Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Tips boeken van een reis

Check bij wie je boekt

Bij wie je boekt en wat voor soort reis je boekt is van belang voor je rechten als reiziger. Kijk dus vooraf wie verantwoordelijk is als er iets niet gaat zoals is afgesproken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verschil tussen het boeken van een accommodatie bij een bookingssite, de aanbieder zelf of via een reisorganisatie. Niet alleen de prijs, maar ook wat je ervoor krijgt en de voorwaarden zijn afhankelijk van het soort organisatie bij wie je boekt. 

Check (online) de omgeving van je bestemming

Lees (online) reviews en kijk online naar de locatie van je accommodatie. Verken de omgeving en bijvoorbeeld de afstand naar het strand via Google Maps. Zo voorkom je vervelende verrassingen na aankomst op je bestemming. 

Lees voor je boekt de voorwaarden die gelden

Soms gelden meerdere voorwaarden, zoals bij annulering. Check dit voor je boekt. Aanbieders die zijn aangesloten bij een branchevereniging hanteren doorgaans redelijke voorwaarden. Kijk ook of een aanbieder een consument vriendelijke geschillenregeling heeft. Als je onverhoopt een geschil krijgt is het fijn als ook dat goed geregeld is. 

Annuleren van je reis

Eenmaal geboekt, mondeling of schriftelijk, dan zit je eraan vast. Annuleren kan altijd, maar je blijft in principe de (volledige) reissom verschuldigd. Met uitzondering van de belastingen en kosten die onlosmakelijk met een feitelijk verblijf zijn verbonden, zoals schoonmaakkosten en beddengoed; deze moet de ondernemer aan je terug betalen na een annulering. Soms kun je annuleringskosten verhalen op de annuleringsverzekering. 

Komt de aanbieder de overeenkomst niet (goed) na, dan kun je wel van de overeenkomst af. Bijvoorbeeld bij een grote inhoudelijke wijziging van je reis. Als deze zo wezenlijk anders is dan gepland, dan hoef je dat niet te accepteren en kun je dus kosteloos van de reis af.

Annuleer zo snel mogelijk als je zeker weet dat je niet op reis kunt. De annuleringskosten lopen meestal op als de vertrekdatum dichterbij komt. Annuleer de overeenkomst altijd schriftelijk.

Print wat je boekt

Print het reisaanbod en alle belangrijke informatie op het moment van je boeking. Hiermee kun je bewijzen wat voor soort reis je hebt geboekt en wat er bij boeking is afgesproken. Het blijkt in de praktijk (helaas) voor te komen dat het achteraf lastig is om aan te tonen dat wat wordt geleverd afwijkt van wat je hebt afgesproken. 

Zorg op tijd voor de juiste reisdocumenten

Soms moet een paspoort bijvoorbeeld nog een tijd geldig zijn bij vertrek uit het land. Ook kan het aanvragen van een paspoort soms langer duren. Check dit tijdig.

Verdiep je in de regels ter plaatse

Elk land heeft weer andere regels. Dat kunnen bijvoorbeeld specifieke inreisregels zijn (met de auto of het vliegtuig), maar ook kunnen er andere verkeersregels of tol-, en milieuregels gelden. Voorkom eventuele boetes of problemen bij de douane, en verdiep je in de regels ter plaatse. U kunt hiervoor gebruik maken van onze Landeninformatie.

Check je reis/annuleringsverzekering

Een reis- of annuleringsverzekering biedt dekking voor veel zaken waar je tijdens je vakantie mee te maken kan hebben, zoals diefstal of schade aan de accommodatie. De dekking en voorwaarden bepalen waar je recht op hebt.  Lees deze goed door.

Meld klachten op tijd

Meld dingen die niet goed gaan. Zo kan er gekeken worden naar een oplossing. Is die er niet? Kijk dan in de reisvoorwaarden wat je verdere mogelijkheden zijn. Zorg dat je op de juiste manier je klacht meldt en doe dit ook schriftelijk. Ga niet naar huis zonder de kans te hebben gegeven om het probleem op te lossen.

Rechtsbijstand

Mocht er iets niet goed gaan tijdens de vakantie en je klacht wordt niet opgelost, dan kan rechtsbijstand van pas komen. Dit kan bijvoorbeeld gedekt zijn door je reisverzekering of creditcard. Kijk hiervoor in de polisvoorwaarden.