Distributieriem eerder vervangen dan volgens onderhoudsboekje
Het komt weleens voor dat een distributieriem kapot gaat terwijl hij volgens het onderhoudsboekje nog jaren mee zou moeten gaan. De reparatie kost veel geld. Wie gaat dat betalen?
Het vervangen van een distributieriem valt onder onderhoud. Ook als u nog garantie heeft. Kosten voor onderhoud zijn onder normale omstandigheden voor de eigenaar. Er is een onderhoudsschema dat aangeeft wanneer de distributieriem vervangen moet worden. Wordt hier bijvoorbeeld aangegeven dat de distributieriem elke 100.000 km of 5 jaar vervangen moet worden, dan is dat waar je rekening mee moet houden. Het is meteen ook een richtlijn voor de levensduur die je van de riem mag verwachten. Bij normale omstandigheden mag je in dit geval ook verwachten dat de distributieriem deze 100.000 km of 5 jaar ook haalt.
Het komt echter voor dat een distributieriem eerder vervangen moet worden, of zelfs stuk gaat met schade als gevolg. In dat geval zijn er mogelijkheden om de kosten en schade te verhalen.
Mogelijkheden op grond van de wet
Op grond van de wet mag je als consument redelijke verwachtingen hebben van wat je hebt gekocht, in dit geval van de distributieriem. Om met succes een beroep op non-conformiteit te kunnen doen zijn er wel een aantal zaken van belang.
Onderzoek bij aankoop
Als koper moet je onderzoeken wat je koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of constateren zijn dan is het geen verborgen gebrek. Kun je bij een proefrit al merken dat er iets mis is, dan kan dat van invloed zijn op je mogelijkheden.
Aanwezig bij levering
Om een beroep op non-conformiteit te kunnen doen, moet het gebrek bij levering al aanwezig zijn geweest. Ontdek je het gebrek binnen 12 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. De verkoper moet dan aantonen dat het gebrek bijvoorbeeld door eigen gebruik of verkeerd gebruik kan zijn ontstaan. Ontdek je het gebrek later? Dan moet je in ieder geval aannemelijk maken dat de auto normaal is gebruikt en goed is onderhouden.
Wat is de oorzaak
Het komt ook voor dat de distributieriem stuk gaat als gevolg van een gebrek aan een ander onderdeel. In dat geval kan je positie er anders uit zien. Is de oorzaak niet duidelijk? Overweeg dan verder onderzoek. De kosten hiervan zijn in eerste instantie voor jezelf, maar deze kun je verhalen als blijkt dat de riem wel degelijk zelf is stuk gegaan.
Wie spreek je aan
De verkoper is je aanspreekpunt. De verkoper heeft je de auto geleverd en is verantwoordelijk voor het leveren van een goed product. Neem daarom altijd contact op met de verkoper voor je de auto laat repareren. Geef je de verkoper niet de kans om het probleem op te lossen, dan verspil je je rechten.
Is de distributieriem na de koop door een ander vervangen? Dan is dit je aanspreekpunt aangezien in dat geval deze garage de distributieriem heeft geleverd.
Waar heb je recht op?
Als aannemelijk is dat de riem door een eigen gebrek te vroeg moet worden vervangen dan heb je recht op:
- Kosten vervanging van de distributieriem. Een bijdrage in de kosten kan redelijk zijn, dus niet de totale kosten. Hoe hoog deze bijdrage is hangt weer af van hoeveel eerder u nu de riem moet vervangen. De kosten voor de distributieriem zelf kunnen ook voor eigen rekening komen. Deze kosten had je namelijk bij normaal onderhoud ook gehad.
- Eventuele gevolgschade, bijvoorbeeld motorschade.
Komt de verkoper je niet tegemoet? Dan kun je juridische stappen overwegen. Is de verkoper aangesloten bij de BOVAG, dan kun je naar de Geschillencommissie Voertuigen. Hou voor eventueel onderzoek de vervangen onderdelen achter de hand.
Lees voor meer informatie: klachten na aankoop