Vakantieplannen Nederlanders 2025: Spanje, Thailand en Japan in de lift
10 januari 2025 Vakantieganger kiest ook in 2025 voor Nederland en Europa
Ook dit jaar staan Nederlanders weer in de startblokken om vakantieplannen te maken voor 2025. Iets meer dan 85% van de Nederlanders is van plan dit jaar op vakantie te gaan. Ruim een kwart van de vakantiegangers heeft zelfs al een vakantie geboekt. Dit jaar kunnen vooral Spanje, Thailand en Japan op extra Nederlanders rekenen. Alle vakanties bij elkaar gaan Nederlanders gemiddeld 23 dagen op reis.
Europa populairste bestemming
Europa is als vanouds de populairste bestemming, met 92% van de Nederlanders die van plan is hier een vakantie door te brengen. De meeste vakantiegangers vieren vakantie in eigen land (41%). Daarnaast is Spanje (33%) dit jaar populair, gevolgd door Duitsland (28%) op de derde plek.
Thailand en Japan
Voor vakanties buiten Europa is Azië dit jaar het populairste continent, waar vooral Thailand en Japan meer Nederlanders kunnen verwachten. Voorgaande jaren was Noord- en Midden-Amerika het populairste buitenlandse continent. Andere geliefde verre landen zijn de Verenigde Staten, Brazilië en Zuid-Afrika.
1 op de 4 Nederlanders heeft al geboekt
Ruim een kwart van de vakantiegangers heeft al een vakantie geboekt. De belangrijkste criteria bij het kiezen van een vakantie zijn de bestemming (76%), de accommodatie (57%), het budget (54%) en het weer (42%). Zo’n 25% van de Nederlanders ervaart druk om tijdig te boeken, omdat steeds meer vakantiegangers vroeg boeken. Hoewel het overgrote gedeelte van de Nederlanders vakantieplannen heeft, blijft 15% dit jaar thuis vanwege financiële beperkingen, een voorkeur om thuis te blijven of vanwege gezondheid.
Naar vakantie tips en inspiratie
Stijgende prijzen en klimaatverandering
Bijna 1 op de 3 Nederlanders is van plan de vakantie aan te passen door de stijgende prijzen. Zij vermijden dure vakantielanden, gaan op een ander moment of minder vaak op vakantie. De grootste groep Nederlanders verwacht tussen de 1.000 euro en 2.000 euro per persoon over heel 2025 aan vakantie(s) uit te geven. Daarnaast verwacht 38% meer of veel meer uit te geven dan in 2024, terwijl 44% denkt hetzelfde bedrag te besteden.
1 op de 8 Nederlanders geeft aan dat klimaatverandering (extreme temperaturen, stormen en overstromingen) grote invloed heeft op de vakantiekeuze dit jaar, zij kiezen voor bestemmingen met een stabieler klimaat.
Kwart gaat twee tot drie weken
Ruim 4 op de 10 Nederlanders plannen dit jaar een lange vakantie van 8 t/m 14 dagen en een kwart gaat twee tot drie weken. Vakantiegangers kiezen als langste vakantie in het jaar met name voor een huisje of camping in het buitenland of een strandvakantie. Tijdens de lange vakantie zijn het vliegtuig en de auto de meest gekozen vervoermiddelen, gevolgd door de trein.
Voor korte vakanties zijn mei en oktober de populairste maanden. In deze maanden kiest de helft van de Nederlandse vakantiegangers voor een huisje, camping of een stedentrip in eigen land. Een derde kiest voor een stedentrip in het buitenland.
Gen Z: vaker vliegen voor lange vakantie
Voor reisinspiratie wordt bij de groep van 19 t/m 30 jaar - grofweg Generatie Z - veel meer gebruik gemaakt van sociale media (61%), reviews (55%) én vrienden/familie (69%). Azië is bij Generatie Z een geliefde bestemming, met ruim 21% van de jongeren die van plan is om naar dit continent te reizen, waarbij Thailand en Japan favoriet zijn. Onder de 30-plussers is ruim 11% van plan om naar Azië te reizen. Generatie Z verwacht ook vaker in het vliegtuig te stappen: 62% verwacht voor de lange vakantie het vliegtuig te pakken, terwijl dit bij 30-plussers 46% is.
Het ANWB-onderzoek is een representatief, kwantitatief onderzoek onder 2446 Nederlanders vanaf 18 jaar en gehouden in december 2024.