Fietsversnelling afstellen
Help, mijn fiets schakelt niet goed meer!
Vroeg of laat krijgt elke fietser ermee te maken: je fiets schakelt niet meer soepel of de versnelling verspringt vanzelf, zonder dat je de schakelaar gebruikt. Ook vervelend: je hoort ineens een ratelend geluid. In al deze gevallen ligt het probleem bij het versnellingssysteem. Het is mogelijk slecht afgesteld, versleten, of er is sprake van een technisch defect. Wat nu?
Allereerst: heb je je fietsketting gecheckt?
- Controleer en onderhoud je fietsketting.
- Maak je tandwielen schoon en controleer deze.
Zijn die in orde, maar schakelt je fiets nog steeds niet goed? Ga dan over tot het afstellen van je derailleur of naafversnelling.
Stap voor stap je fietsversnelling afstellen
1. Slappe versnellingskabel
Door intensief gebruik kan de versnellingskabel (die verbindt de stuurschakelaar met de derailleur of versnellingsnaaf) wat opgerekt zijn, waardoor hij niet meer zo nauwkeurig functioneert. Je moet de kabel dan strakker aanspannen. Een klusje dat je zelf kunt doen. De meeste schakelsystemen hebben een eenvoudige afstelmogelijkheid waarmee je de kabel iets strakker (of iets losser) kunt zetten. Je vindt deze vaak achterop de hendel van de schakelversteller.
2. Afstellen van de versnellingsnaaf
Eerste stap: pak het instructieboekje van je fiets erbij! Bij een versnellingsnaaf geeft de stand van het kettinkje in de naaf (die herken je aan streepjes of een merktekentje) de juiste afstelling aan. Doorgaans moet dan eerst één van de versnellingen worden ingeschakeld. En daarvoor heb je dus de instructiepapieren nodig, want daarin staat welke versnelling je moet gebruiken, waar je de streepjes of het merkteken kunt vinden en wat de juiste stand dan is.
3. Afstellen Shimano Nexus 7 en 8 versnellingsnaaf
Veruit de meeste fietsen met naafversnelling zijn uitgerust met een Shimano Nexus 7 of 8. Is dat bij jouw fiets ook zo…
- …zet de versnellingshendel dan in de vierde versnelling.
- Ga nu achter de fiets staan en druk de kettingkast iets naar binnen of verwijder het kapje. Er worden nu twee gele merktekens op de schakelunit zichtbaar. Staan deze niet in een rechte lijn dan kun je ze afstellen door de stelschroef op de versnellingshendel te gebruiken. Lijkt ingewikkelder dan het is.
4. Derailleur afstellen
Bij een derailleurversnelling kan de fietsketting over een ‘stapeltje’ tandwielen bewegen, zowel bij de achteras van de fiets als bij de trappers. Voor die beweging zorgen de derailleurs. De achterderailleur moet natuurlijk zo zijn afgesteld dat de ketting er niet afloopt bij het schakelen naar het grootste en naar het kleinste tandwiel en vice versa. Volg onderstaande stappen en je zult zien dat de derailleur afstellen een eenvoudig klusje is.
Achterderailleur afstellen
- Met de twee stelschroeven op de derailleur stel je de begrenzing in. Dat doe je het gemakkelijkst door de fiets op te hangen. Draai de trappers rond en schakel naar het kleinste tandwiel achter (de ketting ligt nu op het buitenste tandwieltje).
- De ketting-geleidewieltjes van de achterderailleur moeten nu exact in lijn liggen met het grootste tandwiel. Met behulp van de binnenste stelschroef (soms aangeduid met L) kan de derailleur in de juiste positie worden afgesteld.
- Nu schakel je de ketting naar het grootste tandwiel achter (de ketting ligt nu op het binnenste tandwiel) De ketting-geleidewieltjes van de achterderailleur moeten nu exact in lijn liggen met het kleinste tandwiel achter. Met behulp van de buitenste stelschroef (soms aangeduid met H) stel je de derailleur af in de juiste positie.
- Tenslotte schakel je de ketting vóór op het grote, buitenste tandwiel. Achter zet je de ketting in het midden, op de 4e of 5e versnelling. De ketting mag bij het ronddraaien niet ratelen. Door de kabelversteller aan de achterderailleur telkens een kwartslag te draaien, kan de juiste stand worden ingesteld waarbij de ketting precies in het midden ligt en zonder ratelen over het tandwiel draait.
Voorderailleur afstellen
- De voorderailleur afstellen doe je als hij ingeschakeld is op het middenblad. Zet hem daarvoor in stand 2.
- Schakel dan de achterste versnelling zodanig dat hij op het middelste tandkransje komt te liggen. Verdraai nu de kabelversteller aan de linkerstuurschakelaar, net zo lang tot de ketting exact midden in de ‘schakelkooi’ loopt.
- Probeer daarna de versnelling nog uit door naar het kleine tandwiel en het grootste tandwiel te schakelen. De ketting mag dan niet tegen de kooi aanlopen, anders moet je de juiste stand vinden met de kabelverstelling.
Wanneer naar de fietsenmaker?
Ga je op de trappers staan om harder te fietsen en schiet de ketting door? Dan moet er een tandwiel worden vervangen. En dat niet alleen, ook een nieuwe fietsketting is nodig. Voor beide reparaties heb je speciaal gereedschap nodig. Deze klus kun je dan ook beter uitbesteden aan een fietsspecialist.
Krijg je onderweg pech met je fiets? Met Wegenwacht Fiets is de beste pechhulp altijd dichtbij.
Deel deze pagina