij uw bezoek naast peilen en bijvullen verder nog heeft gedaan. Maar er van uitgaande dat de garage de motor niet inwendig heeft gereinigd of gespoeld, dus feitelijk alléén heeft gepeild en afgevuld, zou een verklaring kunnen zijn dat men dikkere olie heeft gebruikt. We zijn dat nog weleens tegengekomen om het verbruik op die manier min of meer te omzeilen. Een andere reden kan zijn dat inwendige motorvervuiling, met name van zuiger- en olieschraapveren, tijdens uw gebruik inmiddels vanzelf is opgelost en het verbruik bijna nihil lijkt te zijn.

Ik begrijp uw zorg volkomen en ik kan feitelijk niet iets aandragen waarmee ik u technisch gezien gerust kan stellen. De tijd zal het leren of het hoge verbruik toch is opgelost. Want een duidelijke en concrete verklaring heb ik er zo op afstand ook niet echt voor. Een méér dan belangrijk gegeven is wel de nog 9 maanden resterende Bovag garantie. Er is nog ruim voldoende tijd om het verbruik, desnoods elke keer in het bijzijn van de verkoper, in de gaten te houden met de nog lopende garantie als stok achter de deur. En misschien dat u uit gemeende interesse meteen ook kunt vragen welke olie(viscositeit) men gebruikt bij het bijvullen. Misschien dat dát de eerder genoemde verklaring zou kunnen zijn.