Wat is mijn elektrische fiets waard?
Er worden steeds meer nieuwe e-bikes verkocht en dat betekent dat er steeds meer tweedehands elektrische fietsen op de markt verschijnen. Voor velen is het een goed alternatief voor de dure en soms moeilijk leverbare nieuwe modellen. Wat kun je vragen voor je e-bike?
Als je van plan bent om je e-bike te verkopen, bijvoorbeeld omdat je een nieuwe gaat aanschaffen, is er één prangende vraag: wat is mijn e-bike nog waard?
Eenvoudige vraag, geen makkelijk antwoord
Er spelen veel aspecten mee die we hier voor je uitlichten. Je kunt altijd nog even een expert mee laten kijken. En of je je elektrische fiets verkoopt of inruilt, via bijvoorbeeld een advertentie in de supermarkt of op Marktplaats, het blijft een kwestie van vraag en aanbod.
Prijsbepaling
De prijs wordt met name bepaald door de status van de fiets in het algemeen en de accu in het bijzonder. In een oogopslag is vaak al te zien of er netjes met een fiets is omgesprongen: weinig of geen lakschade, geen al te duidelijke gebruikssporen of slijtage aan onderdelen. Goede kans dat ook de accu dan nog goed is.
Hoeveel kilometer heeft de fiets gereden?
Dat is te zien op de kilometerteller. Hoe meer kilometers ermee gereden is, hoe groter de kans op slijtage van de tandwielen, ketting en assen. Een fiets die tussen de 3000 en 7000 kilometer heeft gereden, is op zich nog redelijk goed. Heeft de fiets meer dan 10.000 kilometer gereden, dan weet een koper dat de kans aanwezig is dat er op korte termijn grote uitgaven aankomen. Dit zal invloed hebben op de vraagprijs. Mocht er tijdens het onderhoud van de fiets al materiaal vervangen zijn, dan is het goed daarvan de bonnen te overleggen.
Wat is de staat van de accu?
Hoeveel is de accu gebruikt, is-ie al eens gevallen, of is er waterschade? Die vragen wil een potentiële koper van je tweedehands e-bike beantwoord zien. Van de buitenkant van een accu is meestal niet veel af te zien en niet iedereen zal blind af durven gaan op de verhalen van de verkoper. Daarom is het voor beiden goed om de accu bij een fietsenwinkel te laten testen. Met een zogeheten Battery Tester lichten ze de accu in ongeveer anderhalf uur door.
Met een accu die na twee, drie jaar gebruik nog 70 à 80 procent van de originele capaciteit heeft, haal je niet meer het aantal kilometers als voorheen. Je kunt er echter voor bijvoorbeeld ritjes in de regio goed mee uit de voeten. Daarbij is het voor de koper van belang om te weten of de accu 300, 400, 500, 600 wattuur was. Dit bepaalt mede de prijs. Hoe meer wattuur, hoe groter de actieradius.
Een eenvoudig rekensommetje gaat uit van pakweg 10 kilometer per 100 Wh. Heb je een accu van 400 Wh met een capaciteit van 80 procent, dan kun je er na het opladen bij benadering nog 32 kilometer (80 procent van 40 kilometer) mee fietsen.
Zo weet je of je accu aan vervanging toe is
Rekenvoorbeeld: waarde elektrische fiets berekenen
Dat is lastig. Aangezien er nog weinig gegevens zijn over de verkoop van tweedehands e-bikes (en de prijs die daarvoor betaald is) bestaat er nog geen rekenmodel om de waarde te bepalen. Op termijn zullen dusdanig veel fietsen te koop staan, dat het eenvoudiger wordt om richtprijzen te noemen.
Vanzelfsprekend verliest een fiets in zijn eerste jaar direct een flink deel van zijn waarde. Een tweedehands fiets van nog geen jaar oud is per definitie al 30 procent minder waard. In de jaren daarop verliest een fiets telkens wat meer van zijn waarde. Voorheen rekende men met nog eens 20 procent per jaar, maar nu liggen de verkoopprijzen van tweedehands elektrische fietsen duidelijk hoger. In de regel is een e-bike die bij aanschaf € 2.500 kostte, na drie jaar nog € 1.000 tot € 1.200 waard (bij benadering). Daarbij gaan we er wel van uit dat de accu nog goed is.
Is er in vier, vijf jaar tijd pakweg 20.000 kilometer met een accu gereden, en is deze dus vaak opgeladen, dan is de capaciteit ervan – ook als-ie van een goed merk is – vaak flink teruggelopen. Dan moeten zowel verkoper als koper er eigenlijk van uitgaan dat de batterij zal moeten worden vervangen. Dat is een kostenpost van vaak € 500 euro, of meer.
Op een oude elektrische fiets ...
Wie op zoek is naar een goede e-bike zal modellen uit 2016 of eerder sowieso snel terzijde schuiven. De elektrische fiets is de laatste jaren flink in kwaliteit verbeterd, oudere modellen zijn technisch gedateerd en hebben met name een beperkte actieradius. Een fiets van het begin van het vorige decennium, met ruim meer dan 20.000 kilometer op de teller, heeft feitelijk geen grote waarde meer. Dan is het letterlijk ‘wat de gek ervoor geeft’. Wie op zo’n fiets een nieuw stel tandwielen monteert en deze van een nieuwe accu voorziet, kan alsnog een redelijke prijs krijgen. De vraag is of je daar tijd en geld in moet investeren; het risico bestaat dat er geen interesse voor je fiets is.
Alleen als de prijs voor een tweedehands e-bike zo laag ligt dat de koper het een aanvaardbaar risico vindt om een fiets met mogelijk versleten accu te kopen – zodat de aanschaf van een nieuwe, vervangende accu ook nog binnen het budget valt – zal de koop zonder al te veel vragen kunnen worden gesloten.
Elektrische fiets inruilen of zelf verkopen?
De inruilwaarde van je elektrische fiets is vanzelfsprekend lager als je je (tweedehands) e-bike inruilt bij de dealer. Misschien wil deze, om je als klant te behouden of binnen te halen, een aantrekkelijke bonus geven, maar de winkelier zal uiteindelijk – hij is zijn zaak niet uit filantropie begonnen – ook wat moeten verdienen. Het voordeel van je e-bike inruilen, is dat je na ontvangst van je nieuwe fiets in één keer van alle rompslomp af bent. Dat kan je zomaar die tientallen (of misschien wel honderden) euro’s die je misloopt, waard zijn.
Extra tips voor je oude elektrische fiets.
Deel deze pagina