Fietsband oppompen, zó gefikst
Hoe hard moet een fietsband zijn?
Trap je je wezenloos, maar kom je moeilijk vooruit? Check je bandenspanning en pomp je fietsband op! Maar tot hoeveel bar en met welke fietspomp? Fietsenmaker Benn legt je in de video alles uit over fietsbanden oppompen, fietsventielen en de juiste bandenspanning.
De techniek heeft de afgelopen decennia niet stilgestaan. Banden, fietsventielen en fietspompen zijn er in alle soorten en maten. Als je hieruit een keuze wilt maken, is het handig om te weten wat voor ventiel er op je fiets zit, en welke fietspomp daarbij past.
Bandenspanning fiets
Of je banden hard genoeg zijn, dat meet je in bar. Een zachte band heeft een lage spanning, zeg 1 bar. Hard opgepompte banden hebben 2 tot wel 8 bar, dat hangt af van het type band. Dikke mountainbikebanden hoef je niet zo hard op te pompen om comfortabel te kunnen fietsen. Dunne racebandjes moeten behoorlijk hard zijn voor een snelle rit. Ook belangrijk: het gewicht van de berijder.
Bandenspanning berekenen
In dit overzicht van bandenleverancier Schwalbe kun je lezen wat de juiste bandenspanning is voor jouw gewicht en bij jouw bandbreedte, tot een maximum van 60 mm brede banden.
- De maat van een fietsband staat op de zijkant van de band. De maat wordt op verschillende manieren aangegeven. De ETRTO-maat, sinds 1 januari 2020 de standaard, geeft de breedte en de binnendiameter van de band aan. Bijvoorbeeld 37 - 635: 37 mm breed bij een diameter van 635 mm. De maat in inches geeft de omtrek van de band aan.
- Op de zijkant van de band kun je zien wat de bandenspanning minimaal en maximaal mag zijn. Dit is handig voor afwijkende banden zoals van een fatbike.
- Controle met de duim is niet erg betrouwbaar: antilekbanden zijn verstevigd en voelen daardoor harder aan. Vanaf ongeveer 2 bar voelen veel banden relatief hard aan.
Bandenspanning is óók een kwestie van persoonlijke voorkeur. Iets zachtere banden vangen hobbels beter op. Ze hebben meer grip op de ondergrond, ook als die ijzig glad is. Dunne, harde banden stuiteren over klinkers. Maar op asfalt hebben ze een lagere rolweerstand. Je trapt lichter. Bovendien: stevig opgepompte banden slijten minder snel.
Goed opgepompte banden en toch pech?
Dat kan natuurlijk gebeuren. Weet dat je altijd de hulp van Wegenwacht Fiets Service kunt inschakelen.
Fietsband met Frans ventiel
Fietsventielen
Er zijn drie soorten fietsventielen. Check of jouw pomp past op het ventiel van jouw fietsband. Soms heb je een verloopstukje nodig. De drie soorten ventielen:
- Het Hollandse ventiel, ook wel Dunlopventiel, zie je veel bij stadsfietsen. Je hoeft dit ventiel niet los te schroeven om je band op te pompen. Een klassieke voetpomp, met zo'n klemmetje aan het eind, past altijd. Is niet de band, maar het ventiel lek? Dan kun je het eenvoudig vervangen door er een nieuw binnenventiel in te draaien.
- Het presta- of Frans ventiel is lang en dun en zit meestal op sportieve fietsen. Om de band met Frans ventiel op te pompen draai je het ventiel eerst los – voorzichtig om te voorkomen dat de band helemaal leegloopt – daarna druk je de pomp erop. Gebruik je een handpompje zonder slangetje: wees extra voorzichtig! Het dunne ventiel is kwetsbaar. Wil je iets lucht uit de band laten lopen: druk licht op het opengedraaide ventiel. Is het binnenventiel lek, krom of afgebroken? Sommige Franse ventielen kun je zelf vervangen - in dat geval heeft het schroefje dat je los draait om de band op te pompen twee platte zijkanten.
- Het autoventiel, ook wel Schraderventiel, is dik en oogt een tikje lomp. Zit op sommige mountainbikebanden en op autobanden en scooters. Handig is dat je met zo’n ventiel bij een tankstation je banden kunt oppompen. Lucht eruit laten? Druk het palletje in dat in de opening zit. Ook dit ventiel kun je zelf vervangen door het kapotte binnenventiel te verwijderen en er een nieuw in te draaien.
Verschillende fietsventielen in je schuur? Met een setje verloopnippels kun je een gewone vloerpomp gebruiken voor elk ventiel. Je schroeft het verloopstukje op het ventiel en pompen maar.
Fietspompen
Er zijn fietspompen voor in de schuur en handzame kleintjes voor onderweg, fietspompen met drukmeter en zonder, handzame maar ook elektrische fietspompen. Wat altijd belangrijk is: past de kop van de pomp op het ventiel van je fiets?
- De gewone vloerpomp, vaak zwart met rode slang, is de bekendste pomp in Nederland. Geschikt voor het Hollandse ventiel en (met verloopstukjes) ook te gebruiken voor de andere ventielen. Deze pomp heeft geen drukmeter. Iets geavanceerder is de fietspomp met drukmeter. Deze is geschikt voor verschillende typen ventielen.
- Er zijn ook vloerpompen die je met de voet bedient.
- Met een compressor heb je helemaal geen spierkracht nodig.
- Racefietsbanden oppompen tot 8 bar stelt hoge eisen aan de fietspomp. Niet alle fietspompen zijn daarvoor geschikt.
- Het handige zakformaat van minipompjes is meteen ook een nadeel: per ‘slag’ pomp je maar weinig lucht in je band. De ene pomp doet dat beter dan de andere, maar pompen kan behoorlijk vermoeiend zijn. Pompjes met een slangetje zijn veiliger voor je ventiel. De meeste pompjes zijn geschikt voor verschillende ventielen. Oefen thuis een keer: als je lek rijdt, is dat al vervelend genoeg.
- CO2-pompjes vullen je band in enkele seconden met lucht, met behulp van CO2-patronen. Zonder noemenswaardige spierkracht. Neem wel voldoende patronen mee.
Lucht gaat niet zomaar in lucht op. Wellicht heb je een lekke band en moet je de band plakken. Vergeet dus je bandenplaksetje niet. Of bel de Wegenwacht.