Trekauto: feiten en fabels
Kunnen kleine motoren, elektrisch en hybride de caravan trekken?
Allerlei soorten vormen van hybride auto’s, elektrische auto’s en auto’s met kleine benzinemotoren: de ontwikkelingen in de autotechniek gaan de laatste jaren snel en dat heeft gevolgen voor de keuze van de juiste caravantrekker. Een factcheck op een aantal stellingen die we vaak horen of lezen.
Stelling:
Auto’s met een kleine turbobenzinemotor zijn bedoeld om brandstof te sparen. Ze zijn daarom niet geschikt om een caravan te trekken. Zodra er hard gewerkt moet worden, gaan ze kapot.
Fabel
De meeste brandstofbesparing bereik je door toepassing van wat natuurkunde. Bij een motor gaat namelijk veel energie verloren door interne wrijving. Als je een cilinder wegneemt van de traditionele viercilinder en/of de motorinhoud verkleint, verminder je de weerstand in de motor aanzienlijk. Naast brandstofbespring komt de motor ook sneller op toeren. Dat is gunstig, want een turbo – die op moderne brandstofmotoren gemeengoed is – doet zijn werk pas optimaal boven de 1600 toeren. De techniek werkt feilloos, het vraagt wel om een aangepaste rijstijl.
Trek je een caravan, houd dan bij kruissnelheid (zeg 90 km/u) een toerental tussen 2000 en 2500 rpm aan. Op die manier koelen de bewegende delen – en met name de gloeiendhete turbo – goed en is de ‘ademhaling’ van de motor optimaal.
Moet de motor extra hard werken, op een helling of bij het invoegen op een snelweg, wees dan niet bang om in een lage versnelling te (blijven) rijden. De Wegenwacht ziet dat problemen met trekauto’s met een kleine turbobenzine motor meestal zijn te herleiden tot het rijgedrag, zoals rijden in een te hoge versnelling.
Stelling:
Bij het kiezen van een caravantrekker is vermogen minder belangrijk dan koppel.
Feit
Het koppel − aangeduid in Nm (newtonmeter) − geeft de daadwerkelijke kracht van de motor aan. Het vermogen − aangegeven in kW (kilowatt) of pk (paardenkracht) – geeft aan hoe de motor deze kracht omzet in beweging.
We maken het concreet met een voorbeeld van twee atleten. De ene is gewichtheffer en kan een massa van 100 kilo tillen, maar daarmee is een rondje hardlopen uitgesloten. Hij heeft een hoog koppel, maar een laag vermogen. Bij de ander, een hardloper, is het andersom. Die zet zijn kracht om in snelheid, maar heeft moeite 100 kilo te tillen. Hij heeft een laag koppel maar een hoog vermogen. Om een zware combinatie van zijn plek te krijgen is koppel dus belangrijker dan vermogen. Maar omdat we niet steeds vooraan in de file willen rijden, telt het vermogen wel degelijk mee.
Stelling:
Vierwielaandrijving maakt elke trekauto beter.
Feit én fabel
Mede vanwege elektronische hulpmiddelen zoals ESP (electronic stability program) is onder standaardrijomstandigheden een vierwielaangedreven auto niet per se in het voordeel. Onder gladde omstandigheden, zoals bijvoorbeeld een nat campingveld, is de extra grip zeker gunstig.
Stelling:
Het 75 procentadvies van de ANWB is bij moderne auto’s allang achterhaald.
Fabel
Veiligheidsvoorzieningen op auto’s hebben de kritische grens waarop de caravan de baas is over de auto weliswaar verhoogd, maar de natuurwetten kun je er niet mee uitschakelen. Het hoge zwaartepunt en de flinke lengte van een caravan vergroten de krachten die tijdens het rijden op een combinatie werken zo sterk, dat de trekauto stevig in zijn schoenen moet staan om de caravan bij noodsituaties (noodstop, slingeren enzovoort) in het gareel te houden. De 75 procentregel (het gewicht van de beladen caravan mag niet meer zijn dan 75 procent van het gewicht van de beladen auto) wordt al jaren gebruikt bij de ANWB. De praktijk van de maandelijkse rij-impressies in KampeerKampioen leert dat het advies nog altijd actueel is.
Stelling:
Met een elektrische auto kun je geen caravan trekken.
Fabel
Een auto met elektrische aandrijving is technisch gezien een uitstekende trekauto. De hoge eigen massa en het immense koppel vanuit stilstand zijn ideale rijeigenschappen voor caravantrekkers.
Op dit moment zijn er een aantal volledig elektrische auto’s die een zware caravan kunnen trekken zoals de Audi e-Tron, Mercedes-Benz EQC, Polestar 2, Tesla Model X en de elektrische variant van de Volvo XC40. Er zijn ook steeds meer goedkopere elektrische auto’s die al wat lichtere caravans mogen trekken, zoals de VW ID.4.
De ‘maar’ is dat de actieradius met caravan of aanhanger aanmerkelijk kleiner zal worden, waardoor grote afstanden overbruggen een uitdaging wordt. We hebben het uitgeprobeerd met een Tesla Model 3 en een kleine caravan. De elektrische auto en met name de accutechniek zijn nog volop in ontwikkeling en de verwachting is dat de elektrische auto binnen een paar jaar voldoende actieradius zal hebben om een geschikte caravantrekker te worden.
Stelling:
Dieselauto’s worden onterecht afgeschilderd als ‘viespeuken’.
Feit
Een moderne dieselmotor is door hoogwaardige nabehandeling van de verbrandingsgassen zeer schoon. Toch is het aandeel dieselmotoren in de verkoopcijfers gekelderd, onder meer door fiscale ingrepen en de publieke opinie. Hoewel we de voorkeur geven aan de introductie van (semi-)elektrische auto’s, hoeven we diesels (mits modern) nog niet links te laten liggen.
Deel deze pagina