Veelgestelde vragen
Hier vind je de antwoorden op je vragen over de factuur van de ANWB, de betaalmethode en de automatische incasso.
De factuur klopt niet
Misschien is het tarief voor je lidmaatschap of abonnement veranderd. Check daarom altijd even onze huidige tarieven. Als je een lidmaatschap of abonnement hebt gewijzigd of opgezegd, krijg je binnen één week een nieuwe factuur – hierop kan het bedrag anders zijn door een andere looptijd. In Mijn ANWB vind je met twee werkdagen de nieuwste versie van je factuur.
Blijft het verkeerde bedrag op je factuur staan? Neem dan contact met ons op via het telefoonnummer dat rechtsboven op de factuur staat.
Als je kortgeleden je lidmaatschap of abonnement hebt gewijzigd of opgezegd, krijg je daar binnen één week een bevestiging van. We sturen je dan gelijk een nieuwe factuur. In Mijn ANWB vind je met twee werkdagen de nieuwste versie van je factuur. Je ziet meteen of er nog een bedrag openstaat, en kunt dit direct betalen via iDEAL.
Heb je een factuur gekregen voor iets anders dan je lidmaatschap of abonnement, en klopt die niet? Neem dan contact met ons op via het telefoonnummer op de factuur.
Je kunt je lidmaatschap of abonnement iedere dag opzeggen, maar er geldt altijd een opzegtermijn van één maand. In deze periode kun je nog gewoon gebruikmaken van onze dienstverlening, en betaal je daar dus ook nog voor.
In Mijn ANWB vind je met twee werkdagen de nieuwste versie van je factuur. Je ziet meteen of er nog een bedrag openstaat, en kunt dit direct betalen via iDEAL.
Wil je in de naam wijzigingen aanbrengen, omdat het niet correct geschreven is, dan kun je het contactformulier gebruiken in Mijn ANWB, onder ‘Persoonlijke gegevens’ bij het onderdeel ‘Mijn privacy’. Wil je persoonsgegevens wijzigen, omdat je het lidmaatschap van je partner over wil nemen, dan vragen we je contact met ons op te nemen. Bel met ons Leden Service Center, dan maken we de naamswijziging in orde.
Je kunt je betalingen aan ANWB ook in een van onze winkels doen. Heb je dat gedaan, maar krijg je toch een factuur? Check dan in Mijn ANWB of er nog bedragen openstaan. Als die er niet zijn, kun je de factuur als niet verzonden beschouwen.
Ontvangstwijze van facturen
Internetcriminelen worden steeds beter in websites, e-mails en facturen namaken om gegevens of geld te stelen. Deze vorm van fraude wordt phishing genoemd. Wil je zeker weten dat jouw factuur van ANWB klopt? Bekijk ‘m dan in Mijn ANWB: daar vind je alle berichten en facturen van ANWB.
Hoe en wanneer we je factuur versturen, is afhankelijk van je voorkeuren en betaalwijze. In Mijn ANWB kun je altijd je laatste facturen voor je lidmaatschap of abonnement inzien, downloaden en printen. Openstaande bedragen kun je bovendien gelijk betalen via de iDEAL-link in Mijn ANWB.
- Betaal je met automatische incasso? Dan zetten we in Mijn ANWB je factuur ruim voor de incassodatum klaar. Als de afschrijving niet lukt, krijg je een mailtje van ons.
- Als je handmatig betaalt, sturen we je altijd een factuur. Dit doen we minstens één maand voordat de nieuwe looptijd van je lidmaatschap of abonnement ingaat. Als we je e-mailadres hebben, krijg je de factuur in je mailbox – check voor de zekerheid ook even je spam-folder. Anders sturen we ‘m via de post.
Via Mijn ANWB kun je aangeven hoe je de factuur ’t liefst ontvangt: in de mail of in de brievenbus. Heb je deze voorkeur kortgeleden aangepast? Dan is het mogelijk dat we dit niet op tijd hebben verwerkt, waardoor je de laatste factuur verkeerd hebt ontvangen. Controleer voor de zekerheid of je voorkeur goed staat ingesteld in Mijn ANWB. En geef je een nieuw e-mailadres aan ons door?
Vergeet dan niet om dat nog even te bevestigen via de link die je van ons krijgt.
Via Mijn ANWB kun je bij ‘Persoonlijke gegevens’ onder ‘Voorkeuren & brieven’ aangeven hoe je de factuur ’t liefst ontvangt: in de mail of in de brievenbus.
Betaalmethoden en automatische incasso
Je kunt de facturen van het ANWB-lidmaatschap, de Wegenwacht en andere producten en diensten betalen middels een automatische incasso of via iDeal. Op de factuur zie je of we het bedrag automatisch incasseren of dat je het verschuldigde bedrag aan ons moet overmaken.
Op de factuur staan de gegevens (o.a. betaalkenmerk) die je hiervoor nodig hebt. Betaal je liever niet digitaal? Je kunt ook een overschrijvingskaart gebruiken of betalen in de ANWB Winkels.
Wil je de factuur inzien of je betaalwijze aanpassen? Dat kan op de facturenpagina in Mijn ANWB. Deze aanpassing geldt pas voor een volgende factuur.
In Mijn ANWB vind je een overzicht van je facturen voor je lidmaatschap of abonnement. Eventuele openstaande bedragen staan hier ook bij.
Heb je wel betaald, maar staat er toch een openstaand bedrag in Mijn ANWB? Check dan bij je bank of het bedrag naar het juiste rekeningnummer is overgemaakt. Is dat het geval? Stuur ons dan zo snel mogelijk een kopie van het betalingsbewijs. Dit kan via het contactformulier of per post:
ANWB Leden Service Center
t.a.v. ledenadministratie
Postzone H1C
Postbus 93200
2509 BA Den Haag
Ons rekeningnummer voor lidmaatschappen en abonnementen is NL73 RABO 0333 0033 30. Gebruik voor betalingen vanuit het buitenland de BIC-code RABONL2U.
Wil je een bedrag overmaken aan ANWB Verzekeringen? Gebruik dan het rekeningnummer NL35 INGB 0000 0998 82. En vergeet niet om het polisnummer van je verzekering te vermelden.
Op je factuur staat of het bedrag automatisch wordt afgeschreven, of dat je het zelf moet overmaken. In Mijn ANWB kun je onder ‘Persoonlijke gegevens’ terugvinden welke betaalwijze je gebruikt en dit aanpassen.
Als je onze factuur voor je lidmaatschap of Wegenwacht abonnement even niet kunt betalen, dan kun je daar een betalingsregeling voor aanvragen in Mijn ANWB. We verspreiden het bedrag over een aantal termijnen, zodat je minder in één keer hoeft te betalen. Hoeveel termijnen en hoeveel je per keer betaalt, hangt af van het totaalbedrag. Dit laten we weten bij je aanvraag.
Op de factuur staat de datum waarop we het bedrag van je rekening afschrijven. Dit kun je niet aanpassen. Als de betaling mislukt, sturen we je een e-mail. Je kunt het bedrag dan zelf naar ons overmaken. Hebben we je e-mailadres niet? Dan sturen we je een betaalherinnering met de post.
Als je instelt dat je je lidmaatschap of abonnement bij ANWB per automatische incasso betaalt, dan vragen we je altijd om deze keuze in de omgeving van je eigen bank te bevestigen. Daarom sturen we je een e-mail. Dat doen we ook als je iets verandert aan je bankgegevens, lidmaatschap of abonnement. Zo weten we zeker dat je toestemming geeft voor de automatische betaling: dat is veiliger en voorkomt fraude.
Lees meer over toestemming geven voor automatische betalingen.
Op de factuur staat de datum waarop we het bedrag van je rekening afschrijven. Is dat niet gebeurd, dan is er misschien iets veranderd aan je bankgegevens. In Mijn ANWB kun je deze gegevens checken en eventueel aanpassen.
We proberen geen tweede keer om het bedrag van je rekening af te schrijven. Betaal de openstaande factuur daarom zelf via Mijn ANWB: daar vind je een overzicht van al je facturen en openstaande bedragen, en kun je deze eenvoudig en snel betalen via iDEAL. Doe je dit niet, dan krijg je een herinnering van ons.
Als je bankgegevens wijzigen, geef dit dan door via Mijn ANWB. Anders schrijven we het bedrag voor je lidmaatschap of abonnement misschien af van degene met jouw oude rekeningnummer.
In Mijn ANWB verander je bij ‘Persoonlijke gegevens’ eenvoudig je betaalwijze. Je kunt hier bovendien je toestemming voor automatische betaling intrekken.
Als je jouw toestemming voor automatische betalingen intrekt, loopt niet meteen je lidmaatschap of abonnement af. Wil je dat wel? Neem dan telefonisch contact met ons op.
Officieel blijft je toestemming voor automatische betaling drie jaar in ons systeem staan. Mocht je in deze periode toch weer een lidmaatschap of abonnement bij ANWB willen, dan kunnen we de automatische betaling snel weer activeren. Wil je niet dat je toestemming bewaard blijft? Dan kun je deze formeel intrekken in Mijn ANWB.
Betalingsachterstand
In principe sturen we alleen een herinnering als je nog niet hebt betaald. Maar het is altijd mogelijk dat je het openstaande bedrag vlak voor onze herinnering hebt overgemaakt, waardoor je deze ten onrechte hebt gekregen. Ook kan de automatische betaling zijn mislukt.
Kijk altijd even in Mijn ANWB of er nog een openstaande factuur staat. Is dat niet het geval, dan kun je de herinnering negeren. Staat er nog wel een bedrag open? Dan kun je dit makkelijk betalen via internetbankieren of de iDEAL-link in Mijn ANWB.
Als je de factuur niet op tijd (volledig) betaalt, helpen we je drie keer herinneren. Vanaf de derde keer brengen we € 6 incassokosten in rekening. Hiermee compenseren we de kosten die wij moeten maken om jou te herinneren aan het openstaande bedrag. Betaal je dan nog steeds niet, dan kunnen deze incassokosten oplopen tot minstens € 40, exclusief btw en rente.
Let op: betaal je openstaande factuur zo snel mogelijk via Mijn ANWB, zo voorkom je verdere kosten.
Wij sturen nooit zomaar een aanmaning of ingebrekestelling. Eerst krijg je minstens één herinnering. Het is mogelijk dat we de factuur en herinnering naar een verkeerd (mail)adres hebben gestuurd, waardoor je ‘m nooit hebt ontvangen. In Mijn ANWB kun je je gegevens controleren en zo nodig aanpassen.
Ook kun je in Mijn ANWB je openstaande facturen inzien en direct betalen.