Veilig legitimeren met je CKE-kaart
ANWB Kampeerkaart CKE is je vervangend legitimatiebewijs op alle accepterende campings die deel uitmaken van het Camping Key Europe netwerk. Inchecken gaat voortaan snel en gemakkelijk via de QR-code op de kampeerkaart. En misschien wel het belangrijkste voordeel: je kunt je paspoort op zak houden! In een aantal landen ben je wel verplicht je paspoort te tonen, maar je hoeft het document niet meer af te geven bij de receptie.
Veilig legitimeren met je CKE-kaart
CKE wordt op duizenden campings in Europa als vervangend legitimatiebewijs geaccepteerd. In een aantal landen, waaronder Italië, Spanje en Kroatië, kan de campinghouder je alsnog naar een aanvullende legitimatie vragen. Dit is verplicht door de (plaatselijke) overheden. De ANWB Kampeerkaart CKE is geen wettig legitimatiebewijs. Zorg dat je je paspoort of ID-kaart altijd bij je draagt en maak thuis een kopie.
Jouw gegevens beschermd door QR-code
Binnenkort wordt de magneetstrip op de CKE-kaart vervangen door een QR-code. Als deze door de campingmedewerker wordt gescand, krijg jij een verificatiecode per SMS die zij in moeten vullen om toegang tot je gegevens te verkrijgen. Om je CKE-kaart als vervangend legitimatiebewijs te kunnen gebruiken, moet je dus de verificatiecode per SMS kunnen ontvangen.
Controleer je gegevens op de kaart
Om jouw CKE-kaart te gebruiken om je te legitimeren tijdens het inchecken op de camping, dient de volgende informatie in je MijnANWB-account te staan:
- Voornamen + Achternaam (zoals in je paspoort/ID-kaart)
- Straatnaam + Huisnummer
- Postcode + Woonplaats
- Telefoonnummer
- Geboortedatum + Geboorteplaats
- Nummer paspoort/ID-kaart
- Nationaliteit
Controleren of alles klopt en compleet is, kun je eenvoudig zelf via anwb.nl/mijn-anwb. Eventuele wijzigingen of aanvullingen doe je online in Mijn ANWB, geef het door bij een ANWB-winkel in de buurt of meld het telefonisch aan ons Leden Service Center (088 – 269 22 22).
Wijzigingen worden vrijwel direct verwerkt, dus mocht je last minute nog iets aanpassen voordat je incheckt bij de camping, zou dit geen probleem moeten zijn. Na 5 minuten zouden alle wijzigingen doorgevoerd moeten zijn en kan de campingmedewerker je QR-code scannen.
Kaart kwijt of gestolen?
Wanneer je een naar aanleding van verlies of diefstal een nieuwe kaart wilt ontvangen, kun je hiervoor contact opnemen met het Leden Service Center: 088 269 2222. Houd dan rekening met een levertijd van 8 werkdagen vanaf het moment dat je de duplicaatkaart hebt aangevraagd.
Binnenkort op vakantie?
Als je binnen 8 werkdagen nadat je de ANWB Kampeerkaart CKE hebt aangevraagd op vakantie gaat, kun je toch al de voordelen van de CKE-kaart genieten, zolang die niet gebonden zijn aan de fysieke kaart. Vanaf het moment dat je aanvraag is bevestigd, kun je jouw kaartnummer terugvinden in Mijn ANWB. Bovendien kun je contact opnemen met ons Leden Service Center indien je aan de campinghouder in diens eigen taal een bevestiging van jouw geldige abonnement wenst te overhandigen.
Paspoort afgeven of niet?
De ANWB heeft de afgelopen maanden veel vragen gekregen over het wel of niet afgeven of laten kopiëren van paspoorten op vakantiebestemmingen. De Rijksoverheid adviseert paspoorten niet af te geven of te laten kopiëren door hotels, accommodatieverschaffers en campings. Accommodatieverschaffers mogen je paspoort wel inzien en het nummer noteren, maar geef je paspoort niet af. Lees meer.
Deel deze pagina