Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Auto met pure Tech motor vertoont gebreken

Vraag gesteld door R. Beukers op 27 november 2022

De 3 cilinder 1.2 Pure Tech benzine motor in de Opel Crossland heeft mbetrouwbaarheidsproblemen. Op internet zijn er veel klachten over deze motor te vinden.
De auto heeft 72.655km gereden en is 5 jaar. Mijn auto gaf de melding oliedruk storing. Na uitlezen van de computer bij de garage geven zij aan dat waarschijnlijk de distributieriem de oorzaak is. Het is hen bekend dat er deeltjes van de riem oplossen in de olie. Deze deeltjes verstoppen de oliepomp, vandaar het oliedruk probleem. De riem is vervangen door de garage. Ook de rollen en pakkingen. De motor is ook gespoeld. 7 liter olie. De factuur is €600,- Opel doet als coulance alleen de distributieriem, excl. aanbouwdelen en vloeistoffen. Een distributie riem kost €20 tot €30,- Deze coulance vindt ik te laag. De oorzaak van het probleem zit in de motor, de riem moet een jaar eerder worden vervangen en er zijn hogere kosten door het spoelen met olie, extra filter en pakkingen. Wat kan ik hier tegen doen? Is het terecht om hier bezwaar tegen te maken?nWat zou een goede coulance regeling zijn?

Merk: Opel
Type: Crossland X Innovation Turbo 1.2
Bouwjaar: 2017
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 110

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een Opel met een 1,2 Pure Tech motor. Nu is de oliepomp vervangen. De oorzaak ligt in de distributieriem. Deeltjes van deze riem zijn opgelost in de olie en hebben de oliepomp verstopt. De reparatie heeft u 600 euro gekost. De dealer heeft de kosten van de distributieriem vergoed. De rest van de kosten heeft u zelf moeten betalen.

Het is bekend dat de 1,2 pure Tech motor problemen geeft. De fabrikant geeft aan dat de distributieriem bij 175000 of 10 jaar vervangen moet worden. Nu wordt echter gecommuniceerd dat de riem bij 100000 of 6 jaar (wel na controle door de dealer) vervangen moet worden. Wat zijn hierbij uw rechten?

De wet

Als consument mag u volgens de wet redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer:

  • bouwjaar en kilometerstand, onderhoud en gebruik, was het gebrek aanwezig bij de levering?

Is er sprake van non-conformiteit?

Er is sprake van non-conformiteit als u dit gebrek niet hoefde te verwachten. In uw geval mocht u verwachten dat de riem 175000 jaar of 10 jaar zonder problemen mee mocht gaan. Nu is bij 70000 km de riem vervangen en er is sprake van gevolgschade, namelijk de oliepomp.
De volgende vraag is dan of de distributieriem vanaf de levering al non-conform is, of dat dat het gebrek later is ontstaan, bijvoorbeeld door de wijze van gebruik, of een andere oorzaak.

Aanwezig bij levering?

Om een beroep op non-conformiteit te kunnen doen, moet het gebrek bij levering al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop (bij aankoop vanaf 27 april is dat 12 maanden), dan wordt aangenomen dat dit het geval is. De verkoper moet dan aantonen dat het gebrek bijvoorbeeld door eigen gebruik of verkeerd gebruik kan zijn ontstaan.
Ontdekt u het gebrek later? Dan moet u in ieder geval aannemelijk maken dat de auto normaal is gebruikt en goed is onderhouden. Gezien het aantal vergelijkbare klachten kan er aangenomen worden dat het probleem in de constructie zelf zit en vanaf de levering aanwezig was.

Wie spreekt u aan?

De verkoper is in dit geval de partij die u kunt aanspreken. De verkoper heeft u de auto geleverd en is verantwoordelijk voor het leveren van een goed product. Het is dus zaak om de verkoper zo snel mogelijk hierin te betrekken. Als u laat repareren zonder de verkoper de kans te geven hiernaar te kijken en een oplossing te bieden, verliest u uw rechten.

Uw mogelijkheden

Uw auto is 5 jaar oud en heeft 72000 km gereden. Daarbij hoeft u  dit gebrek niet te verwachten.
Het is redelijk dat de verkoper u fors tegemoet komt in de kosten van het vervangen van de distributieriem. De gevolgschade dient volledig voor rekening van de verkoper te komen. Komt de verkoper u niet tegemoet, dan kunt u juridische stappen ondernemen.

Voor meer informatie over uw rechten verwijs ik u graag naar onze website: Klachten na aankoop - ANWB en deze ANWB Expert vraag.