Veelgestelde vragen
Hier vind je de antwoorden op je vragen over de factuur van de ANWB, de betaalmethode en de automatische incasso.
Factuur vragen
De factuur klopt niet
Misschien is het tarief voor je lidmaatschap of abonnement veranderd. Check daarom altijd even onze huidige tarieven. Als je een lidmaatschap of abonnement hebt gewijzigd of opgezegd, krijg je binnen één week of 28 dagen voor ingangsdatum een nieuwe factuur – hierop kan het bedrag anders zijn door een andere looptijd. In Mijn ANWB vind je met één werkdag de nieuwste versie van je factuur.
Kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op via het telefoonnummer dat rechtsboven op de factuur staat.
De ANWB stuurt geen iDEAL betaallinks in e-mails. De betaallinks vind je wel in Mijn ANWB. Bij uitblijven van betaling, zal ook de betaallink in Mijn ANWB verdwijnen en zul je op een andere manier moeten betalen. Wij informeren je hier over.
In Mijn ANWB zie je vaak direct of je wijziging goed is doorgevoerd. Je krijgt dan een melding of de wijziging direct is doorgevoerd of dat we de wijziging gaan verwerken. Je ontvangt verder een bevestiging via de mail of post.
Je kunt je lidmaatschap of abonnement iedere dag opzeggen, maar er geldt altijd een opzegtermijn van één maand. In deze periode kun je nog gewoon gebruikmaken van onze dienstverlening en betaal je daar dus ook nog voor.
Het kan zijn dat de facturen elkaar hebben gekruist. In Mijn ANWB vind je met één werkdag de nieuwste versie van je factuur. Je ziet meteen of er nog een bedrag openstaat, en kunt dit direct betalen via iDEAL.
Wil je in de naam wijzigingen aanbrengen, omdat het niet correct geschreven is, dan kun je het contactformulier gebruiken in Mijn ANWB, onder 'persoonlijke gegevens' bij het onderdeel 'Mijn privacy'. Wil je persoonsgegevens wijzigen, omdat je het lidmaatschap van je partner over wil neen, dan vragen we je contact met ons op te nemen. Bel met ons Leden Service Center, dan maken we de naamswijziging in orde.
Je kunt je betalingen aan ANWB ook in een van onze winkels doen. Heb je dat gedaan, maar krijg je toch een factuur? Check dan in Mijn ANWB of er nog bedragen openstaan. Als die er niet zijn, kun je de factuur als niet verzonden beschouwen.
Je hebt je product of dienst gewijzigd. De ANWB maakt een overzicht van openstaande facturen. Vandaar dat het bedrag een optelsom is van meer bedragen. In Mijn ANWB vind je een overzicht van alle facturen en zie je ook precies per factuur wat je nog moet betalen.
Als je kortgeleden je lidmaatschap of abonnement hebt gewijzigd, krijg je daar binnen één week een bevestiging van. We sturen je daarvoor eventueel een vervolg-factuur.
Heb je opgezegd? Je kunt dagelijks opzeggen, maar er geldt altijd een opzegtermijn van één maand. In deze periode kun je nog gewoon gebruikmaken van onze dienstverlening en betaal je daar dus ook voor. In Mijn ANWB vind je met één werkdag de nieuwste versie van je factuur. Je ziet meteen of er nog een bedrag openstaat, en kunt dit direct betalen via iDEAL.
Heb je een factuur gekregen voor iets anders dan je lidmaatschap of abonnement, en klopt die niet? Neem dan contact met ons op via het telefoonnummer op de factuur.
Factuur ontvangen
Een maand voordat je nieuwe lidmaatschapsperiode ingaat zetten we je factuur klaar in Mijn ANWB. Ook sturen we je per post of mail een bericht hierover. Je hebt dan 28 dagen de tijd om te betalen. Betaal je per automatische incasso, dan incasseren we het bedrag vlak voordat je nieuwe lidmaatschapsperiode ingaat. De datum vind je op je factuur. In Mijn ANWB kun je altijd je laatste facturen voor je lidmaatschap of abonnementen inzien, downloaden en printen.
Hoe en wanneer we je factuur versturen, is afhankelijk van je voorkeuren en betaalwijze. In Mijn ANWB kun je altijd je laatste facturen voor je lidmaatschap op abonnementen inzien, downloaden en printen. Openstaande bedragen kun je bovendien gelijk betalen via de iDEAL link in Mijn ANWB.
- Betaal je met automatische incasso? Dan zetten we in Mijn ANWB je factuur ruim voor de incassodatum klaar.
- Als je handmatig betaalt, sturen we je altijd een factuur. Dit doen we minstens één maand voordat de nieuwe looptijd van je lidmaatschap of abonnement ingaat. Als we je e-mailadres hebben, krijg je de factuur in je mailbox - check voor de zekerheid ook even je spam-folder. Anders sturen we 'm via de post.
Via Mijn ANWB kun je bij ‘Persoonlijke gegevens’ onder ‘Voorkeuren & brieven’ aangeven hoe je de factuur ’t liefst ontvangt: in de mail of in de brievenbus. Als je kiest voor mail, dan heb je binnen een dag bericht, als je kiest voor post, dan kan het een week duren voordat je bericht ontvangt.
Je ontvangt soms meer facturen, omdat bijvoorbeeld de overeenkomsten van jouw producten/diensten op verschillende momenten in gaan of omdat je onlangs je producten hebt gewijzigd. In Mijn ANWB vind je een overzicht van alle facturen en zie je ook precies per factuur wat je nog moet betalen.
In Mijn ANWB vind je een overzicht van al je facturen van de afgelopen twee jaar. Hier kun je elke factuur inzien, downloaden en printen. En staat er nog een bedrag open? Dan kun je dat gelijk betalen via de iDEAL-link.
Via Mijn ANWB kun je aangeven hoe je de factuur ’t liefst ontvangt: in de mail of in de brievenbus. Heb je deze voorkeur kortgeleden aangepast? Dan is het mogelijk dat we dit niet op tijd hebben verwerkt, waardoor je de laatste factuur verkeerd hebt ontvangen. Controleer voor de zekerheid of je voorkeur goed staat ingesteld in Mijn ANWB. En geef je een nieuw e-mailadres aan ons door?
Vergeet dan niet om dat nog even te bevestigen via de link die je van ons krijgt.
Internetcriminelen worden steeds beter in websites, e-mails en facturen namaken om gegevens of geld te stelen. Deze vorm van fraude wordt phishing genoemd. Wil je zeker weten dat jouw factuur van ANWB klopt? Bekijk ‘m dan in Mijn ANWB: daar vind je alle berichten en facturen van ANWB. Of bekijk onze tips.
Betalen van je factuur
Je kunt de facturen van het ANWB Lidmaatschap, de Wegenwacht en andere producten en diensten betalen middels een automatische incasso of via iDeal. Op de factuur zie je of we het bedrag automatisch incasseren of dat je het verschuldigde bedrag aan ons moet overmaken.
Op de factuur staan de gegevens (o.a. betaalkenmerk) die je hiervoor nodig hebt. Betaal je liever niet digitaal? Je kunt ook een overschrijvingskaart gebruiken of betalen in de ANWB Winkels.
Wil je de factuur inzien of je betaalwijze aanpassen? Dat kan op de facturenpagina in Mijn ANWB. Deze aanpassing geldt pas voor een volgende factuur.
Op je factuur staat of het bedrag automatisch wordt afgeschreven, of dat je het zelf moet overmaken. In Mijn ANWB kun je onder ‘Persoonlijke gegevens’ terugvinden welke betaalwijze je gebruikt en dit aanpassen. Pas je de betaalwijze aan, dan gaat dit in per volgende factuur. Let op: betaal je per maand, dan is dit alleen met automatische incasso mogelijk.
In Mijn ANWB zie je of we de betaling ontvangen hebben. Als de betaling niet goed is gegaan, dan ontvang je automatisch een herinnering/aanmaning.
Ons rekeningnummer voor lidmaatschappen en abonnementen is NL73 RABO 0333 0033 30. Gebruik voor betalingen vanuit het buitenland de BIC-code RABONL2U.
Wil je een bedrag overmaken aan ANWB Verzekeringen? Gebruik dan het rekeningnummer NL35 INGB 0000 0998 82. En vergeet niet om het betalingskenmerk van je verzekering te vermelden.
Voor ANWB Energie B.V. is het rekeningnummer: NL47 RABO 0189 6137 42.
Dat kan gebeuren! Zodra we merken dat je te veel betaald hebt, storten we het teveel betaalde bedrag terug. Dit staat uiterlijk binnen drie weken weer op je rekening. Nog vragen of toch niet ontvangen? Neem dan contact op met het Leden Service Center.
Betalingsregeling
Lukt het niet om de factuur in 1 keer te betalen? Geen paniek, dat overkomt iedereen wel eens. Je kunt een betalingsregeling aanvragen in Mijn ANWB. Als je zo snel mogelijk een regeling aanvraagt, kost het je verder niets. Want als de betaaldatum al wat langer geleden is, zal het openstaande bedrag inmiddels zijn opgehoogd met wettelijke rente en incassokosten. Je kunt nog steeds een betalingsregeling aanvragen, alleen niet meer via Mijn ANWB. In de correspondentie die je ontvangt, staat hoe je dit kunt doen. Zo werkt onze betalingsregeling:
- We spreiden het bedrag over een aantal termijnen, zodat je minder in één keer hoeft te betalen.
- Hoeveel termijnen en hoeveel je per keer betaalt, hangt af van het totaalbedrag. Dit laten we weten bij je aanvraag.
- Je ontvangt een bevestiging per e-mail. Zorg er dus voor dat deze juist is.
- Vijf dagen voor elke termijn ontvang je per e-mail van ons bericht om de nieuwe termijn aan ons over te maken.
- Doe het op tijd, want als je een termijn niet nakomt, vervalt de regeling en moet je weer het totale – resterende – bedrag in één keer betalen.
Of wil je vanaf de eerstvolgende factuur liever maandelijks betalen? Klik hier voor de mogelijkheden.
Komt betalen per maand beter uit? Je kunt dit zelf regelen in Mijn ANWB voor de volgende contractperiode. Heb je al een factuur ontvangen? Neem dan contact op met ons Leden Service Center. Dan kijken we wat de mogelijkheden zijn. Wij bieden maandelijks betalen aan voor de volgende producten:
- Wegenwacht Instap, Standaard ,Compleet
- Wegenwacht Fiets
Er zijn wel twee voorwaarden verbonden aan deze betaalfrequentie:
1. de maandelijkse contributie wordt automatisch geïncasseerd;
2. je ontvangt de administratieve communicatie via e-mail.
Betalingsachterstand
Je krijgt een bericht van ons als de (automatische) afschrijving is mislukt. Je kunt de factuur dan nog zelf overmaken. Als je de factuur niet op tijd (volledig) betaalt, helpen we je drie keer herinneren. Vanaf de derde keer brengen we € 6,- incassokosten in rekening. Deze derde herinnering is gelijk de laatste, en daarmee de ingebrekestelling. Betaal je ook na de ingebrekestelling niet op tijd, dan kunnen de incassokosten op grond van artikel 6:96 BW en het bijbehorende Besluit vergoeding incassokosten oplopen tot 15% van het openstaande bedrag met een minimum van € 40,-. Ook overige bijkomende kosten, zoals BTW, dat wij niet kunnen verrekenen, en wettelijke rente komen dan voor je rekening.
Als de factuur niet wordt betaald, zijn er extra acties nodig. Hiervoor worden kosten gemaakt die boven op het openstaande bedrag in rekening worden gebracht, de zogeheten incassokosten. Deze incassokosten kunnen op grond van artikel 6:96 BW en het bijbehorende Besluit vergoeding incassokosten maximaal 15% van het openstaande bedrag zijn met een minimum van € 40,-. Ook overige bijkomende kosten, zoals BTW en wettelijke rente worden in rekening gebracht.
Let op: betaal je openstaande factuur zo snel mogelijk via Mijn ANWB. Zo voorkom je deze verdere kosten.
Wij sturen nooit zomaar een aanmaning of ingebrekestelling. Eerst krijg je minstens één herinnering. Het is mogelijk dat we de factuur en herinnering naar een verkeerd (mail)adres hebben gestuurd, waardoor je ‘m nooit hebt ontvangen. In Mijn ANWB kun je je gegevens controleren en zo nodig aanpassen.
Ook kun je in Mijn ANWB je openstaande facturen inzien en direct betalen.
In principe sturen we alleen een herinnering als je nog niet hebt betaald. Maar het is altijd mogelijk dat je het openstaande bedrag vlak voor onze herinnering hebt overgemaakt, waardoor je deze ten onrechte hebt gekregen. Ook kan de automatische betaling zijn mislukt.
Kijk altijd even in Mijn ANWB of er nog een openstaande factuur staat. Is dat niet het geval, dan kun je de herinnering negeren. Staat er nog wel een bedrag open? Dan kun je dit makkelijk betalen via internetbankieren of de iDEAL-link in Mijn ANWB.
Je ontvangt een herinnering, omdat de incasso is mislukt. We vragen je om het nu zelf over te maken; we proberen geen tweede keer om het bedrag van je rekening af te schrijven. In Mijn ANWB kun je je bankgegevens checken, zodat de automatische incasso een volgende keer wel goed gaat. Deze herinnering kun je hier ook ter plekke met iDEAL betalen.
Automatische incasso
Op de factuur staat de datum waarop we het bedrag van je rekening afschrijven. Dit kun je niet aanpassen. Als de betaling mislukt, sturen we je een herinnering. Je kunt het bedrag dan zelf naar ons overmaken.
Als je bankgegevens wijzigen, geef dit dan tijdig door via Mijn ANWB. Anders lukt het niet om het bedrag voor je lidmaatschap of abonnement af te schrijven en moeten we je een herinnering sturen. Je kunt tot 5 werkdagen voor de incassodatum je bankgegevens aanpassen om ervoor te zorgen dat wij de juiste gegevens gebruiken om je betaling correct te verwerken.
Het kan zijn dat de automatische incasso niet is gelukt. Misschien dat er iets in je bankgegevens is veranderd? In Mijn ANWB kun je deze gegevens checken en eventueel aanpassen. We proberen geen tweede keer om het bedrag van je rekening af te schrijven. Betaal de openstaande factuur daarom zelf via Mijn ANWB. Daar vind je een overzicht van al je facturen en openstaande bedragen en kun je deze eenvoudig en snel betalen via iDeal.
Als je instelt dat je je lidmaatschap of abonnement bij ANWB per automatische incasso betaalt, dan vragen we je altijd om de machtiging in de omgeving van je eigen bank te bevestigen. Daarvoor sturen we je een e-mail of een brief, afhankelijk van je voorkeur. Dat doen we ook als je iets verandert aan je bankgegevens, lidmaatschap of abonnement. Zo weten we zeker dat je toestemming geeft voor de automatische betaling: dat is veiliger en voorkomt fraude.
Lees meer over toestemming geven voor automatische betalingen.
Op de factuur staat de datum waarop we het bedrag van je rekening afschrijven. Is dat niet gebeurd, dan is er misschien iets veranderd aan je bankgegevens. In Mijn ANWB kun je deze gegevens checken en eventueel aanpassen.
We proberen geen tweede keer om het bedrag van je rekening af te schrijven. Betaal de openstaande factuur daarom zelf via Mijn ANWB: daar vind je een overzicht van al je facturen en openstaande bedragen, en kun je deze eenvoudig en snel betalen via iDEAL. Doe je dit niet, dan krijg je een herinnering van ons.
Als je jouw toestemming voor automatische betalingen intrekt, loopt niet meteen je lidmaatschap of abonnement af. Wil je dat wel? Ga dan naar Mijn ANWB of neem dan telefonisch contact met ons op.
Officieel blijft je toestemming voor automatische betaling drie jaar in ons systeem staan. Mocht je in deze periode toch weer een lidmaatschap of abonnement bij ANWB willen, dan kunnen we de automatische betaling snel weer activeren. Wil je niet dat je toestemming bewaard blijft? Dan kun je deze formeel intrekken in Mijn ANWB.
Als je hebt ingesteld dat je automatisch wilt betalen, sturen we je een e-mail om deze machtiging digitaal te bevestigen. Dit doen we met het volgende e-mailadres: correspondentie@anwb.nl. Klopt dat mailadres niet? Klik dan ook niet op de link.
Klopt het mailadres wel en heb je op de link geklikt, dan zou je de naam Twikey tegen moeten komen. Dat is de organisatie waarmee we samenwerken voor de digitale machtiging. Hun logo ziet er zo uit:
Digitaal machtigen is een product van de Europese banken. Op dit moment bieden nog niet alle banken de mogelijkheid om de bevestiging via je smartphone door te geven.
Misschien is er iets niet goed gegaan bij de keuze van je gewenste betaalwijze. In Mijn ANWB vind je terug voor welke betaalwijze hebt gekozen. Staat er dat je per automatische incasso betaalt en wil je dat veranderen? Dan kun je daar eenvoudig voor ‘Zelf betalen na ontvangst factuur’ kiezen. De e-mail over de digitale machtiging kun je als niet verzonden beschouwen.
In Mijn ANWB verander je bij ‘Persoonlijke gegevens’ via betalingsgegevens, eenvoudig je betaalwijze. Je kunt hier je toestemming voor automatische betaling intrekken.
Let op: maandelijks betalen is alleen mogelijk met automatische incasso.
Als je het niet eens bent met een automatische betaling, kun je die tot 8 weken na afschrijving terug laten boeken. Dit doe je via je eigen bank.
Let op: als je een bedrag laat terugboeken, komt er bij ons een bedrag open te staan. Dit zul je dus alsnog moeten betalen. Neem daarom ook altijd even contact met ons Leden Service Center op bij een ongewenste afschrijving, zodat we samen een oplossing kunnen bedenken.
Als de automatische incasso niet is gelukt, dan krijg je een betaalherinnering. We vragen je dan om het bedrag zelf over te maken. In Mijn ANWB zie je precies wat nog open staat en betaal je het daar ook gemakkelijk met iDEAL. Ook kun je in Mijn ANWB je machtiging controleren en eventueel aanpassen.
Overige vragen
Het productbezit van je partner kun je niet in je eigen Mijn ANWB-omgeving wijzigen. Wijzigingen van je partner moet je partner zelf doen in zijn/haar eigen Mijn ANWB-omgeving.
Je pakket aanpassen kan in Mijn ANWB. Wil je het pakket van één of meer gezinsleden aanpassen, dan kan het gezinslid dit zelf doen in de eigen Mijn ANWB-omgeving. Ook als je niet langer gezinslid wil blijven, maar een eigen Wegenwacht pakket wil afsluiten, dan regel je dit ook daar.
Het is niet zo eenvoudig om goede en kwaadaardige berichten van elkaar te onderscheiden. Bekijk onze tips.
Deel deze pagina