Vervroeging vervangen distributieriem Peugeot 308 SW 1,2 thp
Vraag gesteld door op 13 maart 2021
In april 2015 kocht ik de Peugeot 308 SW 1,2 THP PureTech-benzinemotor, hier heb ik tot op heden naar volle tevredenheid in gereden.
Op 7 december 2020 ontving ik een brief van Peugeot inzake Kwaliteitsverbeteringsactie JZR, betreffende controle van het remsysteem en de distributieriem. Deze controle is inmiddels gedaan.
In de betreffende brief wordt vermeld dat Peugeot nu adviseert de distributieriem elke 100.000 km of elke 6 jaar te vervangen, al naar gelang wat het eerst wordt bereikt.
Dat verraste mij, omdat ik uitging van vervanging bij 175.000 km of 10 jaar. Dat betekent een hoge kostenpost op een veel vroeger moment dan gepland.
Kan dit zomaar, waar kan ik de kosten verhalen, is dit een productie/ontwerp fout die vergoed zou moeten worden door Peugeot.
Antwoord van Michiel
ANWB ExpertIn april 2015 heeft u een Peugeot 308 SW 1.2 THP PureTech-motor gekocht. Onlangs heeft u van Peugeot Nederland (PSA-groep) vernomen, dat de vervangstermijn van de distributieriem is gewijzigd. De riem dient nu om de 6 jaar of 100.000 km te worden vervangen in plaats van voorheen 10 jaar of 175.000 km. Door deze wijziging heeft u te maken met hogere onderhoudskosten. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.
Hogere onderhoudskosten
Bij aanschaf van uw auto mocht u erop vertrouwen, dat de distributieriem conform fabrieksvoorschriften bij 175.000 km of 10 jaar vervangen diende te worden. Nu Peugeot (PSA) de vervangingstermijn van de distributieriem heeft gewijzigd nar 100.000 km of 6 jaar, maakt dat u als consument wordt opgezadeld met hogere onderhoudskosten.
Compensatie verkoper
Ik raad u aan in gesprek te gaan met uw verkoper (Peugeot dealer) ten aanzien van de verdeling van de vervangingskosten distributieriem.
Stel dat u normaliter uw nieuw aangeschafte Peugeot om de zeven jaar inruilt, dan wordt u nu met onderhoudskosten van € 853,- geconfronteerd, welke u anders nooit gemaakt zou hoeven hebben. In dit geval zou het redelijk zijn, dar de vervangingskosten volledig voor rekening van de verkoper zou komen, waarbij de verkoper op zijn beurt de kosten reclameert bij Peugeot Neerland (PSA).
In alle andere situaties zou het niet meer dan redelijk zijn, indien de verkoper circa 40% van de vervangingskosten voor zijn rekening neemt, uitgaande van wijziging vervangingstermijn distributieriem van 10 jaar naar 6 jaar door Peugeot (PSA).
Geschillen
Mocht uw verkoper (Peugeot-dealer) weigeren om u tegemoet te komen in (verdeling van) de vervangingskosten, dan adviseer ik u uw eventuele rechtsbijstandverzekering in te schakelen, dan wel het geschil ter beoordeling voor te leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.
Betalen onder protest
Een procedure bij de Geschillencommissie Voertuigen neemt doorgaans circa zes maanden in beslag. Stel vervanging distributieriem zeker niet uit, maar zorg wel dat u de factuur onder protest of onder voorbehoud van alle rechten voldoet (laat dit op de factuur vermelden bij een contante – of pinbetaling of vermeld dit onder omschrijving van de betaalopdracht!
Meer informatie over klachten na aankoop leest u op onze website.
Update 21 april 2021 van Michiel
ANWB Expert
Daar er onduidelijkheid was gerezen over de (gewijzigde) vervangingsinterval distributieriem 1.2 PureTech-motor hebben wij Peugeot Nederland (PSA) verzocht hierin duidelijkheid te verschaffen.
Hieronder treft u de reactie van Peugeot NL (PSA) aan:
“Het vervangingsinterval van de 1.2 PureTech motoren met 110 en 130 pk van de specifieke serie is niet teruggebracht. Het interval voor deze specifieke serie is altijd 10 jaar / 175.000 km geweest. De verwarring is wellicht ontstaan doordat er op basis van het gebruik van de auto mogelijk verzwaard onderhoud nodig is om de auto in optimale conditie te houden. Enkel in dit geval wordt een klant gevraagd om over te stappen naar verzwaard onderhoud en hiervoor te tekenen.”
Non-conformiteit
Mocht de distributieriem (bij normaal gebruik & voorgeschreven onderhoud) onverhoopt vroegtijdig breken, dan kunt u – indien sprake is van een consumentenkoop – vaak met succes een beroep doen op non-conformiteit aan het adres van uw verkoper.
Mocht u voorts nog aanvullende vragen hebben, dan zijn wij u als ANWB Experts uiteraard graag van dienst.
Deel deze pagina