Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Garantie

Zowel bij de koop van een nieuwe als een gebruikte auto fiets, motor of caravan bestaat de kans op gebreken. Het is dan prettig om een garantie te hebben om op terug te vallen. Wat houdt garantie in en in welke gevallen is deze geldig?

Wat is garantie?

Garantie is een toezegging van de verkoper dat het product bepaalde eigenschappen heeft. Als er een gebrek ontstaat of er ontbreken onderdelen, dan kun je een beroep doen op de garantie en de verkoper moet dan in principe kosteloos herstellen.

Als er garantie wordt gegeven, dan neemt de verkoper het risico van bepaalde gebreken over. Kijk in de voorwaarden welke gebreken er onder garantie vallen.

Een mondelinge toezegging over garantie van de verkoper is een bindende afspraak. Maar als de verkoper dit na de koop ontkent, heb je een probleem. Je moet bewijzen dat er garantie is afgesproken. Zet daarom altijd de gemaakte afspraken op papier. 

Algemene voorwaarden

In de algemene voorwaarden wordt meestal informatie gegeven over de volgende onderwerpen:

  • De duur van de garantie
  • Welke onderdelen vallen onder de garantie
  • Welke kosten betaalt de verkoper

Verschillende vormen garantie

Garantie is een afspraak tussen partijen. Daarom bestaan er verschillende vormen en termijnen. Veel voorkomende commerciële garanties  zijn:

Gebrek, wie moet bewijzen?

Vertoont het product een gebrek, dan moet je de verkoper de gelegenheid geven het gebrek te herstellen. Ga je zonder overleg met de verkoper naar een ander, dan worden de herstelkosten over het algemeen niet vergoed.

Het voordeel van garantie is dat je tijdens de garantieperiode bij een gebrek alleen hoeft aan te tonen wat er kapot is. Het is aan de verkoper het tegendeel te bewijzen, of dat het product stuk is gegaan door verkeerd gebruik

Meer informatie: